Ik word GEK van boekjes lezen!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door shenoby, 26 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shenoby

shenoby Niet meer actief

Onze dochter is net 13 maanden.
    Nu heb ik een "probleem" met het volgende.
    Mijn dochter wil alleen maar boekjes lezen.
    de hele dag door!
    naar ander speelgoed kijkt ze niet om.
    de hele dag komt ze met boekjes naar je toe en zegt: BOEK BOEK BOEK!
    Ze wil ook alles weten.we moeten zeker 2x per dag de schilderijen bij langs en alles benoemen wat erop staat.
    als ze bij opa is moet ze met opa mee naar buiten om alle paarden van elkaar te onderscheiden (wat ze ook al redelijk kan)
    Kortom ze is erg leergierig.
    Maar wat de boekjes betreft begint het een bron van ergernis te worden van beide kanten.
    Papa en mama worden er stapel van om elke keer dezelfde boekjes te lezen. oplossing: nieuwe boekjes kopen.
    maar ja dat werkt maar 2 dagen.
    De ergernis van haar kant. als we even geen zin hebben in boekjes of als we klaar zijn met lezen.
    Nu heb ik dus de boekjes opgeruimd om ze 1x per dag voor de dag te halen.
    maar als we dan klaar zijn is het dra-ma!
    Hoe zouden jullie dit oplossen?
    op welk moment zouden jullie lezen of haar de boekjes geven,
    en hoe geef ik aan dat we klaar zijn met lezen zodat ze niet elke keer compleet over haar toeren is?
    Totaal stoppen met de boekjes vind ik geen optie.
    ze is leergierig en wil graag dus dit wil ik graag blijven stimuleren.
    daarnaast leert ze er goed er van praten.
    zoals bijv.
    paard,poes,boek, aai, een tee (1,2) en nog veeel meer. en ze begint zelfs al zinnetjes te vormen (oooh groot paard)
    maar ik wil ook niet compleet gek worden om maar zo te spreken'.
    dus dames kom op hoe zouden jullie dit oplossen.

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Misschien eens een luisterverhaaltje lenen uit de bibliotheek?

3. shenoby

shenoby Niet meer actief

nee das geen optie.
    het gaat haar echt om het aanwijzen van plaatsen en leren wat het is.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    liedjesboek? of een boek wat zelf praat ;) ?

Kan me voorstellen dat je gek wordt van die herhaling. Ik heb me er op bepaalde momenten maar bij neergelegd, maar dan is het meestal dat ik gewoon er bij moet blijven en toe moet kijken (als ze 100x op het zelfde ding wil klimmen ofzo ), en niet echt hoef mee te doen verder.

5. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    af en toe een dvdtje opzetten met iemand die voorleest

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Volhouden en consequent zijn. Mijn zoontje heeft het met koekjes. Precies hetzelfde en ik werd er gek van. Ik heb in het begin ongemerkt te veel toegegeven en die rekening werd gepresenteerd. Nu geef ik hem nooit meer een koekje. Alleen nog crackers. En alleen als ie er niet om vraagt. Hij krijgt er standaard niet nog 1 als deze op is. De eerste paar dagen ging ie dan volledig door het lint maar inmiddels heeft ie aardig door dat vragen wordt overgeslagen en 1 cracker ook echt 1 cracker is.

Hij wees trouwens ook altijd naar mijn tas omdat daar ook altijd wat te eten in zit. Hij krijgt daar nu ook nooit meer uit als ie er om vraagt. Heeft wel een enorme driftbui opgeleverd in de supermarkt ;)

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Misschien kun je haar de boekjes geven vlak vóór een moment waarop jullie even weg moeten bij die plek --> voor het eten, voor je boodschappen gaat doen, etc. Op die manier gaan jullie weg bij de boekjes om wat anders (leuks) te gaan doen en hoef je niet de boekjes bij haar weg te halen!

8. tulip

tulip Niet meer actief

hier ook een kleine boekenverslindster.;) Voorlezen doe ik s middags meestal een keertje en voor het slapen gaan. Verder leest ze zelf de hele dag door boekjes. Als ik even bezig ben en ik hoor dan:"woef woef" dan weet ik meteen welk boekje ze heeft. Zij kan ze dus heel goed zelf lezen, maar ik begrijp dat jouw dochter het liefst met papa en mama leest?? Misschien langzaam leren om zelf boekjes te lezen. Mijn dochter vindt het heerlijk om in een hoekje van de bank te zitten met de boekjes op schoot. :)

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volgens mij moet je kindje leren dat je ook zelf boekjes kunt lezen / kijken. Dat betekent consequent zijn. Twee keer per dag een boekje lezen (en hetzelfde boekje wordt dan al een stuk minder irritant en herhaling is voor een dreumes enorm belangrijk) en de rest van de tijd lekker zelf doen. Je zal een paar dagen drama hebben omdat ze anders gewend is maar het klintk alsof je dochtertje echt moet leren zichzelf te vermaken. Goeie kans dat ze dan ook met haar andere speelgoed gaat spelen (waar je bijvoorbeeld wat meer fantasie voor nodig hebt. Ook een belangrijke eigenschap van dreumessen en peuters die ontwikkeld mag worden)

10. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Mijn stiefzoon heeft een periode gehad dat hij alleen maar bezig was met treinen en meer niet, tot op het hysterische af. We hebben hier ook 'n houten treinbaan en wij moesten dus áán een stuk door treinbanen voor 'm bouwen (kon ie zelf niet).

