Hoi, Ik ben nu 33 weken zwanger en de baby ligt nog steeds in stuitligging. Als de baby de komende 3 weken niet zelf zal draaien, moeten we een keuze gaan maken of we de baby uitwendig willen laten draaien. Wie heeft er ervaring met uitwendig draaien van de baby??? Het is mijn tweede zwangerschap, bij de eerste ben ik wel "gewoon" bevallen.
(geen ervaring, maar wat ik wil zeggen... hou hoop... mijn derde lag opeens met 35 weken goed... zou toen eigenlijk ook al doorgestuurd worden voor draaien..) ikzelf ben trouwens wel gedraaid... en stuitligging schijnt op een of andere bizarre manier "erfelijk" te zijn....
Mijn eerste ging pas met bijna 36 weken goed liggen en een tweede mag nog later draaien! Hopelijk gebeurtdat bij jou ook. Verder kan ik je niet helpen.
ik ben vandaag voor een uitwendige versie(draaipoging) geweest.. ze hebben me eerst aan de ctg gelegd en toen met een echo gekeken...daarna zou ik aan de weeenremmers gelegd worden...waarna ze de draaipoging zouden doen... maar wat bleek...mevrouw is gisteren of eegisteren uit zichzelf goed gedraaid en lag dus keurig met dr hoofdje naar beneden hihihi ik had je dus graag meer willen vertellen maar de draaipoging hoefde dus uiteraard niet meer...
Ik kan je er morgen meer over vertellen want dan krijg ik de draaipoging. die van ons ligt al weken in stuit en ze zagen het niet gebeuren dat hij/zijn uit zichzelf gaat draaien Weet dat ik eerst aan de ctg moet, dan weeenremmers krijg en dan draaien en weer aan ctg zodra ik thuis ben (en dat is ;s avonds want ga eerst ergens naar toe waar ik niet alleen ben) zal ik mijn ervaring voor je opschrijven hoop dat het bij jou niet hoeft en het kindje als nog draait groetjes babs
Ik heb een draaipoging gehad maar heeft bij mij niet gewerkt, mijn dochter zat prima zoals ze zat en was niet van plan om zelfs maar een beetje mee te werken Ik heb dan ook een ks gehad.
ikzelf ben trouwens wel gedraaid... en stuitligging schijnt op een of andere bizarre manier "erfelijk" te zijn.... Mijn man lag ook in stuit, ik heb aan mijn verloskundige gevraagd of het "erfelijk" was maar zij zei van niet, schijnbaar dus wel. Mijn man is zelf niet gedraaid en hij is via een stuitbevalling geboren. Ik ben wel heel benieuwd, vind het best spannend. Ik wil eigenlijk liever geen keizersneden omdat ik al een peuter heb rondlopen.... Babsb: ik ben wel heel benieuwd naar jou verhaal!
Hier een wat minder positief verhaal over de draaipoging. Niet om je bang te maken maar je even stil te laten staan bij de mogelijke risico''s: Wij hebben een draaipoging laten doen met 36+1 maar dat heeft geresulteerd in een spoedkeizersnede. Op zich is het vrij normaal dat de hartslag van een kindje tijdelijk wat schommelt na een draaipoging omdat ze veel druk op kindje uitoefenen. Bij ons herstelde de hartslag van ons zoontje echter niet en bleef rond de 60 hangen en nog zwakker. Dit was dus absoluut niet goed. De arts die de draaipoging uitvoerde had het in 20 jaar nog nooit meegemaakt dus de kans dat het gebeurt is heel erg klein, maar dus wel iets waar je rekening mee moet houden!!! Ik heb gehoord dat sommige verloskundigepraktijken ook draaipogingen uitvoeren. Dit zou ik dus nooit doen, alleen in een ziekenhuis zodat in geval van nood (zoals bij ons) direct ingegrepen kan worden. Als wij niet in het ziekenhuis waren geweest was het waarschijnlijk helemaal fout afgelopen! De draaiing op zich is wel te doen. Bij ons werd het uitgevoerd door een arts en een verpleegkundige. Met wat ademtechniek is de druk wel op te vangen en je merkt vrij snel of het kindje het toelaat of niet. Succes in ieder geval!
