Zo bang! 5e ziekte?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Blaadje, 5 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Zojuist was ik op visite met mijn dochter en komt een nicht van mij binnen met haar twee kindjes.
    Na een paar minuten verteld ze opeens: ooooh en 'pietje' (baby van 6 maanden) zit ook helemaal onder de vlekjes.
    Zal wel de 5e ziekte of de 6e ziekte zijn....

Ik heb direct mn dochter opgepakt en ben vertrokken, nu ben ik gewoon zo bang dat dit kindje de 5e ziekte heeft en ik nu ook.
    Mijn zusje is er namelijk voor de geboorte aan overleden, ben nu zo overstuur hierover.

Ik weet dat de kansen heel klein zijn en heb thuis mn nicht gebeld en gevraagd of ze met haar baby naar de huisarts wil gaan om vast te stellen wat het kindje precies heeft.
    Dat gaat ze doen, ze gaf aan dr helemaal niet meer aan gedacht te hebben.

Ondertussen zit ik hier zo in de stress, het komt zo dichtbij nu:(

2. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    De meeste mensen hebben de 5e ziekte zelf al ooit gehad als kind en zijn dus immuun. Misschien kun je dit even laten testen bij je HA? Ik bleek het ook al gehad te hebben, ondanks dat ik noch mijn ouders zich daar iets van konden herinneren...

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    5e ziekte is heel ongebruikelijk voor zulke jonge kindjes! Meestal krijgen ze het pas vanaf peuterleeftijd. Het zal misschien eerder de 6e ziekte zijn en deze kan geen kwaad.
    Bivendien is 5e ziekte niet heel besmettelijk (je moet echt intensief contact hebben gehad) en is het eigenlijk al niet meer besmettelijk als er eenmaal uitslag is.
    Misschien kun je voor je eigen gemoedsrust laten testen of je het ooit al hebt gehad.

4. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Nou nichtje heeft de huisarts gebeld en tja t kan wel de 5e ziekte zijn maar deze is inderdaad niet meer besmettelijk als de vlekjes zichtbaar zijn.

Ik houd mezelf en mijn dochter maar gewoon goed in de gaten, meer kan je toch niet doen.

Verloskundige nog gebeld en die gaf ook aan dat omdat dochter en ik allebei niemand van het gezin hebben aangeraakt de kans eigenlijk nihil is dat we besmet zijn geraakt.

Sowieso is de kans vrij groot dat ik het heb gehad aangezien mijn moeder het dus heeft gehad en daardoor een jonger zusje van mij heeft verloren.
    Grote kans dus dat mijn broer en/of ik besmet zijn geweest.

Voor nu wel weer redelijk gerust gesteld, maar gezien wat er met mn zusje is gebeurd is het gewoon heel eng.

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ze heeft de huisarts gebeld?
    Heeft die huisarts telepatische gaven of zo?
    Beetje raar. Maar wat je zegt: besmettelijke periode is voorbij als er eenmaal vlekken zijn en jullie hebben geen contact gehad, dus risico is nihil.
    Maar snap je zorg heel goed hoor!

6. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ja die huisarts gaf aan dat het voor hen bijna onmogelijk is om te zien of t kindje de 5e of de 6e ziekte heeft...
    Verder weet ik het ook niet.

Blijf inderdaad nog wel bezorgd, vraag me af of ik me niet toch zal laten bloedprikken...

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een huisarts zou dat wel degelijk moeten kunnen zien. Vlekjes schijnen er toch anders uit te zien. Daarbij is het verloop vaak anders (6e ziekte meestal paar dagen van te coren koorts, 5e ziekte begint vaak met typische rode wangen). Dit gecomineerd met het feit dat 6e ziekte vaak op jonge leeftijd is en 5e ziekte meestal vanaf peuterleeftijd zou een huisarts zeker gerichte vermoedens moeten kunnen uitspreken. Maar ja, das mijn mening.

Bel je vk. Die zal je zorg begrijpen. Ik heb onlangs hetzelfde bij de hand gehad en ik kon zonder problemen bloed laten prikken. Gelukkig had ik al antistoffen. Als het je geruststeld zou ik dat zeker even doen.

8. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik had de VK al gebeld maar die gaf aan dat als ik het kindje niet heb vastgehouden er geen kans is dat ik besmet ben.
    Ik ben denk ik 5/10 minuten met hen in 1 ruimte geweest, dochter heeft wel bij ze in de buurt gestaan maar niet aangeraakt.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eind goed, al goed. Nu geen zorgen meer maken hoor!
    Bij mij was de situatie anders. Het betrof mijn eigen dochter, dus ja, die had ik wel aangeraakt! Haha

10. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Haha klopt! dan is het anders, ik ga mn dochter de komende weken wel goed in de gaten houden, maar ja je voorkomt een besmetting toch niet.

Ik ga er nu maar gewoon vanuit dat er niets aan de hand is.

11. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Mocht je je toch zorgen blijven maken dan zou ik zeker vragen om bloed te prikken. Als jij het zelf namelijk al eens gehad hebt dan weet je zeker dat je je niet ongerust hoeft te maken.

ik heb zelf de vijfde ziekte gehad tijdens mijn zwangerschap

Deel Deze Pagina