Hoi Allemaal, Sinds 5 december 2013 weet ik dat ik zwanger ben. Ik ben op 10 augustus uitgerekend en morgen 16 maart 2014 19 weken zwanger. Voordat ik wist dat ik zwanger was heb ik een afspraak gehad bij de Gynacoloog ivm vaginale klachten. Ik liep hier al een tijdje mee en het ging steeds op en af ( meerdere antibiotica kuren gehad van de huisarts) omdat ik had besloten begin oktober te stoppen met de pil vond ik dat het verstandig was om alles nog even te laten controleren. Op 21 november kon ik terecht bij de gynacoloog. Zij heeft verschillende kweekjes genomen en een uitstrijkje gemaakt. Ik zou hier 6 December de uitslag van krijgen... Terwijl de gynacoloog op 6 december de uitslag doorbelde was ik inmiddels al zwanger. Zij gaf aan dat ik positief getest had op een gardnarella infectie en dat ik moest starten met een antibiotica kuur. Ik gaf op dat moment aan al in verwachting te zijn ( 4.5 week ) Zij feliciteerde mij toen en gaf toen aan dat ik de antibiotica kuur dan niet hoefde te nemen. De antibiotica kuur kon kwaad voor de ongeboren vrucht en de gardnarella bacterie daarentegen kon geen schade aanrichten aan de ongeboren vrucht. Na mijn zwangerschap moest ik contact opnemen met de gynacoloog om te kijken of ik de bacterie dan nog had en dan kon hij behandeld worden.Tijdens mijn eerste bezoek aan de VK heb ik dit ook aangegeven en ook zij gaf verder ook niks aan van risico`s die hier bij kwamen kijken. Nu lees ik vanmorgen per toeval een artikel waarin duidelijk vermeld word dat een vaginale bacterie kan lijden tot spontane miskramen en vroeggeboorte. Natuurlijk ben ik toen even gaan zoeken op internet en overal staat hetzelfde. Er staat zelfs als het in een vroeg stadium van de zwangerschap wordt ontdekt er meteen behandeld dient te worden. In een later stadium zou het de vroeggeboorte niet kunnen voorkomen. Wie o wie kan mij geruststellen of duidelijk informatie geven hierover, doordat je misschien in eenzelfde situatie zit of hebt gezeten? Alvast bedankt, Een bezorgde moeder in wording.....
Ik lees inderdaad dat het niet behandeld wordt indien er geen klachten zijn of voorgeschiedenis met vroeggeboorte. Toch kwam gisteren inderdaad naar voren in het programma Genante Lijven dat er een verband schijnt te zijn met bacteriele vaginose en vroeggeboorte maar dat dit nog niet helemaal bewezen is, gedacht wordt dat 1 op de 3 vroeggeboortes te wijden zijn aan vaginose. Ik zou maandag contact opnemen met je huisarts en vragen om een anti biotica kuur al is het maar voor je eigen gemoedsrust. En anders om een second opninion bij een andere arts, desnoods print je pagina's van internet uit. Kan me voorstellen dat dit je geen rust geeft. Maar dit lees ik ook: Als er geen of weinig klachten zijn, is het ook mogelijk om spontaan herstel van het normale evenwicht af te wachten. Meestal duurt dat enkele weken. De eerste drie maanden mag je absoluut geen Flagyl (metronidazol) daarna dus alleen indien klachten. Heb je klachten?
Hi. Ik ben net zo lang zwanger als jij en aan mijn 2e antibiotica kuur bezig tegen Gardnerella!! Ik ben heel bang voor de bacterie omdat mijn zoontje in augustus met 24 weken is geboren en overleden. Er is nergens vastgesteld dat t door een infectie is gekomen, maar deze zwangerschap is er een kweek afgenomen bij week 6 en die was positief voor Gardnerella. Ik heb een kuur gekregen en nu bij 18 weken is t weer gekweekt en weer positief dus weer antibiotica. Over 8 weken wordt t weer gekweekt. De gynaecoloog zegt dat t normaal niet gekweekt of behandeld wordt, maar bij vroeg geboorte in de voorgeschiedenis wordt het altijd behandeld... Sorry dat ik je niet echt gerust kan stellen...
Ik heb momenten dat ik het naast me neer kan legge en dan denk ik :"Het was toen naar mijn idee een goede gynaecoloog en die zal wel weten wat die doet" en het andere momenten denk ik :"mijn kleintje is nog zo kwetsbaar" Ik heb momenteel niet echt veel klachten. Alleen soms een hele nare geur. Meestal na de gemeenschap, dus dan is het er wel nog! Ik ga maandag idd meteen de gynaecoloog bellen voor mezelf gerust te stellen. Donderdag gelukkig weer naar de kleine kijken. Hoop dat alles goed is. Ben zo bang dat hij-zij sterft zonder dat ik het merk Bedankt voor jullie berichtjes! x.
Vandaag de huisarts gebeld en mijn probleem uitgelegd. Morgen mag ik al langs komen. Als hij me geen duidelijk kan geven dan bel ik alsnog voor een afspraak bij de gynaecoloog.