Recepten echt vers koken

Discussie in 'De lounge' gestart door bouncytigger, 15 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Naar aanleiding van het topic over dat mensen tegenwoordig steeds meer pakjes gebruiken bij het koken, leek het me wel leuk om dan recepten uit te wisselen voor gerechten/sauzen die je echt vers maakt.

2. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

haha ik wou ook net zo'n topic openen,

alleen dan of iemand voor mij een receptje had om zelf kerriesaus te maken :p dat wil ik eens proberen :p

3. marilouise

marilouise Niet meer actief

Nou om al te beginnen heel simpel,

Ik gebruik vaak dijfilet haal ik bij de poelier.Deze snijd ik in kleine blokjes leg ik vervolgens in wat olijfolie met 2 teentjes knoflook en wat citroensap. dit laat ik een paar uur liggen
    ik snijd wat uit, paprika, eventueel wat mais (helaas lust mijn man niet zo heel veel groenten ) broccoli is er ook heerlijk bij deze eerst even koken.
    rijst koken en uiteindelijk alles roerbakken, heerlijk we genieten hier altijd van

4. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Linzensoep;
    200 gram rode linzen
    1 ui
    1 aardappel
    1 wortel
    tomatenpuree, wat olie, zout en peper
    1200ml water

De linzen goed wassen, overgooien in een pan en daarop de ui, aardappel en wortel in grote stukken snijden.
    Het water erbij en laten koken. Als de aardappel en wortel goed zacht zijn gooi ik alles in de mixer tot het op soep lijkt :p
    Dan doe ik in een klein pannetje wat (zonnebloem)olie en tomatenpuree met de kruiden. Dit goedje ook bij de soep in de mixer. Nog even mixen en de soep terug in de pan!
    ...en klaar ben je!

5. ZoGraag

ZoGraag Bekend lid

8 okt 2010
    886
    0
    16
    Commercieel-administratief medewerkster
    de mooiste stad (vind ik dan)
    Geweldig topic!

Nu even geen tijd, maar ik zal eens nadenken over wat wij allemaal vers maken. Sowieso eten we 99% van de tijd verse groenten. Vl kon eerst niet koken en had gisteren zowaar uit zichzelf ketjap en sambal bij de roerbakgroenten gedaan. Was heerlijk!

6. marilouise

marilouise Niet meer actief

ik mis de vindt ik leuk knop!

7. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Verse Snert (oftewel erwtensoep)

Ingrediënten voor 5 liter:

1 verse worst

1 hamschijf

+/- 250gr. rookspekjes

1 rookworst

750 gr. spliterwten

erwtensoepgroenten

1 kleine prei

1 grote aardappel

1 bouillon blokje

zout, peper, kruidnagelpoeder

2 laurierblaadjes

Bereiding:

- Het vlees met een bouillonblokje gaar koken in 3,5 tot 4 liter water (duurt tussen de 30 en 45 min. afhankelijk van hoe groot het vlees is). Het vlees uit de bouillon halen, spliterwten toevoegen en in +/- 1 uur gaar koken.

- Aardappel in kleine blokjes snijden, prij in ringen snijden, en samen met de erwtensoepgroentes en rookspekjes toevoegen. Laurierbladen toevoegen, en naar smaak zout, peper en kruidnagel. Dit goed doorroeren, aan de kook brengen en onder af en toe doorroeren 3 kwartier laten koken.

- Ondertussen de verse worst en rookworst in plakjes snijden en de hamschijf in stukjes. Dit na het 3 kwartier koken toevoegen, alles even goed doorwarmen.

Is erg lekker, vooral bij winterdag... Is het recept van m'n oma.

8. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Tja, ik bedacht me net dat ik een heerlijk recept had, en wist niet hoe ik hem anders moest delen!!!
    Heeft me alleen wel een half uur gekost om hem op te zoeken...;)

9. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik zou wel wat verse pastasauzenrecepten willen? en hoe maak ik tomatensoep? want dat is groot favoriet bij ons...

10. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Vanavond maak ik gewoon lekker andijvie met aardappels. Het beste is om de groente altijd te stomen. De vitamines blijven behouden en de smaak is ook optimaal. ( doe het zelf ook niet altijd hoor).

En morgen maak ik zeebaars met witlof.

11. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Pastasaus is echt super simpel.

