Binnenkort staat er een verhuizing op de planning van de grote stad naar het dorp waar vriend en ik allebei vandaan komen. Sinds de geboorte van onze zoon hebben we al het idee dat we terug willen en met de wens voor een tweede hebben we de knoop doorgehakt. Daarom hebben we ons zoontje alvast ingeschreven op een PSZ zodat hij dan rond 2,5 kon beginnen. We hebben op zich geen opvang nodig (familie en ik studeer 2-3 dagen), maar voor de omgang met andere kindjes en het groepsverband wilden we toch voor een PSZ gaan. Helaas heb ik vandaag te horen gekregen dat het meer dan een jaar gaat duren voordat er plek is. Nu is er bij de peuterspeelzaal ook een kinderdagverblijf, die wel plek heeft per direct. Hier kan je ook ochtenden (tot 1 uur) of middagen afnemen. Voor twee ochtenden zouden we dan 150,- betalen en twee ochtenden PSZ zou ons 100,- kosten. Daarnaast zouden we hem ook nog kunnen inschrijven voor een PSZ in het naastgelegen dorp. Alleen heb ik op dagen dat mijn vriend werkt geen auto dus dan zou ik ongeveer 20-30 minuten moeten fietsen. Alleen nu twijfel ik ontzettend wat nou verstandig is om te doen. Mijn vriend wil eigenlijk dat onze zoon naar een PSZ gaat, omdat dat meer voor zou bereiden op school dan een kinderdagverblijf. Ik zie alleen op tegen of de reistijd of de wachttijd. Is het verschil tussen een PSZ en kinderdagverblijf verblijf echt zo groot? Waarvoor zouden jullie kiezen in deze situatie?
Kunnen jullie niet tijdelijk jullie zoon op het kinderdagverblijf kunnen doen? Het ligt er ook aan of het kinderdagverblijf werkt met groepen van 0-4 of bijv. 3 jarigen apart op een groep. Je zou eens kunnen vragen wat het kinderdagverblijf aan voorschoolse educatie aanbied? Succes met jullie keuze!!
Mijn ervaring is dat op het kinderdagverblijf kinderen alles leren wat je normaal op de PSZ leert. Samen aan tafel zitten voor fruit en sap, interactie met/naast andere kindjes in de groep, luisteren naar de juf, lekker spelen met al het speelgoed dat daar is, aan tafel puzzelen of tekenen of knutselen, gebracht en weer opgehaald worden, verjaardagen samen vieren en trakteren of getrakteerd worden. Mijn dochter gaat 2 dagen in de week naar het kinderdagverblijf en die hoeft echt niet alsnog naar de PSZ. Ik zou dus gewoon voor het kinderdagverblijf kiezen. Straks moet je een half uur door de regen en tegen de wind in fietsen met een kind voorop en ben je hopelijk weer zwanger. Dan is het fietsen met een kind voorop/achterop best zwaar! Voor je goed en wel thuis bent, moet je hem al weer ophalen, terwijl je misschien zwanger en wel even lekker wil gaan liggen. Het zou dan wel handig zijn dat hij naar een peutergroep (2-4) gaat en niet naar een verticale groep (0-4).
Hij zou terecht kunnen op een peutergroep van 2-4 jaar en dat zou wel echt mijn voorkeur hebben. Dat ik (hopelijk) binnenkort zwanger zal zijn heb ik nog niet eens aan gedacht dan is het zeker niet ideaal. Aan het wisselen heb ik ook gedacht, maar er gaat al zoveel veranderen de komende tijd (verhuizen, straks een brusje) dat ik hem ook niet nog van kdv/psz wil laten veranderen.
Volgens mij is er tegenwoordig weinig verschil meer tussen psz en kdv. Ze werken met dezelfde methodes en hebben volgens mij ook dezelfde richtlijnen voor peuters waar ze aan moeten voldoen. Ik zou het (na overleg met kdv) gerust doen als dat makkelijker is.