IVF in België of Duitsland

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Rittjuh, Mar 21, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rittjuh

Rittjuh Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,282
    0
    36
    Office Manager
    Rotterdam
    M'n vriend en ik zijn al ruim 5 jaar bezig met zwanger te worden, helaas zonder resultaat. Na 6 x IUI en 2 x IVF hebben we nog 1 volledige poging te gaan.

We overwegen voor de laatste poging uit te wijken naar België (Brussel/Gent) of Duitsland (Düsseldorf). Dit omdat ze daar assisted hatching uitvoeren en ons dat wellicht kan helpen. Er is namelijk geen aanwijsbare oorzaak te vinden, alles lijkt goed te zijn. En na zo'n 15 tp's zou dat echt een andere techniek zijn.

Nu lees ik vaak dat als AH op de factuur staat, de zorgverzekering niks vergoed. Is er iemand die ervaring heeft met één van bovenstaande ziekenhuizen? Dat ze daar bijvoorbeeld AH niet specifiek vermelden of dat je die kosten zelf kunt voldoen en de verzekering de rest van de behandeling wel vergoedt.

Daarnaast is het voor ons zeker 2 uur rijden naar België of Duitsland. Is er iemand mee bekend dat enkel de punctie en tp daar plaastvindt en het voortraject in NL gedaan kan worden? Zo ja, bij welk ziekenhuis was dat?

Alvast bedankt voor jullie reacties/ervaring :)

2. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Ik heb ervaring bij beiden. Assisted Hatching staat niet op de factuur dus die angst kun je meteen parkeren. Qua innovatie zijn ze beiden even goed. Het is meer wat je zelf past, Gent is een (giga) ziekenhuis, Dusseldorf een kleine privekliniek.

Wbt het heen en weer rijden, het is beter om dit wel te doen, omdat metingen nu eenmaal verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden waar je ook lelijk hinder van kan ondervinden zoals bijvoorbeeld een te vroege punctie met onrijpe eicellen. Ja, het is intensief en vervelend maar de weg die je afgelegd hebt ook. Het aantal keren dat je moet komen: Intake, uitgangsecho, fm 1, fm2, punctie, terugplaatsing. 6x dus, en er is wettelijk verlof sinds 1-1-15 voor paren in het medisch circuit. Je partner hoeft alleen met de intake en punctie mee, met de terugplaatsing is wel fijn maar geen must.

3. Rittjuh

Rittjuh Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,282
    0
    36
    Office Manager
    Rotterdam
    Hoi Klaasje,

Bedankt voor je reactie. Het valt dan inderdaad nog mee als het 6x heen en weer is voor het eerste deel van het traject. Zou mooi zijn als het dan zou lukken en het daarbij blijft natuurlijk ;)

Dan wordt het inderdaad even kijken wat voor ons prettiger voelt. Voor nu zou ik zeggen kleinschalig en dan dus Düsseldorf. Ik wacht ook nog even af of onze verzekering wellicht een contract heeft met één van bovenstaande ziekenhuizen.

Fijn dat ze AH niet op de factuur vermelden, dat scheelt inderdaad al. Ik had ook bij Leuven geïnformeerd en daar kunnen ze het dus niet-niet vermelden :( Valt voor ons dan sowieso al af, aangezien AH de reden is voor ons om naar het buitenland te gaan.

Van Gent heb ik inmiddels reactie dat we in juni voor een intake zouden kunnen langskomen. Van Düsseldorf en Brussel nog niks gehoord. Hoop dat ik deze week een reactie heb, zodat we verder stappen kunnen ondernemen.

4. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Dusseldorf heeft met niemand contracten. Dan betaal je eerst zelf de rekeningen en declareer je deze achteraf bij de verzekeraar. Afhankelijk van je pakket krijg je dan een vergoeding. Trajecten in het buitenland worden zelden 100% gedekt. Alleen pno zorg dat ik weet. Dus houd er rekening mee dat het je zelf iets gaat kosten.

5. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

Jun 26, 2013
    1,451
    322
    83
    Ook wij zijn met onze laatste poging bezig in Gent. Er is ook een optie om een echo apparaat mee naar huis te krijgen zodat je thuis zelf de follikelmeting echo maakt. Deze stuur je op naar de arts en hij/ zij belt je dan met de uitslag en plan van aanpak. Als je echt voor AH wil gaan zal Gent je teleurstelling. Die geven aan dat ze altijd AH hebben gedaan naar dat het achterhaald is. Ze doen standaard vijf daags oude embryo's terugplaatsen eb niet drie daagse met AH. Dat is ons verteld.

6. Rittjuh

Rittjuh Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,282
    0
    36
    Office Manager
    Rotterdam
    Ik zit inderdaad net de site te lezen en zie dat het sinds begin dit jaar is veranderd. Van Düsseldorf kreeg ik ook al te horen dat AH steeds minder vaak voorkomt. Begin nu toch te twijfelen wat handig is. Volgens mij is de schil op dag 5 met een blasto toch al dunner dan op bijvoorbeeld dag 2 of 3? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. Dan had AH ook geen effect meer, omdat het al dun is.
    Heb in het buitenland in ieder geval meer vertrouwen dan in NL gezien de vaste protocollen.

Van de verzekering heb ik te horen gekregen dat Gent 100% vergoed wordt, omdat ze daar een contract mee hebben. Voor bijvoorbeeld Düsseldorf geld een maximum van rond de € 1.900 exclusief medicatie. Maar dat zit je volgens mij al heel snel op.

Zag dat er een optie is om thuis die echo's te doen. Dat kost wel € 400 per cyclus. Kan dus aardig op gaan lopen :( Ik hoop dat het te doen is om af en toe daarheen te gaan. Als ik het goed las, heb je ook maar eens in de 3 cycli een terugplaatsing. Dit omdat je elke keer weer aan de pil moet ofzo. Waarschijnlijk kunnen we in juni terecht voor een intake, dus het duurt sowieso nog even. Kunnen ondertussen nog even verder oriënteren ;)

7. Rittjuh

Rittjuh Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,282
    0
    36
    Office Manager
    Rotterdam
    Weet je wat het jullie ongeveer gekost heeft? Ik heb van hun een prijslijst gekregen voor NL patiënten, maar de omschrijving is volledig in het Duits en ik weet niet zeker of ik het allemaal goed begrijp met de medische termen :(
    De verzekering dekt rond de € 1.900 na akkoord van hun uiteraard. De kosten voor medicatie worden los vergoed tot een vooraf vastgesteld bedrag.

8. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Globaal heb ik wel een overzicht:

Ivf 1500
    Bloedonderzoek hiv/hepatitis 180 ( kan ook in NL)
    Embryoscope 360

Maar goed, ik ben een simpele patiënt. Icsi, picsi, imsi, eicel activatie etc loopt in de papieren maar dat heb ik allemaal nooit hoeven gebruiken.

9. limburger

limburger Niet meer actief

Rittjuh ik heb nog geen ervaring met ivf, maar was benieuwd wat jouw ziekenhuis zelf geprobeerd heeft qua innestelling na zoveel terugplaatsingen? Het zijn er inderdaad zoveel dat je van pech niet meer kunt spreken denk ik. Wat ontzettend kut voor jullie zeg.
    leef met je mee in elk geval.
    is uitwijken naar een ander ziekenhuis in Nederland ook geen optie trouwens? In elk geval op het forum lees ik veel positiefs over DD.

Share This Page