Mijn dochtertje van 9 weken huilt nog steeds heel erg veel. Vanuit het CB bureau hebben we nu koemelkvrije melk gekregen maar mijn gevoel zegt dat dit het gewoon niet is. Sinds ze deze voeding krijgt geeft ze steeds meer voeding terug. Wat ze teruggeeft ziet er melkachtig uit maar is veel doorzichtiger. Ikzelf denk al een tijdje aan mogelijke reflux maar de kinderarts zegt dat dit het niet kan zijn omdat ze niet genoeg voeding teruggeeft en 's nachts wel doorslaapt. Maar nu ga ik met deze voeding toch weer twijfelen omdat ze nu wel echt steeds meer terug gaat geven en het ook doorzichtig is, ze huilt niet direct als ze de voeding teruggeeft. Maar ze gaat bijna altijd 10 min na de fles huilen. Vanuit het CB zeggen ze dat ik de voeding moet indikken met johannes broodpitmeel maar we zijn nu pas net begonnen met deze nieuwe voeding dat ik ook niet alles tegelijk wil doen. Maar wat denken de mensen die ervaring hebben met reflux?
Ik heb zelf geen ervaring met reflux maar het klinkt niet als reflux...Refluxkindjes hebben veel meer last, wat de ka zegt. En bijna alle baby's spugen. Max spuugde zelfs heel veel maar was geen refluxbaby. Het gutste er soms echt uit maar hij had er geen last van. Waarom ze huilt weet ik niet. Wat zegt de ka over het huilen als hij reflux uitsluit? Kunnen het niet gewoon krampjes zijn? Hoeveel huilt ze? En hoe lang?
Je hebt 2 vormen van reflux. Verborgen reflux en (gewone) reflux. Bij verborgen reflux spuugt een baby niet of nauwelijks en bij gewone reflux wel. Kort door de bocht heeft elke baby reflux. Reflux is namelijk het niet goed sluiten van de maagklep. Maar niet elke baby heeft er last van. Het spugen kan komen omdat de voeding dunner is. Ik weet niet wat je gebruikt? Pepti? Nutramigen? Neocate? In mijn ogen kan het wel reflux zijn. Ken je de leefregels voor reflux? Volg deze op en dan kan je al verschil merken. Ik kan ze ook geven.
Hoe lang krijgt ze nu al koemelkvrije voeding? Na enkele dagen zou je toch al verschil moeten zien, als het KMA is. Dat ze nu meer teruggeeft, is niet verwonderlijk. Dieetvoeding is veel lichter verteerbaar, het komt dus ook sneller weer omhoog. Dat ze bij reflux meer zou moeten teruggeven, klopt niet. Er bestaat uiteraard zoiets als verborgen reflux, waarbij de voeding wel omhoog komt, maar dan weer ingeslikt wordt. Dat is nog pijnlijker dan gewone reflux, omdat ze zure melk twee keer door de slokdarm passeert. Dat het geen reflux kan zijn omdat ze 's nachts goed slaapt is ook onzin: mijn dochter had heel ernstige reflux en sliep alleen 's nachts, omdat ze volledig uitgeput was van het huilen overdag. Ik zou nu even afwachten tot je enkele dagen dieetvoeding gekregen hebt, dan kan je tenminste al evalueren of het KMA is. En verder de leefregels van reflux toepassen: bed, wieg, park, verzorgingskussen en wandelwagen flink schuin zetten, minstens een half uur na elke voeding rechtop houden, vaker kleinere flesjes geven, als het kan veel in de draagdoek rechtop houden, en eventueel indikken. Al ben ik zelf geen fan van dat laatste, want mijn dochter reageerde heel hard op jbpm.
Wat shakes zegt was ook hier zo, ze sliepen beide als voorbeeldige baby's snachts. Maar overdag? 2x een huilbaby. En ik ben ook geen voorstander van indikken. Jongste kon er niet tegen. Met indikken gaat men ervan uit dat de voeding in de maag blijft. Echter hoe kan je zien dat het daadwerkelijk in de maag blijft? Als het wel in de slokdarm komt doet dikke voeding veel meer pijn dan dunne voeding. Ook valt jbpm/nutriton veel zwaarder op de maag en kindjes met reflux lijken een gevoeligere maag te hebben. En medisch is het niet bewezen.