Mijn dochtertje lag ook in stuit en bij mij is het draaien erg meegevallen. De gynaecoloog beloofde me dat als het pijn zou doen, dat ik zelf aan kon geven als ik wilde stoppen, dat gaf me een goed gevoel. Ik heb me zo goed mogelijk proberen te ontspannen en er helemaal niks van gevoeld. Het duurde bij mij nog geen 10 minuten. De hartslag van de baby wordt in de gaten gehouden met een CTG. Zoals mamainspe al zei: ik zou het in elk geval in het ZH laten doen, als je er voor zou gaan. Je leest hele verschillende verhalen over het draaien. Het is toch een heel persoonlijke keuze. Moeilijk hé. Succes. ps: ik was zelf ook een stuitbaby...
Die van mij is vanzelf gedraaid gelukkig, maar heb allerlei alternatieven gezocht omdat ik allerlei negatieve reacties hoorde over draaipogingen. Ik heb een aantal avonden op handen en knieen een boek gelezen, zodat de baby lekker in mijn buik kon zakken en meer ruimte had om te draaien. Op z'n hondjes zeg maar... Daarnaast kun je misschien nog moxa therapie proberen. Of ben je daar al te ver voor? Weet ik even niet meer.
Als ik we ervoor kiezen om de baby uitwendig te draaien dan gaan we sowieso naar het ziekenhuis. Onze verloskundige doet dat niet zelf, we moeten dan aan de CTG en dat kan de verloskundige niet.
heb er geen ervaring mee...ben benieuwd hoe ons kindje ligt! Verwacht eigenlijk goed maar weet het niet 100% zeker. Weet niet of je zelf al wat hebte geprobeerd, maar hier in Zwitserland wordt vaak aangeraden om de indische brug te doen...het ff gegoogled op info in het nederlands: De stuitligging van de baby verhelpen | Mens en Gezondheid: Zwangerschap ook schijnt de zaklampmethode heel goed te werken....met een zaklamp de weg wijzen aan je kindje (klinkt vaag maar heb er positieve verhalen over gehoord).
Hallo allemaal, hier even mijn verhaal van vandaag moest om half 11 in ziekenhuis zijn, half uur ctg, daarna wachten op de gyn die kwam laat omdat ie ook nog gewoon dienst had . medicijnen gehad om de baarmoeder te laten ontspannen en toen begon de versie kan niet zeggen dat het fijn is maar heb het ook niet als heel erg ervaren, gewoon goed op je ademhaling denken dat scheeld een hele hoop ze hebben drie pogingen gedaan om te draaien en uiteindelijk toch gelukt gelukkig maar want nu kan ik normaal bevallen als er niks anders gebeurt. Ik zou het zo weer doen als het moest hoop dat je hier wat aan hebt groetjes babs
Babs bedankt voor je verhaal! Ik wacht het eerst nog maar even af misschien draait de baby zelf nog en anders ga ik zo'n versie wel proberen. Ik wil toch eigenlijk gewoon bevallen en geen keizersnede.
