Hallo dames. Mijn man en ik twijfelen om een huis te kopen. Op dit moment huren we. Prima huis. Zit er echt wel naar mijn zin. 1 gezinswoning met 3 slaapkamers en een vliering. En den stenen schuur. We hebben 2 jaar geleden de tuin op laten knappen met een mooie vijver en een extra schuur. Maar nu komt het. Mijn man werkt bij een bedrijf waar hij een flink bedrag opbouwt. Als hij bij dat bedrijf ooit weg gaat krijgt hij flink wat geld mee. Lees: een paar ton. Over dat geld moet wel belasting betaald worden. Nu doet zijn baas dat maar we weten niet of dat genoeg is voor de toekomst. Nu wil hij een huis kopen. Volgens hem kun je dat dat eigen vermogen afsprepen tegen een eigen huis. Ik snap daar geen zak van. Volgens mij is het ook zo dat een eigen huis ook als vermogen wordt gezien en dat je daar uiteindelijk ook belasting over gaat betalen. Maar mijn man zegt weer van niet. Mijn vader van wel. Vrienden van niet. Ik weet het niet meer. Is er hier iemand die mij daar iets ober kan vertellen? Hoogte van hypotheek van een huis rond de 200.000 En hoe het zit met belasting etc. En aflossen en wat als je huis bijna is afbetaald. We willen nog wel naar een hypotheek adviseur. Maar het blijft in mijn hoofd spoken. Vandaar alvast de vraag hier. Ps. We betalen nu een huur van 480 euro per maand.
Ik begrijp je vraag geloof ik niet helemaal. Wat wil je precies weten? Of je belasting betaald over een huis wat helemaal afbetaald is? Nu nog niet. Zolang je er woont is 1 huis vrij van vermogensbelasting. Dat willen ze wel veranderen geloof ik. Maar dan gaat het over een paar procent per jaar. Geen spectaculaire bedragen dus.
Wat is ozb? Ik bedoel: Wat ga je betalen aan een eigen huis. De hypotheek En belasting etc. Is er eigen huis veel duurder als huren. Wat zijn voor en nadelen aan een eigen huis. Dat soort dingen. Waarom kiezen mensen er voor een eigen huis te kopen.
Bij een koophuis los je elke maanf een bedrag af, na (bijvoorbeeld) 30 jaar heb je dan je huis afgelost. Als je dan je huis verkoopt dan heb je dus dat bedrag zelf. Voor jou dus 200.000. Dat is het grote voordeel in tegenstelling tot huren. Bij huren betaal je elke maand maar is dat geld weg.
Leuk zo’n opbouw bij de baas, nog nooit van gehoord Maar begrijp ik goed dat ie dat geld wil gebruiken om een huis te kopen? Want op het moment dat het geld op zijn naam wordt gezet moet ie er belasting over betalen, wat ie er vervolgens mee doet (huis kopen bijv) mag ie zelf weten. Laten we het zo zeggen, de belastingdienst weet je sowieso wel te vinden als je geld hebt Of bedoel je iets anders?
En je hebt dus hypotheekkosten en wik betalen dan nog belasting aan de gemeente. (Afval etc) Verder moet je een overlijdenarisicoverzekering. Dat hoeft niet heel duur te zijn, ligt eraan wat je wensen zijn. Wij betalen 18 euro en dat is redelijk veel. En het is wel aan te raden om opstal en inboedelverzekering te nemen.
Tov huren vind ik het grootste - Voordeel: je bouwt vermogen op, in principe volgens de gangbare hypotheken is het huis na 30 jaar van jou/jullie. - Nadeel: onderhoud, ozb etc komt voor je eigen rekening. Dus je hebt zeker jaarlijks een buffer nodig.
Ik probeer even mee te denken, maar ik begrijp het niet helemaal dus misschien heb je er niets aan. Je man bouwt dus een bedrag op binnen het bedrijf. Hij wil dat bedrag aanspreken om een woning te kopen? Ik verwacht zelf dat je dat geld dan eerst uit moet laten betalen (en dan dus belasting hierover moet betalen), waarna je het vrij kunt gebruiken (dus bijvoorbeeld om een huis te kopen). Maar over dit stuk zou ik mij heel goed laten adviseren!!! Wat je gaat betalen aan een eigen huis hangt af van veel factoren. Hoe duur is het huis, hoe hoog is de hypotheek, wat is de rente etc. Ozb is wel hoger, omdat je ook het eigenaars-gedeelte moet betalen. Daarnaast heb je natuurlijk onderhoudskosten aan een eigen huis, waar je nu de verhuurder voor kunt aanspreken. Waarom hebben wij gekocht? Zodat het huis op den duur echt van ons wordt (i.p.v. tot onze dood huur te moeten betalen, waarvan je nooit weet wat de huurprijzen gaan doen etc). Zodat we aanpassingen in en aan het huis kunnen doen zonder dat met een verhuurder te overleggen.
