Ja wij weten het wel ja,maar niet alles Mijn man liep bij 14 maanden zelfstandig heeft nooit gekropen, kon bij 8 maanden zelfstandig zitten. Ikzelf heb tot 8 maand en 3 weken in een spreidbroek gelegen daarmee deek ik tijgeren, toen ik eruit kwam deed ik binnen een week zitten kruipen en staan en nog een week later liep ik los. Onze zoon was zitten bij 8 maanden, staan bij kruipen bij 10 maanden staan bij 11 maanden en lopen bij 18 maanden (flink ziek geweest misschien ermee te maken maar ook enorm voorzichtig) Onze dochter, kruipen bij 6 maanden zitten bij 6,5 maand, staan bij 7 maand, sinds 8,5 maand doet zij nu overal langs lopen en achter de bbabywalker, stoel of wat dan ook door de kamer gaan. Nu is het wachten op wanneer zij los gaat lopen, is nu 9 maanden. Daarintegen is haar fijne motoriek nu ook hard aan het ontwikkelen, daar was zij duidelijk trager in dan haar voorzichtige broer.
Ik was zelf heel snel, mijn kinderen waren alles tussen heel snel en vrij langzaam. Ik liep met 10 maanden los en heb een foto dat ik op handen en knieën naar de kerstboom kruip, met 6 maanden. Mijn oudste kroop pas met 10 maanden en liep los met 1,5 jaar. De tweede met 8 en precies 1 jaar. De jongste kroop met 7 maanden en liep los met 11 maanden. Dus echt erfelijk is het allemaal niet geloof ik. Net als praten. De oudste twee waren vlotte praters. De jongste begon pas met ruim 1,5 eindelijk iets anders dan mama te zeggen. Inmiddels is hij bijna 2 en kletst hij heel veel, maar voor anderen is er nog geen touw aan vast te knopen. Mijn middelste zei op precies dezelfde leeftijd woorden als 'brandweerkazerne' en 'vliegtuigmotoren' goed verstaanbaar, de jongste houdt het nog bij 'appeopen' als moeilijkste woordje (afgelopen).
Zo kersenflap jij had de schafde even snel ingehaald toen de spreidbroek uit mocht Luppy, wat een verschil met praten! Vaak gaat het ene kind sneller met lopen en de ander met praten.
Ik was met bepaalde dingen ook snel. Ik fietste met 3 jaar al los zonder wieltjes. Mijn zoontje daarin tegen niet. Verder was ik volgens mij best gemiddeld met lopen, praten e.d. mijn zoon was een snelle met praten en lopen deed hij met 14 maanden, ook gemiddeld.