ZNM mama's, deel 5!

Discussie in 'De mama's' gestart door pippo, 28 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sam8

Sam8 VIP lid

15 aug 2007
    29.371
    0
    0
    Lerares
    Friesland
    Dat is het makkelijkst Dombo :D !!! Wij gaan volgende week maandag kijken naar school voor Jildou! Al denk ik wel dat dit hem gaat worden, is ook meer voor Kor, aangezien ik wel ingevallen heb daar op school en werk voor dezelfde baas/ stichting ;) !!

2. Mone

Mone Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.804
    0
    0
    Den Haag
    Wij hebben de scholen bijna 3 jaar geleden bezocht, bij ons in de wijk zijn er 5 scholen, waarvan 2 aan het begin van onze straat. Alleen ik ben geen fan van montessori en de andere had een slecht rapport. Uiteindelijk gekozen voor dalton, daar hadden we een goed gevoel bij. En als topper gaat een vriendje van Pieter daar dadelijk ook naar school, die is 15 augustus jarig, dus wel leuk samen naar school!

3. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Hier 3 scholen in beeld, 2 'gewone' en 1 Montessori. Dalton is hier afgevallen omdat ze vanuit geloofsovertuiging handelen en dat willen wij niet. Hiervan is 1 schook, een gewone basisschool, dus dichtbij. Nog wel meer scholen dichterbij maar die staan of in heel hele slechte naburige wijk of zijn zwakke scholen.

Sam, op de fiets naar school is op mijn 3 werkdagen sowieso geen optie omdat ik op weg naar en vanuit mijn werk breng/haal, en Chris zal dat ook wel es doen.
    Bij die school dichtbij is continuerooster door de ouders 2 jaar geleden weg gestemd dus dat zal denk ik niet snel gebeuren. Ga het wel navragen.
    Maar idd, eerst maar es op die scholen gaan kijken.

4. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Grappig, voor mijn gevoel liepen we hier allemaal allemaal nog maar kort geleden met BIB en nu zijn we al weer scholen voor onze kids aan het uitzoeken. Tijd vliegt!

Morgenmiddag gaan we met Alyssa naar de oorarts. Ik ben erg benieuwd wat eruit zal gaan komen.

5. Sam8

Sam8 VIP lid

15 aug 2007
    29.371
    0
    0
    Lerares
    Friesland
    Oké natas maar als ze jaar of 10/12 zijn ook niet dan? Heel gevlieg altijd dan! Ze willen natuurlijk straks ook met anderen spelen etc! Nou ja dat duurt natuurlijk nog even! Moeilijk dan!
    Dombo idd gaat zo snel!!! Succes bij oorarts! Ben ook ben benieuwd!!

6. Mone

Mone Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.804
    0
    0
    Den Haag
    Natas, apart van die Dalton bij jullie, want zover ik begrepen hebben handelen ze juist uit keuzevrijheid maar goed belangrijkste is volgens mij dat je er als ouders een goed gevoel bij hebt. En als het kind dan echt naar school gaat is het weer belangrijk dat het kind zich er goed bij voelt. Ikzelf ben als kind doodongelukkig geweest op een openbare school en kwam weer tot leven op een katholieke school met klassikaal les.

7. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ondanks dat wij in een dorp wonen hebben ze hier 6 scholen waarvan 3 20 minuten fietsen zijn en 1 waarvan 10 minuten fietsen en 2 scholen die zijn 3 minuten fietsen.

maar van die 2 valt 1 al af omdat ze daar elke dag binnen en bijbel lezen me schoonfamilie zijn gelovig maar nee hij gaat daar niet naar toe want hij hoeft van mij niet elke dag te binnen en bijbel verhalen aan te horen.
    geloof prima maar hij word niet gelovig opgevoed

dus hij gaat na de openbare basisschool

8. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Bengeltje, vreemd hoor, een school waar niet buitengespeeld wordt.

Voor mij hoeft een school met religieuze achtergrond niet. Op de school van Alyssa zijn de kids vrij om te kiezen voor een half uurtje godsdienstonderwijs en dat is prima. Van mij hoeven ze er niet heen, maar als ze zelf willen dan mag het. Hoewel ik zelf niets met het geloof heb, kan het geen kwaad als ze er e.e.a. over horen. En dan kan beter de godsdienstjuf erover vertellen dan ik.

We zijn vanmiddag bij de oorarts niet heel veel wijzer geworden. Eerst krijgen we een nieuwe gehoortest in het ziekenhuis en dan weer terug naar de oorarts om de uitslag te bespreken. Hij vond in tegenstelling tot de huisarts het gehoorverlies meevallen zoals hij het op de lijst zag. Altijd leuk als ze elkaar zo tegenspreken.
    Dus, afwachten maar weer tot we een oproep krijgen.

9. Sam8

Sam8 VIP lid

15 aug 2007
    29.371
    0
    0
    Lerares
    Friesland
    Gatver Dombo wat vervelend, weer geen stap verder en elkaar tegenspreken :( !! En maar weer wachten.. zucht!