Hier een poging gedaan (overigens ook al die alternatieve manieren, maar die deden ook helemaal niks). Was mega pijnlijk en lukte ook helemaal niet. Hij zat met zijn kontje ngedaald en vast in mijn bekken, dus was een heel gewrik om hem los te krijgen. Na 15 minuten proberen te draaien zonder een cm beweging zijn we maar gestopt en het is uiteindelijk een ks geworden. Zou het echter zo weer proberen. Gewoon bevallen is nog altijd natuurlijker en beter voor moeder en kind dan een ks. Een stuitbevalling was geen optie, want ons mannetje bleek in een stuit te liggen vanwege mijn smalle bekken Ik werd overigens wel gewaarschuwd dat er een mogelijkheid zou zijn op een spoedks maar vandaar ook idd dat het alleen dor een gyn in de verloskamers wordt gedaan hier
Hallo Roosje! Ik zet even m'n blog die ik schreef na de draaipoging van onze dochter op 22 mei 2010. Ik vond het een vreselijke ervaring! Maar moest ons zoontje nu in stuit liggen zou ik het waarschijnlijk terug proberen... Omdat een keizersnede echt geen pretje is! Oh, onze dochter is een week na de draaipoging geboren - de weeen waren spontaan begonnen. En m'n angst over het borstvoeden was nergens voor nodig! Ik heb 9 maanden de eer gehad om m'n dochter natuurlijk te voeden! Wat je beslissing ook is, succes ermee, en veel sterkte met de laatste loodjes! 22 05 -2010 Uitwendige draaiing Gisteren hebben we dus de uitwendige draaiing van onze kleine meid meegemaakt! Om 10 uur moesten we aanwezig zijn in het ziekenhuis op de kraamafdeling. Na een half uur monitor, een pilletje weeënremmers en een korte echo om de juiste ligging van onze baby te bepalen was de tijd aangebroken en kon de versie beginnen. De verloskamer liep vol! Gynaecoloog nummer 1, gynaecoloog nummer 2, assistent gynaecologie 1,2 en 3, de verloskundige en 2 stagairs verloskunde. Na me in de juiste positie te hebben gelegd (hoofd naar beneden) zodat ons popje al een klein beetje met haar billetjes uit mn bekken werd getild begonnen ze met de palpatie in mn buik EEN HELSE PIJN !!! Aan de ene hand men steun en toeverlaat die btw die dag geen seconde van mn zijde is geweken, aan de andere hand de verloskundige Concentratie op men ademhaling Dat lukte niet zo goed door de hevige pijn 1ste draaipoging was naar rechts, ze lag bijna goed (diagonaal in mn buik) maar dan blokkeerde er iets ? De gynaecologen kregen haar niet volledig gedraaid 2de draaipoging was dan ook naar links Dat lukte helaas ook niet Jammer Ben gisteren nog een ganse dag moeten daar blijven omdat ik weeën maakte na de draaiing Vanaf het ogenblik dat die stabiel waren mocht ik naar huis! Volgende week spreken we samen met de gynaecoloog een datum af voor een geplande keizersnede Heb er al tranen voor gelaten Oh wat ga ik allemaal missen? Het eerste uur van het leven van onze dochter ga ik niet meemaken Haar eerste badje, dan lig ik in bed haar eerste pampertje Gaat de borstvoeding wel goed op gang komen? enz enz Ik had altijd een mooie kijk op de bevalling geen angsten, we nemen het wel zoals het komt Maar nu ik weet dat het een keizersnede wordt ben ik echt bang!!! Natuurlijk is het ook zo dat ik er enorm naar uitkijk om onze kleine meid te bewonderen Het gaat niet meer lang duren en dat zijn we met zn vieren Haar gezondheid is natuurlijk van uiterste belang, en wanneer ik te horen krijg dat ze kerngezond is dan zal die keizersnede snel vergeten zijn!
Onze beide kinderen lagen in stuit. Bij beide is de draaipoging niet gelukt en heb 2 keer een makkelijke stuitbevalling gehad. Ben nu weer zwanger en verwacht eigenlijk dat deze ook wel weer in stuit zal liggen (zal wel met mijn bekken of baarmoeder vorm te maken hebben). Bij de draaipoging krijg je in de meeste ziekenhuizen medicatie om harde buiken tegen te gaan, men verteld er bij dat je zelf hierdoor last kunt krijgen van hartkloppingen. Bij de eerste werd ik heel raar van deze medicatie, viel bijna flauw. Bij de 2e hebben ze daarom een draaipoging gedaan zonder dat ik vooraf deze medicatie kreeg. De draaipoging zelf was hierdoor wel pijnlijker.
Ik heb gisteren een echo gehad en de baby is gedraaid!!! Hij ligt nu dus met zijn hoofdje gewoon naar beneden. Bedankt voor alle jullie reacties!! Ik heb er echt veel aan gehad maar gelukkig heb ik het niet nodig!