Natas, ik wordt nou ook wel heel benieuwd, heb je PB gestuurd. De PSZ kost 140 euro per maand voor twee dagdelen, van 9 tot 12.15. Het fijne is dat het een klein groepje kinderen is. slechts 10. Het is geen voorschool of iets dergelijks. En ik moet zeggen dat dat me ook wel tegenstaat van de goedkope peuterspeelzalen. Die zijn in mijn ogen hier erg gericht op het op peil brengen van de kennis van kindjes zodat ze straks wat beter mee kunnen op de basisschool. (vooral taal) Voor mij als juf heel fijn, maar niet direct wat mijn kinderen nodig hebben. De groepen zijn daar ook groter en vaak wordt alleen maar vrij gespeeld. Hier doen de kinderen echt vrijwel alles samen. Eerst een tekening aan tafel maken met papa of mama voordat ze weg gaan. Daarna zingen met z'n allen, bekijken en bespreken wat voor weer het is, dan spelen ze binnen. Daarna fruit eten, zingen, crackertje, verhaaltje lezen en naar buiten (ene dag speelplaats andere dag naar het park). Op de ene dag eten ze een crackertje, de andere dag bakken ze zelf broodjes. Ze volgen de jaarfeesten vanuit de antroposofie. Vind ik prima, maar heb ik zelf niet veel mee. Wel leuk dat ze veel aandacht aan de seizoenen geven. Het hele ochtendgebeuren brengt veel structuur voor de kinderen en daarmee een veilig gevoel. Als leerkracht kan ik zeggen dat het er rustig en harmonieus aan toe gaat. Ik wou dat ik de klas zo'n sfeertje kon krijgen, maar dat lukt niet met de losgeslagen kindertjes die ik in de klas heb. Misschien ook maar een psz beginnen. Verder vind ik het vooral leuk dat de natuur een belangrijke rol heeft. Park, zaaien, seizoenen, natuurlijke materialen. Er is ook vrijwel geen speelgoed van plastic. Veel bouwen, of rollenspelmateriaal (poppenhoek, stokpaardjes karren etc) (geen V-tech zeg maar) Niet dat dat per definitie slecht is hoor. (wel lawaaiig) Maar het laat weinig ruimte over voor creativiteit. Ik zie op school vaak dat kinderen niet meer kunnen spelen. Met de auto's of lego betekent botsen of vechten. Met de poppen wordt niet nagespeeld ... spelen moet je kinderen ook echt leren Nou ja, hier laat ik het maar bij, anders kan ik nog wel even doorgaan en ik krijg hierdoor niet meer zin om te gaan werken straks op ons armoedig schooltje. Dikke knuffel Jenny en denk er goed over na of je niet aan de bel moet trekken ergens. Oh ja Mariss, ik heb de kortingsbon al ontvangen!
Klinkt idd goed Annna, maar ik had dat geld er niet voorover gehad, helemaal niet als je zelf leerkracht bent.... Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ze hier bij de peuters heel anders zijn. Hier vindt de juf het belangrijkste dat ze samen leren spelen.... Verder qua dagindeling komt het wel op hetzelfde neer als wat jij net vertelde...
