ik vindt het niks als esmee wakker is , om dan uitgebreid met het huishouden bezig te zijn .. meestal wacht ik dan ook als esmee haar eerste slaapje gaat doen.. dan snel ff de vaatwas doen , stofzuigen enzo , de standaard dingen maar echt extra 'werk' zoals ff de tuin doen , ramen lappen zit er voor mij niet in.. ( al moet ik wel zeggen dat mijn man doordeweeks van huis is voor zijn werk..) en zodra esmee op bed ligt rond 19.15 uur heb ik soms geen zin meer om de extra dingen meer te doen..wil graag dan ff tijd voor mezelf hebben , beetje hyven , koffie drinken , douchen , boek lezen.. beetje lastig ... ! en best storend .. ! wie heeft tips ?
Ik ben altijd een hele poetsmiep geweest, soms ten koste van de tijd samen met mijn kids. Ik was altijd bezig met schoonmaken. Sinds enkele maanden laat ik dit meer los en maak ik alleen maar schoon als de kids s'avonds op bed liggen. Als N s'middags slaapt doe ik wel een afwas of wasje en vaak de ramen of wc/douche.
Mijn dochter laat mij niet eens schoonmaken als ze wakker is. Ik mag nog maar net een broodje smeren of afwassen, en daarna is ze alweer aan het gillen...heel erg vermoeiend. Helaas slaapt ze ook niet heel lang, dus ik doe aldoor alles snel, sneller, snelst. En als ze rond 19.30u op bed ligt ben ik gewoon te moe om nog te gaan poetsen. Dus als mijn man thuis is in het weekend, dan doen we het altijd samen.
Ik doe een gedeelte van het huishouden als Roos wakker is, de was opvouwen en dergelijke. Daar krijgt ze niks van en zo hou ik ook nog tijd over voor mezelf
Lastig om je tips te geven als je aangeeft dat je geen zin hebt om uitgebreid je huishouden te doen en het niet wilt doen als je kindje wakker is. Ik doe ook mijn huishouden als mijn zoontje wakker is. Ik ben zeker niet de hele dag bezig, zo heb ik nog voldoende tijd met hem. Ik houd het altijd goed bij, op deze manier ben je relatief kort per keer met je huishouden bezig. Grote dingen, zoals ramen zemen (wij hebben een brede schuifpui) doen ik in het weekend samen met mijn man. 's Avonds als zoontje naar bed gaat hoeft niets meer in het huis te gebeuren en heb ik zeeen van tijd om te sporten, in bad, computeren of een boek te lezen.
hier ook gewoon even in de box om wat huishoudelijke dingen te doen. Ze moeten toch ook leren om zichzelf te vermaken af en toe. Bovendien ligt Quinten altijd heerlijk met de stofzuiger mee te joelen vind ie blijkbaar leuk. Even een vaatwasser in en uitpakken is hooguit een kwartiertje werk. je kunt toch niet constant de hele dag je kind aandacht geven?
Ik doe het grootste gedeelte van het huishouden als hij slaapt en een kleiner gedeelte als hij wakker is. Zo kan ik hem veel aandacht geven als hij wakker is, maar ik vind ook dat hij moet leren om zichzelf even te vermaken vandaar dat ik ook huishouden doe als hij wakker is. Hij vermaakt zich prima op zijn speelkleed, wipper of in de box. Tips heb ik niet voor je. Ja gedeelte proberen te doen als ze wakker is en andere deel als ze slaapt
Ik probeer de balans erin te houden door en dingen te doen als mijn dochter wakker is en dingen te doen als ze slaapt. Je zou bv een klein wasje kunnen strijken terwijl zij bij je zit te spelen.
