hier ze bijna nooit zo neergezet, D. bleefm et 3,5maand zo zitten en kon het met 4maanden zelf. L. was 6maanden toen ze zelf kon gaan zitten, daarvoor liet ik haar alleen in de maxicosi/kinderstoel zitten onder het eten. Voor de rest lagen ze vooral op de buik/kropen ze rond
Heeft te maken met dat ze dan later leren kruipen zeiden ze tegen ons. Maar wij hebben ook niet geholpen,hij ging pas zelfsstandig zitten met 11,maand.(op de billen) zitten op knieen met 6maand ofzo Maar kroop al volleerd met 6,5maand en met 8maand rond de tafel lopen enz
het is zeker slecht voor de rug om kindjes veel neer te zetten, en ik ken ook daadwerkelijk kinderen die heeeeelll lang op de billen vooruit geschoven hebben en dus ook niet zelf gaan staan, want dat gaat tenslotte niet vanuit zit stand, daarvoor moet je toch echt eerst op je knieeen zitten. hier dus ook nooit gedaan. (was ook niet nodig) ik kan snappen als de frustratie heel groot is dat je het af en toe een paar minuutjes doet maar langer echt niet. juist de frustratie zorgt ervoor dat kinderen gaan ontwikkelen want als ze toch iedere keer geholpen worden hoeven ze het tenslotte ook niet zelf te leren.
Maar wat doet een baby van 7 mnd plat op de rug? Ze hoort de hele dagen op haar buik te spelen, waaruit ze op natuurlijke manier leert voortbewegen, kruipen, optrekken, zitten enz. Als je de baby juist op haar billen neerzet kan ze geen kant op. Is totaal geen stimulerende houding, en is alleen op korte termijn makkelijker.
dit dus.. Die van ons kan nog niet eens in een stoeltje zitten... laat staan zelf op de grond. Hoeft ook niet, doet hij wel als hij geleerd heeft om te kruipen. Ze hebben mij ooit verteld dat een baby vanuit buik alles op de natuurlijke wijze leren ontdekken, dus eerst tijgeren, dan kruipen en vanuit kruiphouding zitten... Lijkt mij ook best een logische volgorde. Ik kan ook moeilijk of niet vanuit lighouding in 1 keer zitten
Ik mag hoopen dat je niet denkt dat ze gaat van liggen met rechte lichasm omhoog en hop! Zitten??! Babys leren zitten of kruipen vanuit ze zijkant. Leg haar op buik dan leert ze tijgeren en kruipen. Vanuit kruippositie kan ze vanaf zijkant gaan zitten. Leg haar op rug en als ze al kan omrollen (moet al toch!?) gaat ze vanaf zijkant of kruipen/tijgeren of zitten. Ik zou indd niet neerzeggen zo rem je juist haar ontwikkeling. Mijn meid is erg snel en deed het zo(wel kan kind dingen overslaan): 3 mnd rollen van rug naar buik 3.5 mnd rollen beide kanten 4 mnd pogingen tot tijgeren/kruipen. Pas toen vond ze op buik leuk liggen. 4.5 mnd op knietjes en handjes staan en zoo heen weer bewegen 5 mnd kruipen vanuit liggen op rug Zitten heeft ze overgeslaan maar doet het moeiteloos nu. 6 mnd optrekken en staan 6.5 langslopen en veel vallen 7 mnd hele huis rond kruipen en leren terug op grond gaan 8 mnd nu staat ze overaal op, zit, kruipt, loopt met wagentje. Favo spel is gaat staan dan dingen vanuit de grond met 1 hand probeten te pakken ) vanuit sta positie gaat ze zo naar beneden: een been achter streken andere buigen zo komt ze tot grond en op 1 handje staan ze dan andere los laat en zo staat ze klaar voor kruipen). Ze loop achter wagentje erg goed en heeft altijd op volle voet en gestreken benen dat gedaan. ( Als op tenen staat en gezakte benen is niet goed.) Ik heb haar nooit gestimuleerd maar ook nooit neergezet enkel af en toe want hoe minder je dingen doet hoe snelle ze gaan zelf leren want leren is ontdekken. Zoals ik zei zitten deed ze nooit. Ze is te actieve baby ze zit echt nooit. Zelfs in stokke staat ze hihi ) Ze ging gelijk van rugligging altijd naar buik en kruipen. Van staan positie gaat ze nu ook gewoon makkelijk zitten. Als je twijfelt ga naar de kinderfysio er bestaat babymassage en oeveningen waarmee je kan haar helpen. Ik heb van vriendin die kinderfysio is gehoort deze dat als je haar toch neerzet zet haar dan nooit zo gelijk op billen maar herhaal het leren van beweging: Je leg haar op rug dan handje aan de zijkant zoals omrollen dan haar lichaam op zij dan handje onder en zo zetten. Ook leggen doe je niet zo boem! Op rug maar vanuit zitten dan dezelfde terug: zijkant-handjr onder-op rug Zo leren ze zelf zitten maar ze kan het uiteraad overlaan. Leg haar zo veel mogelijk op buik ook al vind ze dat niks
Ik leg mijn zoontje ook altijd op zijn buik neer, tijgeren deed hij vanaf 6 maanden en hij geeft dat nog steeds de voorkeur. Hij begint nu pas interesse te krijgen in kruipen. Vandaag ging hij voor het eerst vanaf op de knieen zitten naar zelf op de billen zitten.