Bengeltje wij kiezen dus uit een openbare (onze voorkeur) en christelijke. Ik vind (dat is mijn mening hoor) dat een keuze niet gemaakt moet worden uit het wel of geen bijbellezen. Als het zo is dat het onderwijs, de sfeer etc. zoveel beter is als de openbare school dan had ik het wel geweten en er zijn nog nooit kinderen slechter geworden van wat godsdienstlessen. Hier is trouwens op de Christelijke school 30% niet gelovig maar gekozen puur omdat de school goed bekend staat. Wat een voordeel van chr. onderwijs kan zijn is dat ze vaak meer geld hebben, daar waar de openbare scholen vaak achter de feiten aanlopen.. En meer geld betekent meer middelen etc..

10. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Als een openbare school heel slecht is en een christelijke goed, en je hebt verder geen keuzes, ja dan zou het bij mij ook een christelijke worden. Maar anders, nee dan willen wij dat echt niet. Het geloof past zo ontzettend niét bij ons.
    De moeder van de stiefmeiden is wel gelovig (hun oma tot op het hysterische af) en de oudste heeft voor het geloof gekozen toen ze een jaar of 16 was. Dat vind ik anders dan een jong kind er al mee grootbrengen. Ons gevoel daarin is sterk.

Mone, volgens de site van die Dalton school : ...... is een oecumenische basisschool. Dit betekent dat de school plaats biedt aan kinderen en personeelsleden van Protestantse of Katholieke signatuur. Het oecumenische karakter van de school wordt nadrukkelijk tijdens de aanmeldingsgesprekken met de ouders van nieuwe kinderen besproken.
    Het is met name dit karakter die onze school onderscheidt van openbare basisscholen.
    Binnen de school is een identiteitscommissie opgericht, die zich buigt over de invulling van het oecumenisch karakter van de school.
    Heel concreet uit het "oecumenische" zich op onze school in de dagopening. Voor elke groep begint de dag met de kring. Daarbij maken we gebruik van de godsdienstmethode Trefwoord; twee tot drie keer per week luisteren we naar een vertelling uit de bijbel en we zingen en bidden samen een gebed. Het begin van een nieuw thema beginnen wij gezamenlijk met een themaopening.
    Wij schenken ieder jaar veel aandacht aan de christelijke feesten.

Sam, het zal idd nog heel lang duren voor Danique en/of Quinten oud genoeg zijn om een hele middag vanaf 14.00 tot aan 18.00/18.30 alleen thuis kunnen zijn. Ze zullen dus op mijn werkdagen naar de opvang moeten, dan speelt zelf kunnen fietsen niet.

Ja Dombo, het gaat zeker razend snel!
    Nou, jij wordt bij de arts zo ook niet veel wijzer zeg.

11. Mone

Mone Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.804
    0
    0
    Den Haag
    Dan ligt het dus in de grondslag van de school, "onze" school is een openbare school en dit komt van hun site: Respect, vertrouwen en waardering voor elkaar vormen de basis voor ons onderwijs. Onze school streeft ernaar een leer- en leefklimaat te scheppen waarin respect voor anderen voorop staat.
    Wij zijn ons er nadrukkelijk van bewust dat er verschillen zijn tussen kinderen. Deze verschillen zijn uitgangspunt binnen ons onderwijs. Daarom is gekozen voor de daltonwerkwijze. Dit vraagt naast een grote inzet van het team ook actieve betrokkenheid van alle ouders en leerlingen.

12. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ja idd wij hebben daarom ook gekozen voor een openbare basisschool nee snap ik wel maar onze zoon word niet gelovig opgevoed dus hij hoef van mij niet elke dag bijbel te lezen en elke dag te bidden en voel voor mij dat ik hem dan op die manier verplicht op die school.als hij later zelf wil bidden omdat schoonouders dat wel doen is dat zijn keus.
    zouden wij wel elke dag bidden ging die daar wel na toe.
    ik ehb zelf ook godsdienst les gehad op christelijke school maar dat was 1 uur per week kijk vind ik anders dan elke dag paar x bidden en bijbel lezen

ps dit staat op de school site waar hij heen gaat

Wij zijn een openbare school waar iedereen welkom is, waar we samen zijn en samen werken.

We willen de kinderen laten zien dat er veel verschillende mensen zijn met een eigen kleur, taal, godsdienst en eigen gewoonten. Het kind is uniek en staat centraal. Kinderen met verschillende achtergronden leren elkaar kennen en begrijpen.

We streven naar een school waarin respect voor jezelf, respect voor de ander en respect voor de omgeving centraal staat.

Wij werken vanuit een positief kindbeeld en gaan uit van de mogelijkheden van de kinderen. Door kinderen positief te benaderen zullen ze zichzelf en de ander ook zo gaan zien.

Ouders en school zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind. Wij zien ouders graag op school, zodat de communicatie tussen school en thuis zo goed mogelijk kan verlopen.

maar hier word dus niet elke dag gebeden en elke dag bijbel gelezen ze laten wel verschillende culturen zien

13. Sam8

Sam8 VIP lid

15 aug 2007
    29.371
    0
    0
    Lerares
    Friesland
    Haha leuk die stukjes uit de schoolgidsen... Openbare scholen hebben vooral datzelfde idee en datzelfde soort stukje erin staan hoor :p !!

14. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Joepie, manlief heeft eerdaags weer eens een sollicitatiegesprek. Vandaag of morgen hoort hij wanneer. Spannend ...

15. Sam8

Sam8 VIP lid

15 aug 2007
    29.371
    0
    0
    Lerares
    Friesland
    Super Dombo :D !!!
    Wij zijn nog in afwachting van een sol.gesprek van Kor. Binnen vandaag en een week weten we meer! Ik hoop zo dat het wat wordt!!

16. Dombo

Dombo VIP lid

12 feb 2007
    8.219
    0
    0
    Veluwe
    Ook voor jullie is het spannend dus.

Ik hoop echt dat het hier wat gaat worden, hij is al weer een jaar bij huis nu ...

17. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ik hoor iedereen over schoolgidsen ik heb er n iet 1 thuis gestuurd gekregen ben gewoon zelf gaan zoeken hij gaat vanaf oktober al 10 dagen heen tot december

18. Sam8

Sam8 VIP lid

15 aug 2007
    29.371
    0
    0
    Lerares
    Friesland
    Zo dat is veel Bengeltje! Hier is het 5x proefdraaien. Wij doen meestal dan 1x in de week en daar komt bij de meeste kinderen nog 2 dagdelen peuters bij (als ze daar al zitten).
    Schoolgidsen staan vaak op de sites van de school ;) !!

19. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Dus wat doet Natas dan... dan vraagt ze iemand met ervaring :)

Wat ik vind:
    - school dichtbij huis een pre. Het is zo fijn zodat ze ook makkelijker speelafspraakjes hebben. (Ruben heeft twee klasgenootjes buiten onze wijk, en nee, dat zijn niet mijn favoriete speelafspraakjes). Verder is het leuk naar mate ze ouder worden dat ze even een paar straten verder kijken of die en die thuis zijn.
    Ik heb zelf ook buiten de wijk op school gezeten. Ik was best jaloers op al die meiden die na school elkaar gewoon op straat troffen of even bij elkaar langs konden lopen. Ik zie nu ook hoe onze jongens daarvan genieten.
    - continu onderwijs vind ik lange dagen. Met name die eerste drie schooljaren merkte ik aan mijn kinderen dat ze het ontladen thuis echt even nodig hadden. Maar goed, voor jullie zou het dus TSO gaan worden. Want elk school is verplicht dat aan te bieden. Ik denk overigens dat in de toekomst veel meer scholen overgaan naar continu onderwijs.
    - BSO onder eigen dak: handig, maar voor een kind kan het wellicht ook fijn zijn om letterlijk uit de school te gaan om naar de opvang te gaan. Maar mijn kinderen kunnen prima schakelen. Voordeel kan zijn dat bij de BSO onder eigen dak je vaak ziet dat het alleen maar kinderen van school zijn. (Ik zie dat als voordeel, anderen zien dat wellicht als nadeel). Ik vind zelf het voordeel dat ik de BSO juffen ook 's ochtends en tussen de middag op school zie. Dus zo kan ik nog eens een boodschap doorgeven of iets vragen.
    Ik vind het zelf helemaal niet fijn dat mijn kind opgehaald moet worden door een BSO leidster. Ik zie ze bij onze school ook wel staan hoor. van die grote bakfietsen waar 6 of meer kinderen in kunnen en de juf die zich in het zweet fietst. Neem nu de kou, soms zitten er al kinderen in de bakfiets. Die zitten daar dan best even in, want ze staan bij ons plein ook weer te wachten. Of regen...
    - Ik zou met de schoolkeuze dus ook rekening houden met de BSO keuze. (Kun je overal nog een plek krijgen?)

verder zou ik vooral sfeer gaan proeven en probeer eens of je ouders kan vinden die kinderen op die scholen hebben. Ik ben verder vooral benieuwd hoe ze met uitvallers en hoogvliegers omgaan. oja en ik hoor steeds vaker dat kinderen in de instroomgroep (speelt bij danique dan weer niet die start meteen in 1) niet de hele dag mogen komen. Hier mogen wij vanaf dag 1 meteen de hele week. Maar dat is niet overal, en hou daar dan met je BSO rekening mee.
    Ook een leuke vraag voor onze najaarskinderen: hoe gaan ze daar mee om. 1 okt grens? 1 januari grens? De 1 okt grens bestaat dus niet meer. In principe gaat een najaarskind na minder dan een jaar school al door naar groep 2 en jaar daarna dus naar groep 3. Maar in de praktijk blijken scholen de eigen regeltjes daarop gemaakt te hebben.

20. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    oja natas nog eentje :) Vraag hoe ze naar de gym gaan! Ik begrijp dat jij op werkdagen met de auto gaat brengen. Maar informeer eens hoe ze in naar de gym gaan. Er zijn scholen waarbij er op een gegeven moment gefietst gaat worden.

Deel Deze Pagina