Paar stapjes terug doen in het huishouden. Niet zo nauw kijken en kleine dingen meteen doen als je er toch staat (als je aan t koken bent meteen even dat kleine beetje spul afwassen, of als je n ander kind mocht je die hebben de tanden laat poetsen terwijl je er bij staat meteen even een doek over de sanitair in de douche doen etc) En als je kleine zich zelf even vermaakt in de box of op de grond (als ze nog niet zo snel zijn met kruipen en in 2 seconden aan iets zitten wat kapot kan of gevaarlijk is) toch even n afwas doen of n stofzuiger door de kamer ofzo trekken. Kleine kindjes leren al gauw dat ze ook ooit moeten wachten met aan de beurt zijn door dat je ze daadwerkelijk even laat wachten als ze wat willen/nodig hebben. Hoe dacht je anders dat mensen met veel kinderen het bol werken? Krijgen ze niks van hoor, ja...n schonere omgeving en n moeder die zich niet n slag in de ronte werkt als zij slapen. En zo leren ze (nood gedwongen maar daar is niks mis mee!) zelf spelen. Wendy is ongeveer even oud en speelt hier lekker door de kamer terwijl ik de planten water geef of n stofdoekje over de kasten haal. Of smorgens even in de box als ik n afwasje weg werk of even stofzuig ofzo. En lekker in de eetstoel buiten zitten (of n camping bedje!) is ook fijn als mama even een harkje of bezempje door de tuin trekt. Helemaal geen probleem hoor! Doe ik hier ook gewoon. Wel onder constant gebabbel met haar. Dan spelen ze wel alleen maar toch n beetje met mama (dan is ze bvb met dr vormen stoof bezig en dan zeg ik "doe ze er maar in" en dan doet ze dat en ineens haalt ze ze er weer uit en dan maak ik er n opmerking over ofzo). Weet niet of je nog meer kindjes wilt maar anders zal je rond die tijd toch ook je 2e af en toe even alleen moeten laten spelen omdat je simpel weg maar 2 handen hebt en met je eerste bezig bent. Heb er hier 3 en juist de eerste 2 hebben het minst geduld
Hier gewoon overdag de gewone klusjes zoals het bijhouden en ff gauw de wc, vaatwasser inruimen/uitruimen, bedden verschonen en savonds als ze in bed liggen ga ik vaak als een dolle een uur, anderhalf tekeer en dan kan ik de rest van de avond genieten van een schoon huis... (overdag heb ik er ook minder lang plezier van als ik schoonmaak )
Manlief doet hier een deel van het huishouden. Dat allereerst Stofzuigt en dweilt het hele huis eens per week, doet de badkamer en het toilet. We koken beiden, hij wat vaker dan ik. Ik doe de was (samen met Thirza: die vermaakt zich prima met stapels was rondom de wasmachine ), maar heb wel het voordeel van een washok op zolder, met direct daarnaast op de overloop gelegenheid om de was op een rekje te hangen. Was opvouwen op ons bed: Thirza speelt dan op ons bed of bij het voeteneinde op de vloer. Keuken schoonmaken, koken: allemaal met Thirza in de wipper of de kinderstoel als het niet lukt om haar in de box te hebben. En de tuin: dat doe ik dus als ze op bed ligt, (of met mooi weer: Thirza op het speelkleed in de tuin. Voortuin: Thirza spelend in de wandelwagen: erg interessant om naar mama te kijken en als ik af en toe maar lekker tegen d'r klets, vindt ze het helemaal prima). Ramen lappen dus zelfde verhaal: bij goed weer als ze wakker is en anders als ze slaapt. Ik probeer dus juist wat tijd voor mezelf te pakken als ze slaapt: dat zijn de tijden dat ik tenminste even een hoofdstuk uit een boek kan lezen, op hyves even iedereen kan contacten, (nouja, doe ik ook als Thirza wakker is: heb de laptop op de eettafel staan ). En verder vooral geen perfect schoon huis willen!
Ik denk dat het niet helemaal normaal is dat je helemaal niks in het huishouden doet wanneer je kind wakker is, maar dat is mijn mening (daar heb je ook een forum voor). Hier ben ik de enige die het huishouden doet, we hebben een bedrijf (waar ik ook 3-4 dagen per week in werk, van huis uit of in het bedrijf zelf). Charlotte is nu 5,5 maand en ik heb tijd voor alles, het ligt er maar aan hoe je het doet. Ik denk dat mijn werkwijze het meest overeenkomt met die van Rozemarijke. Ik doe de tuin met Charlotte in de kinderwagen, speeltje erbij, ze kijkt haar ogen uit en is meteen lekker in de buitenlucht. Werk ik in de achtertuin, dan ligt ze op een speelkleed of in een campingbedje. Ramen zemen idemdito, ze is er gewoon bij, in wipstoel soms. Net als met koken, vind ze heel interessant om naar dat gerommel met pannen te kijken dus in wipper vermaakt ze zich makkelijk een uurtje. Strijken doe ik als ze slaapt en dat is dus altijd 's avonds want daar heb ik overdag geen tijd voor. Tijd voor mezelf heb ik alleen met vakanties en op zondag. Dat is misschien extreem maar zo ben ik het gewend. Een boek lezen doe ik dan ook alleen als ik vakantie heb, lekker badderen doe ik 's avonds als Charlotte slaapt. Ik denk dat je toch moet proberen om je werkjes in huis te combineren met je kind, je kind moet leren zichzelf te vermaken en dat je niet altijd tot zijn beschikking staat want zo zit het leven ook niet in elkaar. En anders: neem een werkster (geintje, maar dát zou dé oplossing zijn toch?!)
