Wat is zelfstandig zitten? Ik hoor veel mensen in mijn omgeving 'hij/zij zit al' maar dan zet je ze neer en blijven ze in evenwicht. Dit deed mijn dochter voor het half jaar. Voor mij is zelfstandig zitten als ze het zelf doen. Mijn dochter deed dit vorige week voor het eerst (bijna 9 maanden) kruipen doet ze nog niet, wel tijgeren.
Hier ging meneer eerst tijgeren, staan, zittten en kruipen. Volgens mij niet helemaal volgens het boekje maar ja.. wat is normaal?
Kan allebei maar in principe zelfstandig zitten is vanuit: - ligpositie op rug: draai, handje voor zijkant, optrek tot zitten - ligpositie op buik: op knieen staan en handen, dan draai, handje voor op zijkant, zitten Het is zoiezo altijd van de zijkant niet van situps of anders
Volgens onze fysio is de beste volgorde qua ontwikkeling: tijgeren, kruipen, zitten, staan en lopen. Maar belangrijker dat ze geen van deze helemaal overslaan. Zal ook wel weer een volgens-de-boekjes opmerking zijn waarschijnlijk. Elk kindje zal hier zijn/haar eigen ontwikkeling in hebben. Volgens mijn moeder hebben mijn broer en zus het kruipen overgeslagen maar er is tegenwoordig motorisch echt niks mis met hen haha. Zoontje heeft tot kort geleden alleen willen tijgeren, maar met oefeningen leert hij nu gelijktijdig kruipen en zitten (bijna 1 jaar). Het zitten heeft hij toch iets sneller door. Dit kan hij nu zelfstandig. Kruipen doet hij kleine stukjes, maar als hij snel ergens naar toe wil ploft hij weer lekker lui op zijn buik en scheurt de kamer door.
Hier ging ze eerst tijgeren, daarna optrekken en staan, kruipen en daarna pas zelfstandig zitten. Uiteraard kon ze wel eerder blijven zitten, maar zelfstandig gaan zitten kwam met ong. 13 maanden.
En wat bedoelen jullie met "staan"? Optrekken tot staan (vanuit kruip- of zithouding) aan meubels of los staan?
Zelfstandig zitten = dat je kindje zonder jouw hulp zelf op zijn billen gaat zitten. Staan = zelfstandig, dus zonder jouw hulp, staan aan meubels oid (kan dus ook bij jouw broekspijp zijn, zolang jij maar niets doet om te helpen). Bij los staan zeg je meestal echt 'los staan'. Hier oudste; tijgeren, zitten, staan, langs dingen lopen, oversteken (dus 1 a 2 pasjes los), kruipen en toen los lopen. Jongste; tijgeren, zitten, staan
Kruipen(tijgeren) -handjes op hoogte- op knietjes staan- op voeten staan en vast houden aan tafeltje/muur of iets anders. Los staan is dan het los laten.
Hier was het Tijgeren, kruipen en staan kon ze tegelijk, kort daarna langs tafel en dergelijke lopen. En zelfstandig gaan zitten kon ze vlak nadat ze kon kruipen en staan.
Mijn zoon deed het een paar weken terug tegelijk. Hij oefende kruipen en zitten en kan het nu goed. Mijn dochter ging eerst zitten en kort daarna kruipen.
Fijn om te horen dan ben ik toch niet gek!! Bij de fysio zeiden ze dat we maar moesten gaan oefenen met zitten, maar ik zie Tobias echt zóveel moeite doen om te gaan kruipen... Hij krijgt alleen zijn hoofd nog niet van de grond, maar verder zit ie al helemaal in kruiphouding Ik wil het niet zo forceren eerlijk gezegd...
Pushen, daar is onze fysio ook wel goed in. De ontwikkeling moet zoveel mogelijk volgens het boekje... sommige dingen gaan bij mij dan ook het ene oor in en het andere weer uit. Maar toegegeven, toen ze onlangs opmerkte dat mijn zoontje angst had om te gaan kruipen bleek dit inderdaad waar. Ook vertrouwde hij teveel op mij, dat ik hem wel stabiel hield. Daardoor deed hij zelf geen moeite. Binnen een week kan hij nu al stukjes kruipen én heeft hij er groot plezier in.
Ik heb ook zeker wel bruikbare tips gekregen hoor! Vooral hoe we hem konden stimuleren om zijn hoofd op te tillen, want dat lukte hem eerst totaal niet, omdat zijn hoofd vrij zwaar is (op de +2 lijn, terwijl zijn gewicht gewoon op de 0-lijn zit) Maar dat we hem moeten laten zitten dat voelt niet zo goed.... Hij is nu zo druk met dat kruipen, wie weet als hij kan zitten dat ie daar dan minder interesse in krijgt...