Wij hebben op een gegeven moment een tijd ingesteld waarop hij zélf met de trein mocht spelen en nog een tijdstip waarop wij 'm hielpen; de rest van de tijd werd het ding opgeborgen.

In 't begin was 't een hel op aarde, na verloop van tijd accepteerde hij 't.

Misschien dat die tactiek ook met boekjes werkt?

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre was en is ook zo ... en dus lezen we heel erg vaak voor. Alleen maar goed toch ... beter dan de hele dag tv willen kijken ;)

En juist van de herhaling (steeds hetzelfde boekje) leren kinderen. Maar met Mirre heb ik de afspraak om per leesbeurt niet meer dan 2x hetzelfde boekje te lezen en sommige boeken heb ik in de ban gedaan (mn man ook :D). En gelukkig kan Mirre zichzelf ook goed voorlezen (en toen ze ruim een jaar was kon ze zichzelf ook al goed vermaken met zelf lezen).

Ik zou dus idd consequent zijn wat betreft zichzelf leren/kunnen vermaken. Dus zelf boekjes laten lezen. Of een pop geven zodat ze die kan voorlezen. Aan de andere kant is 13 maanden nog wel erg jong hoor voor 'zelf lezen'. Volgens mij is dat ook een beetje de aard van het kind.

Verder zou je 1x per week een middag naar de bieb kunnen gaan: steeds weer nieuwe boekjes! Is een van Mirre dr favoriete uitjes ;) (ook vanwege de prachtige poppenhoek in de bieb)

12. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Haha heel herkenbaar, hier ook een boekenwurm. De rest van het speelgoed is totaal niet interessant, maar de stapel boeken wel. Ook hier wil ze heel graag op schoot boekjes lezen en ik doe dit eigenlijk best veel met dr, vind t ook wel gezellig. Op een gegeven moment werd het mij ook teveel en heb ik haar geleerd zelf te lezen door haar aan de andere kant van de kamer met een boekje te zetten en weg te lopen. Natuurlijk komt ze dan een paar keer terug, maar de aanhouder wint! Nu leest ze regelmatig zelf haar boekjes. Ook tijdschriften vindt mijn dochtertje heel erg leuk trouwens, misschien kan je proberen of ze die wel zelf leest?

13. shenoby

shenoby Niet meer actief

hallo dames,
    bedankt voor alle tips.
    zitten er zeker wel een aantal bij waar ik wat mee kan.
    en zelf "lezen" doet ze ook wel hoor.
    maar ze komt dan nog een keer of 50 per dag het boekje op je schoot leggen.
    of ze pakt je hand doet hem open en doet dan het boekje erin :)

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb altijd veel voorgelezen/plaatjesboeken bekeken, maar momenteel heeft mijn zoontje het geduld er niet voor. Hij wurmt zich dan van schoot af of gaat het boek de hele tijd dicht klappen of aan de pagina's zitten trekken. Ik vind het wel jammer, maar de hele huiskamer doorlopen is momenteel interessanter.

15. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik zou een aantal momenten per dag inbouwen waarop je echt boekjes met d'r leest. En dit dan consequent volhouden - dus niet toegeven als ze d'r op andere momenten op vraagt en dan aangeven dat ze nu even zelf moet lezen.

Wat betreft het stoppen met lezen daar doen wij het volgende: we vragen altijd moet het boek hard dicht of zacht? En naar gelang wat ze kiest klappen we het boekje hard dicht en zeggen we hardop "klaar!" of juist heeeeeel zachtjes. Zo maken we er een leuke maar duidelijke afsluiting van.

Pim

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Mbt de "verveling"/"herhaling" zat ik ook al te denken aan de bibliotheek.

17. shenoby

shenoby Niet meer actief

@ pim.
    het verschil tussen hard en zacht kan ze nog niet aangeven :)
    en ik denk dat we inderdaad maar eens naar de bieb gaan.
    ze mag nu als ze uit bed komt eerst zelf boekjes lezen.
    en voordat ze naar bed gaat lezen we een paar boekjes voor.
    nu nog even wachten tot ze doorheeft dat we niet meer op andere momenten lezen.

18. Lara78

Lara78 Actief lid

1 jan 2008
    272
    0
    0
    Ik heb weleens gehoord dat een kookwekker kan helpen om het einde van iets aan te geven. Op die manier krijgt de wekker de 'schuld' en niet jij .....

Deel Deze Pagina