Ik heb precies hetzelfde hoor. Als Siem wakker is, dan ben ik er voornamelijk voor hem. Ik die hooguit wat kleine dingen en wij kunnen inmiddels samen wat dingen doen (hij is al bijna 2), zoals de vaatwasser, de vuilbak legen en de was doen. Nu mijn baby-dochter erbij is, blijft dit hetzelfde. Als zij wakker in de box ligt te spelen, wil ik nog wel eens snel de vaatwasser uitruimen en de post doen, was vouwen en zo, maar grote dingen wachten ook tot het slaapje. Strijken doen we altijd 'samen'. Da's interessant om naar te kijken, vanuit de wipstoel. Ik heb het losgelaten en goede afspraken met mijn man gemaakt. Daarnaast heb ik een wekelijkse poetshulp (35 euro) voor 3,5 uur. Zij doet dan de grote dingen (kinderkamers, badkamer, en hele benedenverdieping) goed. Maar dat moet je je natuurlijk wél kunnen veroorloven, dat begrijp ik goed. Maar eh, ik ben ook niet zo iemand die iedere dag wil stofzuigen, dweilen en stoffen. Heb ik ook nooit gehad. 1x per week goed en soms, als het echt nodig is, tussendoor nog eens. Is dit zo raar?
Ik ben iemand die het huis redelijk schoon wil hebben (we hebben dan ook redelijk wat dieren in en rondom het huis). Als onze meid wakker is dan speel ik samen met haar een kwartiertje op de speelmat en dan gaat zij voor een half uur/ 3 kwartier de wipper in en ga ik stofzuigen of de wc doen oid. Ze kan zich gelukkig wel goed vermaken in d's uppie. Ik ben er dan ook geen voorstander van om alleen maar met je kind bezig te zijn als ie wakker is, maar goed dat is ieder voor zich. En ook het huishouden doet iedereen weer anders, de een wil een spik en span schoon huis (net als ik ) en de andere vind af en toe poetsen genoeg.
Ik doe iig iedere avond iets. Al is het maar een uurtje( wasje doen, wc schoonmaken etc). En op mijn vrije dagen doe ik 1 dag de bovenetages, andere vrije dag de beneden etage heel erg grondig. Ik doe het echte schoonmaakwerk tijdens haar slaapjes. In het weekend doen we even wat samen. De 1 pakt dan een grote extra klus (lammelen, ramen zemen, kozijnen) de ander pakt de badkamer heel grondig. Verder iedere dag stofzuigen (op mijn vrije dagen 2x ivm de katten) en beneden dweilen. Ook ik doe gewoon mijn dingetjes als ze wakker is. Ik vind dat ze maar moet leren zichzelf af en toe te vermaken. Moet zeggen dat mijn man altijd voor de vaatwasser zorgt, voor de vuilnis en meestal stofzuigt
Ik doe geen huishouden als hun slapen. Vind ik zonde van mijn tijd, want dat is erg schaars. Ik doe het juist in 'hun' tijd. Ik moet elke dag boven stofzuigen vanwege mijn twee stomme katten. Dat doe ik dan als ze net wakker zijn van middagslaap of als ze in de avond naar bed gaan, dan kijken ze mee vanuit bed. Idem dito met de was, doe ik dan ook gelijk, opvouwen/ nieuwe ophangen. Zo gaat het met alles. Nu ze rondlopen is het soms wel zeer onhandig. Ik stofzuig ook elke dag beneden en dan moeten ze van mij op de bank blijven zitten, wat ze uiteraard niet altijd/meestal niet doen , en de stofzuiger aanvallen. Ik was altijd netter met mijn huishouden maar is nu stukken minder. Is op dit moment ook niet belangrijk, je moet doen wat je aan kunt. Als kinderen wat groter zijn wordt het vanzelf makkelijker.
@ Brezjika: tis ook eigenlijk zonde om te doen wanneer ze slapen. N doet nog 2 slaapjes van 2 uur dus 4 uur in totaal en heb maar een uur nodig voor het huishouden ( wonen gelijkvloers ideaal!) Heb dus dan nog 3uur voor mijzelf(alhoewel ik ook een zoon van 7 heb rondlopen die geen middagdutjes meer doet, en ook wel eens quality time met mama wil) Was opvouwen dus ik vaak sávonds als ik tv kijk, zelfde geld voor strijken. In het weekend helpt m'n vriend mee met dingen zoals douche,ramen lappen enz.
ik doe het altijd even snel tussendoor en als ik nog puf heb doe ik in de avond nog wat, ik doe het huishouden, de verzorging voor mijn kleintje alleen, daarnaast werk ik nog 3 ochtenden, mijn man doet eigenlijk helemaal niks maar hij werkt aan de opbouw van een eigen zaak en heeft daarnaast ook nog een baan, dus die is ook druk genoeg.
wij zijn ontzettende sloddervossen, en doen wat er moet gebeuren net wanneer het uitkomt. Meestal wordt er in het weekend op zondag ochtend door mij de huiskamer en de keuken onder handen genomen, heb ik van mijn moeder overgenomen. Maar doordeweeks... tja vuil is het niet maar opgeruimd ook niet. Ik vindt mijn kleintje belangrijker dan opruimen. Maar zodra ze gaat kruipen en zo, dan zal het wel moeten gebeuren. We hebben geen huisdieren meer, we missen ze ontzettend, maar qua vuil (haren) in huis is het een verschil van dag en nacht!