Beste verloskundige, Ik ben opnieuw - pril - zwanger. Nu heb ik bij mijn eerdere zwangerschap diabetes gekregen. Als het enigszins kan, zou ik dit nu voor willen zijn. Ik ben daarom al gestopt met het eten van geraffineerde suikers, en ik let op de koolhydraten. Ik eet eigenlijk net zoals ik at, op het moment dat in de vorige zwangerschap diabetes geconstateerd werd. Ik vraag me af of ik preventief begeleiding van de internist of diabetesverpleegkundige zou kunnen krijgen. Bij wie zou ik daarvoor moeten zijn? Of kan ik op een andere manier zorgen dat ik zicht houd op mijn suikerwaardes? Ik heb me nog niet aangemeld bij mijn verloskundigenpraktijk omdat mijn zwangerschap nog zo pril is, maar ik wil eigenlijk niet tot 8 weken wachten voor ik met preventieve diabetescontrole begin. Wat is wijsheid in deze? Ik hoop dat u me iets meer kunt vertellen over mijn mogelijkheden. Met vriendelijke groet, Mrs Hair
Hoi, Je kan met een dietiste naar je eetpatroon krijgen. Bij de eerste afspraak van de verloskundige wordt meteen je suiker gedaan dus dat moet je wel echt afwachten om meer te kunnen zeggen. Daarnaast zie je zwangerschapssuiker pas later in de zwangerschap ontstaan. Je hoeft dan naast op je eten letten, tot die tijd niets te doen.. Groeten Evelien