We willen 2 extra zitverhogers aanschaffen zodat we ook de vriendjes en vriendinnetjes die eens uit school komen spelen, veilig kunnen vervoeren. Voor zover ik weet dienen die dingen er eigenlijk alleen voor dat de kinderen hoger komen te zitten waardoor de gordel niet in de keel snijdt, maar netjes over de schouder en de heupen loopt. Waarom zit er dan zo'n gigantisch prijsverschil in? Je hebt ze voor 10 euro (lidl bijvoorbeeld) maar ook voor 50... Betaal je dan voor het merk of voor zitcomfort? In dat laatste geval gaan we toch voor de goedkope versie aangezien het 9 van de 10 keer om een ritje van 5 minuten gaat. Hoor graag ervaringen!
Ik denk dat het vooral zit in merknaam en misschien een klein beetje comfort. Kan me niet voorstellen dat het voor de veiligheid uitmaakt welke je gebruikt, want je verhoogd alleen de zitting. Wij hadden er ook van lidl of aldi. Werden ook alleen gebruikt als extra voor andere kinderen of soms in de andere auto op een klein stukje (denk aan school-huis). Comfort is dan ook minder belangrijk. Ik heb er ook 1 gehad die iets minder zat, maar daar zat als het ware een losse hoes over. Daar heb ik een badhanddoek onder gedaan en toen zat hij ook prima. Op langere afstanden hebben we altijd de gewone stoelen gebruikt.
Dan gaan we denk ik voor die van prenatal, hebben we ook al 1 van. Voordeel van die vind ik dat die relatief smal is en er dus meer naast elkaar passen. Sommige hebben van die gordelhaken die naar de zijkant uitsteken, niet praktisch.
Ik heb er gewoon eentje bij de action gekocht. Gaat alleen maar om de ritjes naar huis en verder eigenlijk niet. Als we een vriendinnetje verder mee nemen vraag ik aan de ouders wat ze willen.
Daarom hebben wij idd ook een smallere gekocht. Maar later las ik op de website van de ADAC dat juist die uitsteeksels belangrijk zijn omdat die de heupgordel op de juiste plaats houden. Bij een ongeval kan de heupgordel anders in de buik van het kind snijden. Dus misschien moet ik toch die grote maar weer gaan gebruiken als we niet alle stoelen nodig hebben...
Die wij hebben heeft ook wel gordelhaken, alleen die steken recht naar voren ipv schuin naar buiten. Als je naar de specificaties kijkt zie je ook dat het zo 5-10 cm scheelt in de totale breedte.