Ui en knoflook fruiten in olijfolie. Een pakje tomatenblokjes met vocht in de pan, klein blikje tomatenpuree. Dat blikje vullen met water en dat er ook bij. En dan de kruiden erbij die je lekker vindt.
    Ik gebruik dan altijd tijm, rozemarijn, oregano, peper en beetje pikante paprikapoeder.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Kisir (Turkse bulgursalade)

1 glas koftelik/cigkoftelik bulgur (Turkse winkel)
    1 glas kokend water
    1 ui
    tomatenpuree
    evt: rode peperpuree (Turkse winkel)
    1 groene peper
    platte peterselie
    romainesla
    halve citroen
    munt
    paprikapoeder

Doe de bulgur in een ruime schaal en giet het water eroverheen. Dek de schaal af en laat het 10 – 15 minuten staan. Snipper de ui en fruit hem aan in ruim olijfolie. Voeg 1 eetlepel tomatenpuree en evt. ½ eetlepel peperpuree toe en bak even mee. Voeg zout en peper toe en een klein beetje water zodat het een mooi mengsel wordt. Voeg toe aan de bulgur, roer goed door en dek weer af. Snij de groene peper, wat slabladeren en peterselie fijn. Als de bulgur voldoende is afgekoeld, voeg dan citroensap, munt, paprikapoeder en eventueel zout naar smaak toe en doe de peper, sla en peterselie erbij. Serveren met romaineslabladereb en augurken en zure uitjes.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Köfte

300 gram rundergehakt
    1 ui
    evt. teentje knoflook
    1 beschuit
    1 ei
    half bosje platte peterselie
    zout, peper, komijn, paprikapoeder

Ui en evt. knoflook fijnsnijden. Peterselie fijnhakken. Beschuit verkruimelen. In een kom gehakt, ui, evt. knoflook, ei en beschuit losroeren. Peterselie en zout, peper, komijn en paprikapoeder toevoegen. Goed doorkneden en vervolgens kleine platgedrukte balletjes vormen. Even in de koelkast laten opstijven. Vervolgens in de koekenpan in olijfolie bakken.

14. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    #14 Bajou, 15 mei 2012
    Laatst bewerkt: 15 mei 2012
    KERRIESAUS: (zo simpel, basis voor veel sausen!)

Oja, ik doe niet echt aan meten enzo, dus probeer gewoon te kijken hoe het gaat.

Basis:

Verwarm 2 eetlepels boter in een kookpotje totdat deze goed gesmolten is
    Voeg er (onder voortdurend roeren!) bloem aan toe, totdat je een malse bol krijgt (dus een bol van boter en bloem).
    Normaal zijn het 2 eetlepels boter = 2 eetlepels bloem of iets meer.
    Deze basis heet een "ROUX" en ziet er zo uit:
    Bekijk bijlage 245531

Voeg er nu melk aan toe (goed roeren), als je ziet dat de saus dik wordt, meer melk etc.

==> dit is de basis voor veel sausen, o.a. kaassaus, witte saus,...

Om er kerriesaus van te maken voeg je dus een hoop kerriepoeder toe en kruid je verder af met peper en zout.

Wil je kaassaus voeg je er een hand geraspte kaas aan toe (niet laten koken!)

Wil je witte saus voor bij bloemkool ofzo, goed kruiden met nootmuskaat, peper, zout en eventueel peterselie.

I love saus. :D

15. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Met de kaassaus-versie maak ik idd Mac-and-Cheese. Gewoon door gekookte macaroni roeren, hamblokjes erdoor, in een ovenschaal doen, Beetje paneermeel er overheen strooien, even onder de gril voor een krokant korstje en smullen maar!!!:D

16. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Idd.. is héél lekker en niet vergelijkbaar met saus uit een pakje... omg :D leve de echte sausen!!

17. bouncytigger

bouncytigger Bekend lid

27 feb 2012
    861
    0
    0
    Kun je dan ook gewoon verse tomaten gebruiken, ipv tomatenblokjes met vocht??? En hoeveel ben je dan nodig?

18. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Voor een goede portie saus reken toch maar op een tomaat of 10. Pitjes weg, zorgen voor rare smaak soms.

Ontvellen is ook aan te raden.

19. Linda86

Linda86 VIP lid

Die bulgursalade lijkt me heerlijk!! Beetje domme vraag misschien hoor, maar lijkt bulgur qua smaak op couscous of is het weer heel anders?? Heb het nog nooit op, maar al wel een paar keer mee in m'n handen gestaan alleen weet ik nooit wat ik er mee moet. Couscous eten we wel vaak en dat vinden we erg lekker!

Wij eten overigens ook altijd vers en zonder pakjes, behalve hachée, das het enige dat ik uit een pakje nog steeds het lekkerst vind. Dus als iemand daar een geweldig recept voor heeft (zodat 'ie smaakt als uit het pakje ;)) hoor ik 't graag!

20. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Enige ding dat hier uit een pakje komt is pepersaus... vind ik zo lekker uit een pakje :)

Verder wel dingen zoals rode bonen uit blik, duurt gewoon veel te lang als je die zelf wil klaarmaken. (moet avond van tevoren te week staan etc)

Deel Deze Pagina