Kraamtijd?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MomToBe, 15 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MomToBe

MomToBe Actief lid

18 dec 2006
    310
    0
    0
    He vraagje aan iedereen...

Weten jullie al hoe je de kraamtijd gaat indelen?

Ik krijg volgens mij ca. 40/44 uur en was van plan om dit 8 dagen van 5 uur te doen als dat moglijk is, mijn moeder zal er de 1e week zijn.. mijn man neemt de 2e week vrij.

Zetten jullie ook op je kaartje dat moeder en kind een bepaalde tijd per dag rusten?

Groetjes
    A Mom to Be

2. Editha

Editha Lid

15 nov 2006
    84
    0
    0
    Student
    Wij hadden ook 8 x 5 uur.

Op het kaartje hadden we gezet dat je eerst moest bellen voordat je langs mocht komen. Konden we zelf bepalen of we zin in bezoek hadden.

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Wij zetten dit niet op t geboortekaartje hoor. Naaste fam is áltijd welkom (en zij weten ook wel dat ik rust nodig heb). En de rest belt van te voren, dus plant mn man t zo in dat dit niet tussen 12 en 3 is. En de kraamtijd.. elke dag 5 uurtjes ong de moeder van mn man (kraamverzorgster). Mn man werkt dan voorlopig halve dagen.

4. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik weet niet of je zelf je uren mag indelen.
    Volgens mij krijg je uren en tijden toegewezen en zijn dat meestal 8 dagen en dan met name de ochtenden (afhankelijk van het aantal uur dat je toegewezen krijgt natuurlijk).

Wij zetten op het kaartje dat we rusten van 12.00 tot 15.00.
    Wil gewoon zeker weten dat ik dan geen gelazer heb ;)

Als ik me bedenk kan ik altijd nog mensen uitnodigen om die tijd.

Verder heb ik geen hulp van familie dus neemt mijn man 3 weken vrij (heeft nog een hoop dagen staan).

5. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik had bij Milan op het kaartje gezet dat we rusten van 12.00 uur tot 15.00 uur en na 21.00 uur. Visite heeft toch de neiging om te blijven plakken ook 's avonds.

Even een vraag van mij tussendoor:

Klopt het dat de kraamverzorgster sinds dit jaar niet meer voor de overige gezinsleden zorgt? En ook niks meer in de huishouding doet?

6. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    [quote=".

Even een vraag van mij tussendoor:

Klopt het dat de kraamverzorgster sinds dit jaar niet meer voor de overige gezinsleden zorgt? En ook niks meer in de huishouding doet?
    [/quote]

klopt als een bus,tenzij je er een treft die dat gewoon nog wil,maar in principe doen ze dat niet meer nee :cry:

7. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Ik zet waarschijnlijk ook iets dergelijks op de kaart over bezoek tijden. Geen gedonder en je kunt idd zelf bepalen of je er zin in hebt of niet.

Ik vroeg me af...als je man tegelijk met de kraamhulp vrij heeft of je dan gekort word in je uren.
    Iemand heeft ons dit verteld, maar het lijkt me nogal onlogisch, omdat je toch de hulp en info nodig hebt en mijn vrind kan haar daar niet in vervangen.

8. tweeling

tweeling Fanatiek lid

9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    klopt als een bus,tenzij je er een treft die dat gewoon nog wil,maar in principe doen ze dat niet meer nee :cry:[/quote]

Ik heb me ingeschreven bij VDA kraamzorg en die zeiden dat het sinds januari 2006 is afgeschaft om huishoudelijk werk te verrichten.

dus ja...

groetjes

9. MomToBe

MomToBe Actief lid

18 dec 2006
    310
    0
    0
    Ik heb begrepen dat ze alleen de dingen schoonhouden wat voor moeder en kind van belang is, dus bijv wel badkamer en wc, tevens lakens etc verschonen..... maar ze gaan dus niet het hele huis stofzuigen en dweilen etc. Ze koken bijv. ook geen maaltijden meer, wat ze volgens mij eerst wel deden.

Wij zijn ook van plan om op het kaartje te zetten dat we van 12 tot 3 rusten.... en ik zal ook aan onze eigen familie van te voren al aangeven om het liefst te bellen voor dat ze komen... dan weten ze dat vast... ik ga dat alleen niet op het kaartje zetten... maar onze vrienden/familie zullen daar sowieso wel rekening mee houden en ik ga er niet van uit dat er mensen uit je zwangerschapsgym/zwemmen of collega's of wat dan ook meteen op de stoep staan.

Hebben jullie de geboorte kaartjes al besteld?

10. MomToBe

MomToBe Actief lid

18 dec 2006
    310
    0
    0
    Ik heb begrepen dat ze alleen de dingen schoonhouden wat voor moeder en kind van belang is, dus bijv wel badkamer en wc, tevens lakens etc verschonen..... maar ze gaan dus niet het hele huis stofzuigen en dweilen etc. Ze koken bijv. ook geen maaltijden meer, wat ze volgens mij eerst wel deden.

Wij zijn ook van plan om op het kaartje te zetten dat we van 12 tot 3 rusten.... en ik zal ook aan onze eigen familie van te voren al aangeven om het liefst te bellen voor dat ze komen... dan weten ze dat vast... ik ga dat alleen niet op het kaartje zetten... maar onze vrienden/familie zullen daar sowieso wel rekening mee houden en ik ga er niet van uit dat er mensen uit je zwangerschapsgym/zwemmen of collega's of wat dan ook meteen op de stoep staan.