Goh Anna ik weet niet waar jij woont, of je veel allochtonene kinderen in de wijk ofzo hebt, maar jouw beeld van psz klopt totaal niet met de speelzaal hier. Er zit overigens al een verschil tussen voorschool en psz. Vaak zie je dat de voorschool is voor kinderen die echt taalachterstand hebben doordat er thuis in de moedertaal (niet NL) gesproken wordt. Wil je weten hoe onze speelzaal gaat? Wij hebben 12 kinderen, 2 juffen en 1 stagiaire. Om half 9 worden de kinderen gebracht en tot 9 uur mag je als ouder erbij blijven. Er ligt dan op 4 plekken speelgoed klaar afgelopen week was dat op de mat de garage met auto's, verder is bij de poppenhoek het tafeltje gedekt met het serviesje. En aan de ene tafel liggen de puzzels en op de andere tafel lag deze keer kralen en draad om te rijgen. Maar er kan ook knex liggen, of duplo, of diertjes. Dan om 9 uur als de ouders weg zijn mogen ze nog even spelen. Daarna gaan ze in de kring voor welkom allemaal zingen, dan gesprekje, soms verhaaltje lezen, etc. Dan drinken en fruit. Daarna gaan ze in subgroepjes knutselen of iets anders doen. Elke morgen gaan ze ook een keer naar buiten en mogen ze ook van het spellokaal (gymzaal) naast het psz lokaal gebruik maken. Elke maand wordt er rondom een thema gewerkt. We hebben net kleuren gehad, nu voorjaar. Om half 12 zingen ze dag dag en mogen de ouders weer komen. Ze proberen de kinderen echt wel dingen te leren. geen taal dat is niet nodig, maar wel bijv over de verschillende kleuren, de seizoenen, de feestdagen. Verder leren de kinderen spelenderwijs sociale vaardigheden, luisteren naar elkaar, dank je wel zeggen, samen delen etc .Er worden boekjes gelezen, liedjes gezongen etc. Het is dus niet een hele ochtend vrij spel. Dat is dus anders met het kdv. Daar wordt wel eens wat aangeboden maar het kind is vrij om daar al dan niet aan mee te doen. het mag dus lekker van 9-17 met 1 en dezelfde pop spelen. En 140 euro? Tja, als je je er goed bij voelt, waarom niet? (Ik zit te denken, wij hebben onze psz niet via de gemeente. Zal dat verschil maken? Ik heb ze alle drie hier gehad. het enige wat ik van de gemeente weet is dat die akelig kleine ruimtes hebben. Bij ons hebben ze echt de ruimte en dat is heerlijk. Oja en heel belangrijk: ze hebben GEEN speelgoed waar geluid uit komt. Pfieuw! haha
Ik zal je zeggen, HIJ IS PERFECT! haha (en dan te bedenken dat we hem puur hebben gekozen omdat hij bij ons op school zit.)
ojaaaaaa hoor meneer heeft net 2x van rug naar buik gerold!! Wat luistert hij goed naar cb, beter dan zn moeder, hihi
Zo klinkt de psz ook niet gek Jenny! Wij wonen eigenlijk op de grens van een achterstandswijk en een dure wijk. Maar ik heb gemerkt dat de voorzieningen voor kinderen weinig gemengd zijn. Daar baal ik zo van, maar ik wil zelf ook mijn kinderen niet als enige kindjes van Nederlandse afkomst op een school hebben. Nou moet ik zeggen dat veel moeders zelf ook gewoon goed Nederlands spreken hoor. Toevallig vanmorgen nog op een schoolplein gespeeld waar ook allemaal moeders met kindjes waren, te wachten op de oudere kinderen die uit school kwamen. Sam, brave jongen, die zal straks ook goed naar de juf luisteren! Jeee, hier is een mini meisje echt uitgeput van het krijsen in slaap gevallen. Zo zielig als er echt iets dwars zit.
Dit klopt niet met wat ze op 'mijn' kdv doen. Tuurlijk is er meer tijd voor vrij spel want de kids zijn er meer uren. Maar ook bij mijn kdv doen ze van alles zoals in de kring, zingen, praten met elkaar, dansen, boekjes lezen met juf, creative activiteiten en knutselen, thema's (kleuren, dagen v.d. week, vormen, seizoenen, tellen, zon en maan, enzovoort), buiten spelen zowel vrij als rond een thema, ook aan sociale vaardigheden wordt gewerkt, etc. Het is niet zo dat als er aan een thema wordt gewerkt of een knutselactiviteit wordt gestart kinderen zelf beslissen of ze mee doen of vrij gaan spelen. Iedereen doet dan mee. Ik herken heel veel in jouw verhaal over je psz.
Hallo hallo daar ben ik weer. Ik had wat inlog en computerproblemen. Ik heb wel wat bijgelezen de afgelopen tijd, maar ben ook helaas weer een hoop vergeten Ten eerste: NATAS en familie, van harte gefeliciteerd met de geboorte van julie ZOON!!!!!!! En zo te lezen gaat het heel erg goed. Danique moet nog even wennen maar dat komt vast snel weer goed En verder goed nieuws van Mariss, wat fijn dat de echo er goed uitzag. Nu nog even goed gaan groeien Marissbaby. Pippo, ook al een goede echo. Super hoor. Wel jammer dat je moe en missleijk bent. Hopelijk trekt dat snel wat bij. Heftig wel hoor met 3 kinders en net weer aan het werk en dan ook nog zwanger. Maar dat red jij vast best Jenny, wat vervelend dat het niet zo lekker met je gaat. Dikke knuffel meid. Wel goed nieuws dat je mannen het zo goed doen op school. Wat betreft het kdv/psz. Isis moet volgens mij wel altijd meedoen met de groepsactiviteiten. Ze krijgen ook wel vrije speeltijd. Zeker als ze er meerdere dagen heen gaan is dat wel nodig denk ik. Ze zit nu in de peutergroep en daar hebben ze een vroegschools educatieprogramma Puk en Co. Ze heeft de bijbehorende pop al direct ingepikt en de juffen van de dreumergroep mogen niets meer met haar doen. " NEE ISSSISSSS IS NU PEUTER" . Kattekop xxx treintje
@natas: zo gaat dat bij ons op het kdv ook. ik heb milan gister ingeschreven op de basisschool en vanaf 1 september gaat hij nog 2 ochtenden naar de psz. ik wilde dat eerst niet doen omdat hij 1x in de week naar een kdv gaat en omdat ik die ochtenden gewoon thuis ben. maar as ik zie hoeveel energie hij heeft en hoe leuk hij het op het kdv vind denk ik dat ik hem er alleen maar blij mee maak. ook denk ik dat het goed is dat hij langzaam aan dan wat meer van huis is ipv straks ineens volle bak naar school.
