Mariss, altijd leuk om te horen toch? Liesje, gefeliciteerd! Sam, wat knullig om het zo op het laatste moment te vertellen. Hoop dat hij snel weer aan het werk is. Vanavond hadden we een info-avond over de kleuterklas. Ze zijn dit jaar van 2 kleuterklassen naar 1 teruggegaan vanwege de terugloop in leerlingen. Dus .... zijn er redelijk onverwacht toch nog meer aanmeldingen dan voorzien en zitten ze nu met een vrij grote groep van op dit moment 35 kids en er komen er nog een paar bij voor het einde van het jaar. Nu wordt de groep alsnog gesplitst en krijgt een lio-stagiar groep 2 (12 kids) en houdt de eigen juf groep 1. De stagiar komt 3 dagen in de week. Voor de 4e dag is ook een passende oplossing gevonden, komt de kleuterjuf van de vrijdag ook die andere dag doen, blijft alleen de vrijdag over waar een juf (voorlopig) nog alleen staat. Nu gaan de ouders dit tot er een eventuele andere oplossing is gevonden 'oplossen' door bij toerbeurt een vrijdagmorgen in de klas te helpen met allerhande klusjes. lesgeven mogen we uiteraard niet, maar we mogen wel helpen met toezicht houden op het plein, knutselen, etc. etc. Vrijdagmorgen bijt ik wat dat betreft het spits af. Ben benieuwd hoe de kids het vinden als er beurtelings 1 of 2 ouders 'meedraaien'.
Inderdaad zwaar voor de juf. Ze is blij dat er nu een oplossing is gevonden. Ze hoeft nu nog maar 2 daagjes alleen voor de klas te staan. Ik heb me al voorgenomen om haar volgende week donderdagmorgen te verrassen door op school te blijven en haar wat te helpen. Niet morgen, want dan ga ik lekker met schoonmama en schoonzus naar een wellness center. Lekker verwend worden en genieten.
Geniet ervan Dombo!! Ja wij (collega en ik) hadden vorige week ons verjaardagsfeestje (groep 1 t/ m 4, 35 kids ) en toen zeiden we nog stel je voor dat je altijd zo'n kudde in de klas hebt !! Zijn we niet gewend !! Of verwend ??
En Dombo, genoten? Grote klas hoor, gek dat ze nu pas weten hoe groot het wordt... Gelukkig is het niet overal zoals hier, wachtlijsten en oneindig moeten bellen om je kind op school te krijgen. Ha Mone, tja kleine koninginnetjes.... Maf hè, zo'n karakter al zo jong!
Mariss, nog niet. Morgen ga ik met de familie op pad. Sam, ik weet niet of het een kwestie is van verwend zijn om kleine(re) klassen te hebben. De kids van nu zijn heel wat wijzer en drukker dan wij toen waren. Ook wordt er van het onderwijzend personeel volgens mij veel meer gevraagd dan toen. Er wordt nu een veel breder lespakket aangeboden aan de kids. Wij waren op de kleuterschool nog helemaal niet met letters leren bezig, laat staan dat we aan het einde van groep 2 eraan toe waren om al zelfstandig een boekje te lezen. Vandaag hebben de kleuters van de juf(fen) gehoord wat er straks gaat gebeuren. Er wordt in ieder geval in rustig tempo toegewerkt naar een splitsing van de groep en de stagiare gaat steeds vaker 'haar' kids apart nemen zodat ze langzaam aan haar kunnen wennen. Klinkt in ieder geval goed hoe ze het willen gaan aanpakken. Yelina vindt het allemaal best, haar had het niet zo heel veel uitgemaakt bij wie ze in de klas zou komen. Maar wat een verschil he? Jullie 35 kids in 4 groepen, wij in 1 groep. Bizar. Vandaag hadden de kids weer zwemles. Ze vinden het allebei erg leuk. Ik ben benieuwd of Alyssa over 2 weken af mag zwemmen. Spannend. Yelina gaat in ieder geval door van de voorbereidingsgroep naar de zwemles. Ze is bij voorbaat al erg trots op het lichtblauwe walvisje dat ze dan op haar badpak zal gaan krijgen. Ze verdient hem ook, want ze doet het erg goed. Heel leuk om te zien hoe ze vooruit gaat.
