Witte vloed

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door happy2012, 5 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happy2012

happy2012 Actief lid

2 jan 2012
    333
    18
    18
    Beste Verloskundige,

Hopelijk heeft u een duidelijk antwoord, want na veel speurwerk op het internet gaat het me intussen duizelen voor de ogen en weet ik het niet meer (zeker).

Na intussen 4 misgelopen zwangerschappen ben ik voor mezelf maar is wat dingen op een rijtje aan het zetten en dus wat dingen aan het uitzoeken.
    1 van die dingen is hoe het zit met mijn hormoonverloop en daarom zou ik heel graag willen weten welk hormoon (specifiek) verantwoordelijk is voor de witte vloed tijdens een zwangerschap?

Ik hoop dat het een duidelijk aanwijsbaar hormoon is.

Dank alvast voor uw reactie.

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Hallo,

Wat vervelend voor je dat al vier zwangerschappen geëindigd zijn in een miskraam. Witte vloed komt in de zwangerschap vaak voor. Onder invloed van het zwangerschapshormoon HCG neemt de doorbloeding in de vagina toe, waardoor de afscheiding toeneemt. Ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden en anders hoor ik net graag! Sterkte toegewenst.

Groetjes Monique

3. happy2012

happy2012 Actief lid

2 jan 2012
    333
    18
    18
    Beste Monique,

Dank voor uw reactie.
    Hcg zal dus ook van invloed zijn, maar dat zit vast en zeker nog volop in mijn lichaam, terwijl die witte vloed iedere zwangerschap ineens stopt.
    Dus mijn gevoel zegt dat er naast hcg iets anders verantwoordelijk is.
    Ik dacht bijv. aan tekort/ineens stagnatie van progesteron of miss heeft het juist met oestrogeen te maken.

Weet u of daar die witte vloed ook mee gelinkt kan worden?

Nogmaals dank voor het meedenken.

4. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedemiddag,

De hormonen die voornamelijk toenemen aan het begin van de zwangerschap zijn het HCG en progesteron. Progesteron heeft invloed op het dikker worden van de slijmvliezen en de doorbloeding, waardoor er meer afscheiding (witte vloed) onstaat. Dus ik begrijp wat je bedoelt. Het kan zijn dat de productie van progesteron flink daalt, te weinig is of stagneert, met als gevolg geen witte vloed en een miskraam. Het klinkt aannemelijk, maar ik durf niet geheel te zeggen of het zo werkt. Wel heb je recht op extra onderzoek, omdat je al vier miskramen hebt gehad. Vaak wordt dan gekeken of er een reden wordt gevonden waarom het mis gaat. Ook jouw hormoonconcentraties worden bij dit onderzoek onderzocht. Dus misschien is dit nog een idee om te gaan doen! Succes met alles.

Groetjes Monique

5. happy2012

happy2012 Actief lid

2 jan 2012
    333
    18
    18
    #5 happy2012, 6 jul 2014
    Laatst bewerkt: 6 jul 2014
    Super bedankt voor uw reactie!
    Dit is een heel helder antwoord! en ik begrijp dat u niet kunt zeggen of het echt zo in elkaar steekt, maar het geeft mij meer inzicht en duidelijkheid over wat ik voor kan leggen in het ziekenhuis.
    Gelukkig staat er al geruime tijd een team artsen voor me klaar aangezien er iedere keer iets is.
    Maar ik vond het tijd worden mij zelf nog meer hierin te verdiepen, begrijp graag wat er in mijn lichaam gebeurt.
    weer een stapje verder dus..hoop ik.

Fijne dag!

en echt heel fijn dat u en uw collega`s de moeite nemen de vragen van mij (en de andere dames natuurlijk) te beantwoorden! Ik heb er heel veel aan.

Deel Deze Pagina