Hebben jullie de geboorte kaartjes al besteld?

11. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    De kraamverzorgsters zorgen inderdaad in eerste plaats voor de moeder en kind en dus de hygiene wat dat betreft.
    Nou weet ik dat er nog genoeg kraamverzorgsters veel meer doen hoor, maar officieel hoeven ze dat niet meer te doen. En als je een kleuter hebt rondlopen van 2 of zoiets dan zorgen ze er vast ook nog wel voor lijkt me..

12. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Nou fraai is dat! :( Je wordt dus gedwongen om familie in te schakelen om je te helpen met de huishouding en het verzorgen van je kind(eren)Hoe moet dat dan als je geen familieleden in de omgeving hebt wonen? Of geen familie hebt Of slechte familiebanden?
    Dit zijn zomaar een aantal problemen die zeker herkenbaar zijn voor velen van ons zwangere vrouwen...

13. chiesa

chiesa Fanatiek lid

4 mrt 2006
    2.533
    0
    0
    Ik heb nog geen idee?

Schrijf niet op het kaartje dat we rusten op een bepaalde tijd of dat ze moeten bellen. Ik ga er vanuit dat ze dat wel van te voren doen.

Ik vraag me idd ook af wat een kraamverzorgster eigenlijk nog wel doet?

14. Niet meer actief

Wat komt zo'n vrouw dan de hele dag doen?

Ik zie er nu al als een berg tegen op, een week lang een vreemde in mn huis. Laat staan als ze niks doen...

Ik had nog de stille hoop dat ze misschien mn hondje uit laat...

(anders moet ik het doen, als ik net bevallen ben)

Wij zetten op het kaartje dat ze even moeten bellen, heb er niet zo'n zin in als mensen maar binnen komen vallen...

15. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Patrieske: dan moet je zorgen voor "andere" mantelzorgers.......

16. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    Ik heb me ingeschreven bij VDA kraamzorg en die zeiden dat het sinds januari 2006 is afgeschaft om huishoudelijk werk te verrichten.

dus ja... groetjes[/quote]

uhhh ik gaf daar antwoord het quote gedeelte ging alleen niet helemaal goed ;)

17. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
  18. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Dat is dus niet helemaal waar allemaal dat je andere mantelzorgers moet regelen en dat ze niets meer doen etc.

Zorg wordt dus geindiceerd, oftewel ze kijken naar je situatie en aan de hand hiervan wordt bepaald hoeveel uren zorg je krijgt. Dus geef je borstvoeding krijg je meer tijd, heb je nog een kind krijg je meer tijd en heb je dus geen mantelzorg in de buurt (zoals ik onder andere) dan krijg je ook weer meer uren.

Een kraamverzorgster kijkt je altijd na, voelt de stand van je baarmoeder en bekijkt je bloeddruk en je temperatuur, ook let ze op of de baby goed genoeg plast en poept, goed zijn temperatuur houdt etc. Daarnaast houd ze dus het sanitair schoon en verzorgt eten en drinken voor de moeder (en heus ook voor de eventuele andere kinderen) Hond uitlaten hoort niet bij hun takenpakket maar de meeste zullen niet de beroerdste zijn en het best uit willen laten, gewoon van te voren aangeven dat je niemand anders hebt om dat voor je te doen. Verder zijn er ook nog zat die best wel stofzuigen en een wasje voor je draaien hoor, maar het hoort niet meer bij hun takenpakket, maar ik ken een aantal kraamverzorgsters en die gaan echt niet op hun gat zitten wachten tot de dag om is.
    Oh ja als er kraamvisite is zorgt ze er ook altijd voor dat die van zijn natje en droogje wordt voorzien en bovendien helpt ze je met ze uit de deur werken mocht je dat willen.

Dus een kraamverzorgster doet vaak nog best een hoop hoor ;)

Het punt is dat veel mensen denken dat een kraamverzorgster een verkapte huishoudster is en dat willen ze op deze manier waarschijnlijk voorkomen..

19. droppie

droppie Actief lid

1 sep 2006
    209
    0
    0
    MOEDER
    mijn moeder komt kramen dus en ik wil proberen te rusten tussen 12 en 15 uur
    en na 21,00
    alhoewel er van rusten niet veel zal komen ivm mijn dochter.
    maar ga hetw el proberen

20. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het is erin geslopen dat een kraamverzorgster de hele huishouding doet vanwege de grote gezinnen van vroeger. Tegenwoordig is dat ook helemaal niet aan de orde ( op een enkeling na). Bovendien waarom zou je willen dat iemand als verkapte wasvrouw bij jouw thuis aan de slag gaat? De kraam zorg is in eerste instantie bedoeld om moeder en kind op weg te helpen, en EVENTUEEL iets doet in het huishouden, zoals een was draaien en de afwasmachine of droger aanzetten. Is het de bedoeling dat ze vloeren gaat dweilen, ramen gaat lappen, en je andere kinderen van school gaat halen? Ik denk dat de instantie kraamzorg daar niet voor bedoeld is.
    Ik heb er dan ook totaal geen moeite mee, dat dit allemaal is afgeschaft. Ja, als er iemand invalide is, er sprake is van een handicap bij een van de gezinsleden, of iets dergelijks dan kan ik me voorstellen dat je graag wil dat bepaalde dingen toch gedaan worden. Dan zijn daar denk ik prima afspraken over te maken.

Deel Deze Pagina