Zo Rebbel, de basisschool, dat gaat dan snel he! Gelukkig is het nog niet zo ver. Wat voor school hebben jullie gekozen? Het is ook wel lekker om straks wat ochtenden tijd alleen voor jou en je meisje te hebben denk ik. Treintje, Ik wil ook zo graag naar muziek op schoot, maar weet nu even niet hoe dat te combineren met twee kleintjes. Net als babyzwemmen trouwens. Dat is gewoon niet te doen met hoe groot ze nu zijn. Vind ik erg jammer hoor. Dat is het nadeel van kinderen snel na elkaar. Ik heb trouwens voor de tweede keer al een heel klein beetje bloedverlies. Ik hoop echt niet dat er een cyclus aan zit te komen zeg! Bij Yara had ik ook na 4 maanden al weer een ongi. Ze had even een nacht of 10 doorgeslapen en toen begon het feest. Zij kwam daarna weer lekker voor een slok 's nachts en ik zat weer met een ongi. Linde heeft ook al een weekje of zo doorgeslapen tot 6 of 7 uur. Afgelopen nachten was het weer 4 en 5 uur. Vooral dat laatste nekt me als ik weer moet werken straks. Dan ben ik echt zo moe, omdat de wekker eigenlijk kwart voor 6 hoort te gaan.
Hai Treintje, fijn dat je weer kan inloggen! Rebbel, inschrijven basisschool........ och hemel, wat gaat dat snel! Lijkt me ook een goede keus om Milan naar de psz te laten gaan. Danique gaat om de week 2 dagen en om de week 3 dagen naar het kdv, dat vind ik wel genoeg dus zij gaat niet. Maar met 1 dag kdv zou ik het misschien ook gedaan hebben. Muziek op schoot, wat doen ze dan eigenlijk precies? Lijkt me leuk, maar kom denk ik dan hetzelfde probleem tegen als Anna met 2de ukkie erbij in een heel ander ritme. Ik was eerder op zoek gegaan naar peuterdansen, lijkt me ook zo leuk voor Danique. Maar dat kon ik alleen vinden op woensdag- of vrijdagmiddagen, en dan werk ik.
Oh ja, hier is de jeugdverpleegkundige van het CB vandaag langs geweest. Ze heet Marie Therèse, wij noemen haar Moeder Theresia en dan zegt wel wat over het type hahahaha Quinten is helemaal goed gekeurd, heel mooi jongetje...... ja natuurlijk, what else!
heu! Ze "keuren" dan toch niet? Is toch meer voor de gezelligheid (en eventueel om te zien of een kind daar wel kan wonen in dat huis). Maar natuurlijk is hij mooi, hebben wij ook al gezien
Moeder Theresia keurt wel hoor Even broekje uit, rompertje omhoog en luiertje los. Kijken naar beentjes, billetjes, pielemans, naveltje, even op de buik, kijken naar voorkeurshouding.
Nou ze zitten eigenlijk bijna niet op schoot. Het is een les van 45 min. Hij begint en eindigt altijd hetzelfde en daartussen in verschilt het. Er is altijd een rustig liedje op de gitaar, dan zitten de kindjes o p schoot en verder zijn ze aan het dansen en springen op versjes en liedjes. Het is echt heel leuk. De lerares neemt ook vaak kleine instrumentjes mee of dingen om mee te dansen, bv bloemenslingers ofzo. Papa heeft dan de oppas op Phaedra