Hi Dames, Dombo, wat een grote klas! Ik zou me als ouder dan meteen zorgen maken of zo'n grote klas wel toegestaan is (gezien het uitzicht op groei) en of mijn kind dan wel genoeg aandacht krijgt, ze de klas nog wel overziet etc. En dan wat is de achtergrond van de lio stagiair, hoe lang is hij/zij als lio etc maar dat is waarschijnlijk allemaal al besproken in de ouderavond Op Pieter z'n school zijn weliswaar wel 5 kleuterklassen, maar ze zijn met 21 leerlingen begonnen. Hoe was de wellnes? En leuk he dat zwemmen! Pieter vind het echt een feest
Dombo: nu hoeven de kinderen ook nog niet te kunnen lezen in groep 2 hoor !! Ze moeten 15 letters kennen, maar goed, ik heb nu ook 2 kids in groep 2 die al lezen, maar ook genoeg kinderen die daar nog lang niet aan toe zijn... Zoals het nu lijkt, ga ik vanaf half januari fulltime werken. M'n ene collega is dan nog met zw. verlof en de andere gaat dan net met verlof !! Dit overlapt elkaar net en dus is er een invalkracht nodig. En aangezien manlief thuis zit, kan ik dat beter wel ff doen. Het is voor ongeveer voor ongeveer een maand, de collega die nu dus uitgerekend is, heeft bij eerste zw.schap HELLP gehad, dus vandaar ook extra spannend en afwachten of ze na 3 mnd weer begint en dus afwachten of het eventueel langer is. We zullen het zien. Het is dan 3 dagen groep 3/ 4. Ook wel weer een leuke uitdaging. Even weer een stapje verder...
Sam, ze hoeven ook nog niet te kunnen lezen bij ons hoor en zeker niet alle kids kunnen aan het einde van het schooljaar zelf een boekje lezen, maar je merkt wel dat de wil er is bij de meeste kids. Die vinden het helemaal geweldig om dat te kunnen. Zeker aanpakken die kans om een tijdje fulltime te draaien, op financieel gebied is dat natuurlijk erg fijn, maar die ervaring op kunnen doen in groep 3/4 is ook niet verkeerd. Mone, onze LIOer zit in haar examenjaar en kan in principe zelfstandig een klas draaien. Ze krijgt maar een klein groepje van 13 kids, dus dat zou helemaal goed moeten komen. Bovendien blijft de deur naar haar klas 'open ' en heeft de juf uiteraard de eindverantwoordelijkheid over alle kids. Het wellnesdagje was heerlijk en gezellig. We hebben een gezichtsreiniging en massage gehad, een ontspannende lichaamsmassage, een korte hamanbehandeling en tot slot mochten we kiezen uit een handpakking of een lichte make-up. Vanmorgen heb ik nog gezwommen met Alyssa en we hebben flink geoefend op de koprol onder water. Die valt nog niet mee. Haar zwemleraar had vandaag ook dienst en ik heb nog bij hem geïnformeerd of het er in zat dat ze deze maand afzwom, hij kon dit nog niet met zekerheid zeggen, maar de kans zou er wel in zitten. Dat wordt dus duimen woensdag met het aftesten. Spannend hoor. Gisteren na de intocht kwamen de Sint en zijn Pieten nog even langs in het dorpshuis. Dat was weer erg leuk voor de kids. De jongens- en meisjespieten gingen nog de strijd met elkaar aan met behulp van de jongens en meisjes uit de zaal en er werden ook nog kids op het podium geroepen. Tot mijn verbazing kwam Alyssa de meisjespieten helpen met het stapelen van de pakjes en Yelina ging samen met 2 andere meisjes dansen met de meisjespieten. Hoe trots kan een mama dan zijn. Op beide meisjes, maar vooral op Alyssa, ons verlegen muisje die dat reuze eng vond, maar het toch maar eventjes deed.
Wat groeien ze toch hard hè! Niet alleen qua lengte... Groot gelijk dat je trots was Dombo! Klinkt zalig jullie verwendagje! Sam lekker, zeker als het even proeven is een maandje fulltime, of misschien iets langer... Groot gelijk, en zal zeker ook goodwill kweken bij je collega's, dat is ook nooit weg! Zo hier een weekend weg geweest met vrienden, totaal een kleine 30 man incl kids! Maar we hebben genoten, vooral om te zien hoe heerlijk alle kinders speelden en het naar hun zin hadden! En de Sint intocht was echt leuk! Bij het huisje was zelfs een kleine kinderboerderij supergaaf! Sam hoor jij af en toe nog wat van Pippo?
