Voorzorg m.b.t eventuele griepje of verkoudheid etc.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door denise89, 3 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    Onze zoon is nu intussen bijna 4 maanden en gelukkig is hij nog nooit ziek geweest maar de kans is natuurlijk altijd aanwezig dat hij de griep of iets anders krijgt. Nu vroeg ik mij alleen af zijn er dingen die jullie voor de zekerheid thuis hebben zoals paracetamol/ zetpillen voor baby's of eventuele andere dingen die handig kunnen zijn om in huis te hebben.

Ik zit er namelijk aan te denken om wat dingen aan te schaffen voor het geval dat. Aangezien wij dat soort dingen altijd nodig hebben als de winkels dicht zijn.
    Maar wat is handig en raadzaam om in huis te hebben?

2. mama32

mama32 Bekend lid

14 mrt 2010
    949
    0
    0
    Ik ben werkzaam als apothekersassistente!
    Zuid Limburg
    Ja dat is zeker handig voor het geval dat. Ik heb voor mijn meisje dit iig in huis: paracetamol zetpillen 60 mg, luuf balsem baby en neusspray (zoutoplossing)..

3. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    dat is zeker handig!
    vaak worden ze juist ziek als je niet naar de winkel kan ofzo!

wat ik hier altijd heb!
    babyneusspray ( let wel is na opening maar 2 maanden houdbaar)
    paracetamol
    idd luuf babybalsem! of een ander merk.
    en ik heb altijd daro thijmsiroop in huis! maar je heb ook hoestdruppels van vsm

wat ik ook wel handig vind is oordruppels tegen oorpijn ( volgends mij van otalgon) dit is ook na openen een jaar houdbaar..

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Dit hebben wij ook standaard in huis. En ik heb nog ergens hoestsiroop staan geloof ik.

Overigens TS, een baby ouder dan 3 maanden heeft 120 mg zetpillen nodig. En ik dacht ouder dan 1 jaar 240 mg.

5. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Hoi

Wij hebben voor ons kindje standaard in huis:

-paracetamol zetpillen
    -otrivin neusspray baby
    -neuspompje
    -luuf
    -Thymsiroop voor baby
    -ORS (in huis gehaald nadat baby bij griepje niets binnen kon houden. Zorgt ervoor dat baby voldoende vocht binnen houdt)
    -Chamodent druppels (voor tandjes)
    -Dentinox (voor de acute tandgevallen)
    -Cinnababy (voor krampjes)

groetjes
    van
    Hamtaro

6. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Oh ja en nu vergeet ik nog te melden: Rode uien.

Dit kreeg ik als tip van een vriendin die dit al een paar jaar doet bij haar kindjes en het werkt inderdaad heel goed. Als ze last van hun oortjes krijgen doordat tanden doorkomen, of doordat ze een verkoudheid/griepje krijgen, kun je het volgende doen:

rode ui doorsnijden en ui-vocht op een wattenstaafje doen. (wattenstaafje mag best goed doordrenkt zijn met ui-vocht)
    Dan wat ui-vocht bij de gehooringang smeren (NIET in de gehoorgang!). Op de een of andere manier helpt dat na om de ontsteking of pijn uit het oor te trekken. De rode ui leg ik dan vaak ook op een schoteltje naast het bedje. Dat helpt ook heel goed bij verstopte neusjes.

groetjes
    van
    Hamtaro

7. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    bedankt iedereen.
    ga vandaag ff opzoek naar de meest belangrijke dingen.

zal zo eerst het 1 en ander ff op internet opzoeken want ken veel dingen niet eens.

8. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    oke. had er nog nooit van gehoord maar is natuurlijk altijd het uitproberen waard.

9. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Zoals boven mij al genoemd werd hebben wij in huis:

neusspray voor baby's (otrivin)

Tussikind van VSM: hoestsiroop suikervrij voor baby's(kinderen)

Bisolvon voor baby's en kinderen, dat hoort het slijm te verminderen en minder taai te maken (daar had onze meid enorm veel last van vorige week en het was avond en kon dus nergens meer wat halen, heb het de volgende dat meteen gehaald en zorg nu dat ik het altijd in huis heb)

paracetamol voor baby's vanaf 3 maanden

Dentinox druppels suikervrij (doorkomende tandjes)

luuf voor baby's

neuspeertje

Als ik nog iets bedenk post ik dat nog wel :)

10. fafje

fafje Niet meer actief

neuspeertje
    luuf
    neusspray zoutoplossing van vsm
    zetpilletjes

en uien :D

11. Ik heb in huis:
    - Paracetamol zetpilletjes voor baby's (Jelle is nu 3, nog nooit gebruikt :p )
    - Luuf (voor kindjes mag je geen dampo gebruiken, dit is net zoiets)
    - Tussikind hoestsiroop (VSM)
    - Chamodent druppeltjes voor bij doorkomende tandjes (VSM)
    - ORS (gehaald toen we op vakantie gingen, omdat ik dan zeker wat dingen bij wil hebben voor het geval dat, in Griekenland op zoek moeten als ze ziek worden is ook maar niks) Dit heb ik 1 keer gebruikt toen Jelle een flinke buikgriep had en alles er steeds uitkwam.

12. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    dampo mag je wel voor kinderen gebruiken die heb ik ook
    vicks mag je niet voor kinderen gebruiken! ( en dit werkt juist veel beter vroeger mocht je dat wel gewoon bij kids gebruiken)

13. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    ik denk dat ik al heel ver kom als ik de volgende dingen aanschaf

-paracetamol
    -oltrivin baby
    -luuf
    -chamodent en/of dentinox
    -tussikind van VSM
    -neuspeertje
    en een rode ui kan nooit kwaad natuurlijk en anders kan hij altijd nog door het eten hihihih

wou het vandaag al gaan halen maar nu ben ik zelf niet fit dus dat schiet lekker op. gelukkig heeft Liam nog nergens last van.

wat ik me nog wel afvraag heeft iemand ervaring met een baby met veel oorsmeer??? het komt er bij hem soms met proppen tegelijk uit en zijn oorschelp moet ik elke dag wel schoonmaken.
    hij heeft er verder geen last van en heeft het al vanaf dat hij een paar week is. ik zit verder niet met wattenstaafjes of andere dingen in zijn oren want dan duw ik het alleen maar terug zijn oor in.
    heb niet het idee dat hij slecht hoort want hij reageert op alle geluiden om hem heen. het is verder geen groot probleem maar het schoonmaken vind hij niet altijd leuk en zolang hij goed blijft horen maakt het weinig uit lijkt mij dan.
    moet volgende week weer naar het CB zal het dan nog wel even aangeven.

14. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    mijn zoontje heeft ook verschrikkelijk veel oorsmeer,net als zijn vader (die gaat 1x 3 maanden ofzo naar de ha om uit te spuiten)
    mij is verteld dat ik er niks aan mag doen, ik mag hooguit het smeer uit zijn oorschelp halen maar verder niks, omdat het oor dit allemaal zelf regelt! ( zolang er maar niet aan geprust word)

mocht je nou echt denken dat er echt een prop vast zit dan gewoon even na te laten dan kan de ha het er evt uithalen..

15. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan

nee klopt kom er verder ook niet aan alleen de oorschelp maak ik schoon maar erin zeker niet.
    je zou bijna denken dat het erfelijk is hier ook een papa die hetzelfde heeft en ook regelmatig bij de ha zit om alles uit te spuiten hihih.

16. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    hihi het zou best kunnen hoor:D

17. Klijntjuh

Klijntjuh Fanatiek lid

28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    Zorg naast de baby medicijntjes ook voor spullen voor ontsmetting ed.
    Met buikgriep bijv is het enigste dat het dood chloor. Je moet zelfs je handen wassen in een emmertje chloor. (zelfs alcohol schijnt niet voldoende te zijn)
    zo voorkom je besmetting binnen het gezin ;)

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

en zelfs dán is het amper te voorkomen... Dus dat is denk ik zinloos...

19. Bri

Bri Niet meer actief

Dat extreme ontsmetten zou ik hooguit doen bij een heel jonge (of anderszins extra kwetsbare) baby. Voor kindjes van een maand of 3, 4 is het wel vervelend om ziek te zijn, maar het hoort er gewoon bij. Daar bouwen ze weerstand mee op. Nog niet volop, dat begint pas bij een maand of 6.
    Natuurlijk moet je hygienisch te werk gaan (handen wassen na het plassen en liefst ook na het niezen/hoesten) maar ik denk dat het niet mogelijk of zinvol is alles te voorkomen. Je zou je kindje ook niet moeten kussen als je zelf ziek bent (of eigenlijk: net voordat je ziek wordt, want dan ben je meestal het besmettelijkst). Dat gaat mij veel te ver.

Standaard in huis voor een kindje vanaf 3 maanden:
    - Luuf baby (andere smeersels kunnen misschien ook, zolang er maar géén menthol in zit, dat is schadelijk voor de luchtwegen van kleine kindjes)
    - ORS
    - paracetamol zetpilletjes 120 mg (en vanaf 1 jaar 240 mg - vanaf 2,5 jaar smelttabletjes)
    - zoutoplossing neusspray (voor ieder kind een eigen spray, na openen nog 2 maanden houdbaar, daarna weggooien)
    - otrivin monodose (zoutoplossing in aparte verpakkingen) - werkt érg goed bij een echt verstopte neus, niet te lang gebruiken want m'n meisje heeft er al eens een bloedneusje van gekregen (ocharme!)
    - thijmsiroop (hoewel ik dat nog nooit heb gegeven aan een kindje van minder dan 1 jaar)
    - chamodent voor tandenpijn

bisolvon is er volgens mij pas vanaf 1 jaar. m'n huisarts raadde het af voor m'n zoontje van 2,5, omdat veel kinderen daar erg misselijk van worden. (heb ik zelf nooit last van gehad, maar m'n vriend wordt er ook altijd beroerd van)

Deel Deze Pagina