ingewikkeld allemaal... Ze huilt echt uren op een dag, slaapt maar kort. Ze krijgt nu inderdaad pepti, dat krijgt ze nu bijna een week, ik merk geen verschil. Mijn gevoel is er ook echt van overtuigd dat het geen KMA is maar ik dacht, ja proberen kan geen kwaad stel je voor als het het wel is? Het enige verschil dat ik merk met de nieuwe voeding is dat ze dus nu wel echt voeding terug geeft en dat dit veel doorzichtiger qua kleur is. Ik denk zelf al vanaf het begin aan verborgen reflux alleen de KA zei dus dat ze ook dan regelmatig grote hoeveelheden voeding teruggeven en dat deed ze dus niet, nu wel veel meer met de nieuwe voeding. s nachts slaapt ze gelukkig wel want anders zou ik echt psychisch doordraaien denk ik...dat gehuil is zo zielig. Soms vraag ik me af...dan denk ik echt dat er iets aan de hand is met mn meisje en andere keren denk ik dat ze gewoon een veeleisende baby is Vrijdag gaan we naar de osteopaat, zou hij er iets over kunnen zeggen?
Verborgen reflux = reflux zonder spugen. Ik snap niet dat een ka kan zeggen dat een kindje met verborgen reflux meer moet spugen. Mijn oudste had ook verborgen reflux en zijn symptomen, naast het vele huilen, was het wegslikken van voeding en vaak de hik en alles icm met veel overstrekken. Soms kan een osteopaat bij reflux klachten, maar lang niet altijd. Volg eerst alle reflux leefregels op en kijk of dat helpt.
Misschien toch nog maar eens ter sprake brengen bij de kinderarts over 3 weken dan. De osteopaat dacht ook direct aan verborgen reflux. Ik heb een filmpje gemaakt, eigenlijk voor de kinderarts maar als ik hiervan nou een linkje plaats zouden mensen dit dan kunnen herkennen?
Pas je ondertussen de leefregels al toe? Waarschijnlijk wel. Hoewel het soms niets zegt over de mate waarin het kindje last heeft. Sommige kindjes spugen heel veel, maar hebben geen pijn eraan. Sommige hebben vrij weinig symptomen, maar wel veel last.
Ja ik pas de leefregels toe. Heel veel hiervan doe je eigenlijk al onbewust. Nu heb ik ook het bedje nog schever gezet. Ze ligt ingebakerd tegen de onrust, en ook het geven van de fles doe ik rechtop en hierna hou ik haar ook recht op. Tussendoor laat ik haar alleen geen boertje doen want dan pakt ze hierna vaak de fles niet terug en krijgt ze niet genoeg binnen. Ze geeft niet zo heel veel voeding terug. Soms maar een paar mondjes soms een heel straaltje. en wat ik opvallend vind is dat ze uren na haar voeding doorzichtige vloeistof opgeeft.
En eens langs je eigen huisarts gaan? Hier ook een ukkie met verborgen reflux, gaf ook weinig tot geen voeding terug. Maar je kon wel aan zijn koppie zien dat hij enorm last had van het maagzuur, krijsen en echt ook een zuur gezichtje trekken zeg maar. Je rook het ook vaak, als je dicht bij zijn mondje zat, een zurige lucht (en dan niet zuur van melk, maar echt een soort gal). Van het cb kreeg ik het advies voeding indikken, van de huisarts medicijnen tegen het zuur. Zelf had ik ook het idee dat indikken niet de oplossing was, vooral omdat hij weinig voeding terug gaf. En het zuur blijft de hele dag omhoog en omlaag gaan, en dat doet zeer. Uiteindelijk na 2 maanden de medicijnen afgebouwd, en nu gaat het prima! En hij sliep 's nachts ook gewoon prima hoor, overdag was een ramp. Dus mijn advies zou zijn, ga niet nog eens drie weken wachten (zeker omdat als het maagzuur is, het op de lange duur schade kan aanrichten als je kleintje dat maanden lang omhoog krijgt) en gewoon langs je eigen huisarts.
Toch laten boeren dan en gewoon kleinere voedingen aanbieden. Caitlyn heeft hier heel lang 60+2 en vervolgens 90+3 gehad, en kreeg dan dus gewoon veel meer voedingen. Dan dronk ze zodra ze wakker werd en ook kort voor ze op bed ging. Dat ze niet meer wil drinken na een boertje, zou kunnen betekenen dat haar maag dan gewoon al te vol zit en ze daarmee dus zelf al een hop regelt... serieus nemen dus!