Klinkt goed Mariss !! Ja ik spreek dr nog wel. Nu ze weer aan het werk is wel wat minder. Maar hebben nog prima contact hoor!!! M'n collega is vrijdag bevallen van een dochtertje! Alles is goed gegaan, dus geen Hellp deze keer!!!
Sam, gelukkig maar, geen hellp bij je collega. Mariss, klinkt erg gezellig, jullie weekendje uit. Ik keek vanavond even op het leerlingenvolgsysteem om te zien of daar nog wijzigingen waren, stonden ineens alle smileys op geel. En da's goed, want in principe mogen ze afzwemmen als alles op geel staat. Heeft ze snel voor elkaar, want ze zwemt pas 2 maanden voor C. Snelle leerling. Nu maar duimen dat ze woensdag met het aftesten ook nog nog even gaat schitteren! Ps. Had ik al gezegd dat ik ongelooflijk trots op haar ben? Hihi.
De meisjes hebben vandaag hun rapport gehad. Ze hebben het naar hun zin op school en ze doen het allebei erg goed. Fijn om dat terug te zien op hun rapport. Had ik al gezegd dat ...... Donderdagavond hebben we het 10 minutengesprek met de juffen van beide dametjes.
Haha Dombo! Nou ik doe mee hoor! Gisteren oudergesprek van Tom, ze waren zo enthousiast en positief! Heerlijk! Ook heel herkenbaar! Ofwel hij is daar gelukkig niet veel anders dan thuis... Minpuntjes kenden we al, geen zin is geen zin, niet zijn zin krijgen is een probleem en tekenen knippen plakken is voor alle andere kindjes, en mamma als ze het te voorschijn haalt, maar meneer haalt er zijn neus voor op... Gelukkig gaat het sociaal gezien erg goed zelfs in deze klas met veel nogal fysiek agressieve jongetjes.. En verder alleen maar lof. Trotse mamma dus! Maar vandaag echt helemaal blij, hij was spelen bij een nieuw jongetje uit de klas (om de hoek!) en ze waren zo leuk aan het spelen! Echt genieten! Oh Sam doe Pippo de groetjes!
Mariss, wat fijn, een speelvriendje zo dicht bij huis! Jaaaa, Alyssa mag volgende week afzwemmen voor C. Knappe meid. Er was vandaag welliswaar geen zwemles omdat zicht op het laatste moment een technische storing aandiende, maar ze had alles onder de knie, dus kregen we toch het aanmeldformulier voor het afzwemmen mee. Joepie! En met ingang van 5 december stroomt Yelina door naar de echte zwemles, mag ze voor het lichtblauwe walvisje gaan zwemmen. Wat een knappe meiden zeg. Ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar ik ben echt giga trots op ze.
Super dombo!!! Super Mone Gewoon super kinderen!!! Hier morgenavond op contactgesprek! Ben benieuwd! Ook al zit ze net een maand op school haha!!
Hier gisterenavond de 10-minutengesprekken gehad. Ze doen het allebei heel erg goed, de kleuterjuf vindt vooral het karakterverschil tussen beiden erg opvallend. De één zo gesloten, de ander erg open. Een heerlijk vrolijk meisje, leuk om in de klas te hebben en ze doet het gewoon goed. Alyssa doet het ook erg goed, de juf denkt (net als wij) dat er nog meer in zit, dat ze best wat taken dingen aan kan. Enigste probleem is, is dat ze nogal een pietje precies is en dat ze niet al te snel is met het uitvoeren van haar taken. We gaan haar samen proberen te motiveren om iets sneller te laten werken. Het blijft een gesloten meisje, een beetje een einzelgänger. Ze groeit wat dat betreft wel wat, ze komt langzaam maar zeker los. Uit school heeft ze wel eens speelafspraken, maar je merkt aan alles dat ze dat toch best wat vaker wil. Op het schoolplein speelt ze meestal alleen en we willen haar motiveren om in de pauzes ook wat meer met andere kinderen te spelen zodat ze wat makkelijker aan speelafspraakjes komt. En ze moet leren om wat eerder eraan te denken om wat af te spreken en niet te wachten tot iedereen al naar huis is. Wel leuk om samen aan te gaan werken.