Nee hij kan dat geld niet gebruiken om nu een huis te kopen. Dat geld komt pas vrij als hij stopt met werken. Dus nu kunnen we daar niks mee.
Dat geld van de baas kan hij pas gebruiken als hij stopt met werken. Dus als hij met pensioen gaat of als hij weg gaat bij dat bedrijf. Dat geld kunnen we dus niet gebruiken. Maar hij moet daar later (als het bedrag echt hoof wordt. En dat wordt het want het is nu al bijna een ton) wel belasting over gaan betalen. Maar mijn man zegt dus dat je de belasting wat we uiteindelijk over dat geld moeten gaan betalen kunt afsprepen tegen een eigen huis. Dat snap ik dus niet. Een eigen huis is toch ook eigen vermogen.. Daar moet je dan toch ook belasting over betalen?
Je kunt dat niet tegen elkaar wegstrepen in ieder geval. Maar vraag het vooral je adviseur hoe je dat het beste kunt aanpakken met dat geld.
Ik denk dat ze spaarloon bedoelt. Als je daarvan een huis koopt zitten daar fiscale voordelen aan. Minder belast. Staat iets in de voorwaarden.
Dat is volgens mij al jaren afgeschaft en dat ging over enkele honderden euro’s dacht ik en zeker geen tonnen Maar ts waarom laat hij dan niet extra loon uitbetalen? Wat is het idee om dan minder loon te krijgen en de rest op een rekening te zetten van jullie ? Of staat het op een rekening van de baas ?
Nee het is geen spaarloon. Het is echt geld wat zijn baas apart zet. Gaat via de winstgeving van het bedrijf. Is een wereld bedrijf. Geloof dat de shell ook zo'n regeling heeft. Geld staat vast. Kunnen we ook niet uitbetaald krijg en. Alleen als hij weg gaat bij het bedrijf. Maar als hij weg gaat komt hij er ook niet meer in zegmaar. Ingewikkeld verhaal. Ze noemen dat daar een Stichting ofzo.
Maar dat doet er nu toch niet zoveel toe toch? Het is geld waar je niet aan kunt komen. Dat staat dan los van je vraag hoe het zit met hypotheek, kosten etc. Toch?
Ok... dus wat jij wilt weten is hoeveel hypotheek je betaalt per maand als je een huis koopt van 200.000 en of je belasting moet betalen over je "eigendom" als huis. Op de eerste vraag kan geen antwoord gegeven worden. Dat is afhankelijk vd hoogte van de hypotheek die je neemt en hoeveel rente actueel is. Vraag 2: nee, je betaald geen eigendomsbelasting aan de belastingdienst. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt
Je moet echt praten met een hypotheekadviseur. In de basis is een huis kopen en betere optie dan huren want je bouwt vermogen op. En huis waar je in woont zit in box 1 in de belasting. Hij gaat dus nooit helemaal merken voor vermogen waar je belasting over gaat betalen. Echter, en deel van de waarde van de woning (huurwaardeforfait) wordt wel belast. Ook niet je een buffer hebben jaarlijks voor gemeentelijke belastingen, onderhoud etc. Wat voor geld je man ook heeft staan bij de baas kan hij belastingtechnisch niet 'wegstrepen' tegen een eigen huis. Wat je wel kunt doen als je een huis koopt is aangeven dat je een hoger jaarlijks boetevrij aflossingsbedrag wilt zodat, als het geld van je man vrij komt een daar is belasting over betaald, je het voor de extra aflossing kunt gebruiken. Maar zoek alsjeblieft iemand die jullie hier mee kan helpen want het is een goede investering maar wel veel geld, en het klinkt niet alsof je heel erg financieel overlegd bent. En dat is niet erg, maar jullie zijn denk ik geholpen met een goede, behoudende hypotheekadviseur en iemand die je belastingaangifte doet. En die misschien ook controleert hoe dat zit met de belastingen die die stichting van het werk hopelijk betaalt.