Mijn meisje die wil niet eens zitten dus doe ik het ook niet. Ze ging tijgeren met 6 maanden en doet eigenlijk nog niks anders. Wel gaat ze op handen en knieën staan en soms staat ze op haar tenen met haar handen op de grond. Ze gaat nu sinds een tijdje op haar zij liggen en ze gaat nu steeds meer richting zit stand
Mee eens. Ik heb juist gehoord dat het niet goed is voor rug en bekken, ze gaan het vanzelf doen als ze er aan toe zijn. Officieel ook dan pas in de kinderstoel, autostoel of fietszitje (dat bij voorkeur nog wat later, als ze wat meer 'hobbels' op kunnen vangen) zetten.... Oudste dochter had reflux dus het was kiezen tussen 2 kwade. Zij werd dus geregeld even neer gezet om te spelen, ook vanaf ongveer 7 mnd (ging zelf zitten met 9 mnd).
Ik had hier een Babybjorn stoel, daar zitten ze vrij rechtop in. Mijn kinderen gingen rollen en aan de spijlen van de box trekken en aan de spijlen van het bed. Het rechtop zitten deden ze met ruim 6 maanden. Mijn jongste zette ik vanaf 5.5 maanden gewoon in de kinderstoel (Ikea Antilop) om te eten.
Nee hoor, hier was het zitten op de billen, voetjes tegen de spijlen van de box zodat hi jniet weggleed en hop, daar stond hij...
Oudste deed dat hier ook zo. En ging ook vanuit rugligging zitten de eerste paar keer dat ze ging zitten uit zichzelf: buikspieren dat ze had Andere twee volgden een iets meer 'standaard' volgorde en gang van zaken wat dat betreft
Hier wel gedaan omdat mijn zoontje niets deed tot 10 maanden, maar wel zwaar gefrustreerd raakte. Eerst met ondersteuning en daarna kon hij super goed los zitten. Pas met 10 maanden begon hij te tijgeren, maar in minder dan 4 maanden tijd deed hij alles zelf, tot en met goed loslopen, dus tsja, die frustratie had hier alleen maar negatieve gevolgen en zorgde niet voor een stap in zijn ontwikkeling. Die kwam toen hij er zelf aan toe was.
Jeetje wat streng van het cb. Zoals ze al zeggen leert ze het vanzelf. Dus als je merkt dat ze het vaker doet in bed dan kan ze het. We stimuleren wel eens in oefenmomenten, maar we helpen ook. Kwestie van een goede tussenweg zoeken lijkt me. Uiterst gefrustreerd laten raken omdat iets niet lukt werkt ook averechts.
Ons meisje kan nog niet blijven zitten, maar ik denk niet dat we haar gaan neerzetten zodra ze dat kan. Ze ligt nu hele dagen op haar buik te spelen, en dat vind ze prima! Ze doet een poging om te tijgeren, en af en toe zit ze even op handen en knieen. Ik merk wel dat veel mensen (mijn moeder, schoonmoeder...) het heel leuk vinden om haar op de billen te zetten, of om haar te helpen met recht te staan. Ik moet dus heel vaak zeggen dat ik dat niet graag heb, omdat het niet goed is voor haar spieren. Ik zeg dan dat ze die dingen het beste zelf leert. Ik krijg dan meestal maar een rare blik terug, als ik zoiets zeg... Maar als ik hier zo lees, ben ik niet de enige die er zo over denkt.
Als ze hier los konden blijven zitten, zette ik ze wel eens neer om lekker te spelen. Maar niet voordat ze zelf konden blijven zitten, dus zonder ondersteuning. En ik legde ze ook vaak op hun buik neer of op hun rug (maar dan lagen ze meestal alsnog binnen notime op hun buik). Ze leerden ook vrij snel om zelf te gaan zitten eigenlijk, mijn jongste is nu 11 maanden, maar ik kan me nu al niet meer herinneren dat dat nou zo lang heeft geduurd.
Hij kon hier eigenlijk pas goed zitten toen hij het ook echt zelf kon. Ik heb wel af en toe (met ondersteuning) neergezet maar dit ging nooit om langer dan 5 min. Hij ging hier met 10 maanden zelf zitten. Ik zou je kindje niet al te vaak en te lang zelf neerzetten. Ik zou eerder proberen af te leiden. Voor de spieren en de heupjes is het echt beter als ze het allemaal zelf doen en kruipen schijnt echt goed te zijn voor de motorische ontwikkeling en met zitten heb je inderdaad vergrootte kans op een billenschuiver en die slaan dan vaak kruipen over.