waterpokken besmettelijk?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by visitor, Sep 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. visitor

visitor Actief lid

Jul 31, 2007
    279
    0
    16
    Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven op mijn vraag. Ik ben morgen uitgenodigd om naar een vriendin te gaan maar haar dochtertje van 2 jaar heeft woterpokken. Is dit besmettelijk voor mijn zoontje van 4 maanden en kan het gevaarlijk zijn voor zo een jonge leeftijd.

Veel liefs,
    Visitor

2. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    ja die zijn besmettelijk.. het vocht dat uit de blaasjes komt...

2 dagen voor je blaasjes ziet is t al besmettelijk, tot 7 dagen na t verschijnen ervan..

3. Chantico

Chantico Niet meer actief

Volgens mij is het niet gevaarlijk (maar ik ben geen arts ;)). Wel kan het vervelend jeuken. En als ze waterpokken krijgen voordat ze 1 zijn, zeggen ze dat ze het later nog een keer kunnen krijgen, omdat ze op die jonge leeftijd nog niet genoeg weerstand op kunnen bouwen.
    Ik vond de waterpokken reuze meevallen, toen mijn dochtertje het had met ongeveer 9 maanden.

4. visitor

visitor Actief lid

Jul 31, 2007
    279
    0
    16
    Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik uit jullie antwoord kan halen dat ik wel kan gaan, maar dat ik haar kindje uit de buurt van mijn zoontje moet laten zodat het vocht niet met hem in aanraking kan komen.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Als ze nog besmettelijk is, zou ik denk ik niet gaan. Waterpokken krijgen ze overigens niet zo snel als kindjes onder de 1 zijn. Op het kdv van mijn zoontje heeft het een tijdje terug heel erg geheerst, maar hij heeft het niet gekregen. Daarentegen, als ze het krijgen onder 1 jaar, bouwen ze te weinig antistoffen op en kunnen ze het inderdaad nog eens krijgen.

6. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Als t 2 dagen voordat blaasjes zichtbaar zijn al besmettelijk is....

Als je gaat.. is de kans vrij groot (" Meestal geen ontkomen aan" volgens AU! eerste hulp bij kinderziekten) dat jou kindje t ook krijgt

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Is absoluut niet waar :) Zie mijn verhaal erboven.

8. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Ze zegt ook meestal ;)

Als je erheen gaat met je kindje is de kans vrij groot dat hij het krijgt. Waterpokken is vervelend maar niet gevaarlijk, of dat ook zo is met 4 maanden weet ik niet. Volgens mij niet.

9. visitor

visitor Actief lid

Jul 31, 2007
    279
    0
    16
    Ik twijfel nu wel om te gaan omdat haar dochtertje het al een paar maanden heeft , het gaatv soms weg en komt weer terug nu heeft ze het weer een week en de laatste keer dat ik haar zag bloede het ook door het krabben

10. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb de info ook "maar" uit een boekje..

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maakt toch niet uit? :) Ook met "meestal" is het niet waar :)
    Het is wel waar als je kindje ouder is dan 1 jaar. Zulke ziektes zijn hartstikke besmettelijk. Maar een jong kindje, zeker van 4 maanden, heeft nog zoveel antistoffen, dat het nog niet zo vatbaar is. Al kan het dan nog steeds de waterpokken krijgen hoor! Maar de kans is zeker niet groot :)

12. visitor

visitor Actief lid

Jul 31, 2007
    279
    0
    16
    Bedankt Merijn voor de info

13. Chantico

Als een kind borstvoeding krijgt kan het profiteren van de antistoffen van de moeder, dat is ook een factor waardoor jongere kindjes het minder snel krijgen, geloof ik.

Zijn het echt wel waterpokken wat dat meisje heeft? Ik heb nog nooit gehoord van dat dat zo lang kan duren en telkens weer terug kan komen. Als het een andere ziekte is (krentebaard of iets anders met blaasjes / korstjes) is het sowieso een ander verhaal.

Als het een 'gewoon' geval van waterpokken was zou ik inderdaad wel gaan, zoals je eerst ook al zei, en dan wat afstand houden. Maar als het iets anders zou kunnen zijn, zou ik wel weer voorzichter zijn.

14. visitor

visitor Actief lid

Jul 31, 2007
    279
    0
    16
    Je hebt gelijk ze heeft inderdaad korstjes en iets groens wat uit die pukkeltjes komen

15. Chantico

Bij de waterpokken van mijn dochter was er geen sprake van iets groens hoor...

Hebben andere gezinsleden van dat meisje geen klachten?

16. visitor

visitor Actief lid

Jul 31, 2007
    279
    0
    16
    Nee die heb geen klachten, maar nu ik er over nadenk het zijn geen waterpokken , sommige pukkels bloeden ook , dat bloeden komt toch niet voor bij waterpokken?

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oeh klinkt lekker in ieder geval ;)

18. visitor

visitor Actief lid

Jul 31, 2007
    279
    0
    16
    Haha eet smakelijk straks

19. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Mag ik vragen hoe je aan die info komt? Ben je misschien dokter oid, niet naar bedoelt hoor maar dan geloof ik je sneller ;)

Naar mijn weten is het namelijk zo dat de baby inderdaad nog antistoffen draagt, waardoor de waterpokken in minder mate kunnen komen en dat het daardoor later nog een keer kan komen.

Maar dat de kans klein is dat ze op zo'n leeftijd waterpokken krijgen kan ik niet bij namelijk ;).

Aan de ts: dit klinkt niet als waterpokken hoor ;) wat zegt de dokter ervan? Want het klinkt niet lekker ;)

20. ontzettendtrotsemama

ontzettendtrotsemama Fanatiek lid

Aug 7, 2009
    2,204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik jou was zou ik niet gaan. Mijn dochter heeft toen ze 3,5 maand was ook de waterpokken gehad, tot ongeveer 3 maanden hebben ze de antistoffen van de moeder, als je bv geeft kan dit natuurlijk langer zijn ;). Mijn dochtertje is er erg ziek van geweest, 3 dagen dikke 39,5 koorts. Ben bij de HA geweest en t komt gelukig niet heel vaak voor bij die hele kleintjes maar omdat ze zo klein zijn liggen longonsteking en hersenvliesontsteking op de loer! Omdat ze verminderde weerstand hebben en nog niet genoeg antistoffen. Ook is het zo dat niet de aleen de blaasjes (het vocht daarvan) besmettelijk is maar dat het OOK kan worden overgedragen via de luchtwegen.

Wel is het zo, als ze het maar gehad hebben hebben ze het gehad, maar bij kindjes die t gehad hebben onder de 1 jaar KAN het in meer of MINDERE mate terugkomen, omdat het lichaampje niet genoeg antistoffen heeft aangemaakt om er voor altijd vanaf te zijn.

Maar groen spul uit de pokjes heeft mijn dochter niet gehad! En ze is er gelukkig goed doorgekomen alhoewel ze een aantal dikke littekes heeft op dr gezichtje..

Ik zou het liever niet doen als ik jou was... maar goed je moet zelf kiezen natuurlijk, mijn dochter heeft het via het kdv gekregen, k kan moeilijk 2 maanden thuis gaan zitten haha, voordat de epidemie weg is op het kdv...

Share This Page