Zijn hier meisjes/vrouwen die binnenkort een HSG moeten ondergaan of al gehad hebben? Misschien is het leuk hier ervaringen uit te wisselen. Ik krijg volgende week dinsdag te horen wanneer de mijne zal plaatsvinden. Overigens krijg ik een iets pittigere variant: ze gaan ook met een camera in de eileiders en ik krijg contrastvloeistof. Jakkes.
Hoi, ik heb toevallig maandag een HSG gehad en was super zenuwachtig. ik vond het behoorlijk pittig en ben blij dat ik het achter de rug heb. de vloeistof liep goed door het zag er gelukkig allemaal goed uit. over twee weken hebben we weer een afspraak met de gyn en dan zullen we wel horen hoe of wat er verder gaat gebeuren. groetjes
Hoi Adriana, Spannend! Mijn HSG ervaring ken je al, maar zal 'm hier nog eens neerzetten. Ik heb vanochtend mijn HSG onderzoek gehad en het was geen fijn onderzoek. Ik was van tevoren nog eens extra nerveus om alles wat ik had gelezen. Er was een gynaecoloog, laborant, radioloog en een stagiaire. De gynaecoloog stelde mij op m'n gemak, maar dat hielp niet echt. Het begon al met de eendenbek (wat haat ik dat ding!) en toen het spuitje wat zorgde voor een enorme kramp. Heb een paar tranen moeten laten, maar voordat ik echt kon beseffen hoeveel pijn het deed was het alweer voorbij. Daarna mocht ik meekijken op een monitor en vertelde de gynaecoloog gelukkig dat beide eileiders doorgankelijk waren. Vrijdag afspraak met de fertiliteitsarts voor alle uitslagen. Succes voor degene die nog moeten. Ben benieuwd hoe jullie het zullen ervaren.
hoi hoi, mamavandrie,fijn dat je het achter de rug hebt! Hopelijk hoef je niet verder voor IUI of zoiets. Het schijnt dat je extra vruchtbaar bent na een HSG..Succes voor over 2 weken,hopelijk valt het mee. Mysteriousgirl,als ik het goed begrijp is het vooral het spuitje en de eendebek? Ik heb aan allebei ook een hekel. Nou spuiten niet maar kramp wel. Deed het onderzoek zelf verder pijn of voelde je daar echt niets meer van? Succes en ik ben benieuwd naar de uitslag maar als de eileiders toegankelijk zijn denk ik dat die wel positief zal zijn
Ik heb voor mijn eerste zwangerschap een HSG gehad. Ik was bloed nerveus voor die tijd. Maar ik vond het wel te doen. Op het laatste toen ik dacht, ''nu mag het wel afgelopen zijn'', was het ook klaar. Ik had geen verstoppingen. Het schijnt met verstoppingen pijnlijker te zijn...maar ja, dat weet je van te voren natuurlijk niet. Succes met je HSG.. hopelijk valt het mee!
@Adriana76 Klopt! Vooral de eendenbek deed pijn en inbrengen vloeistof veroorzaakte een pijnlijke kramp. Deze kramp verdween echter wel snel (na een minuut ofzo). Verder geen klachten gehad. Gisteren alleen licht bloedverlies, maar dat is vandaag alweer over.
goedemorgen meiden, ik krijg als het goed is in mei mijn HSG-onderzoek. ben nu al zo zenuwachtig... ik hoop dat het allemaal mee zal vallen!
Hoi, Ik heb begin maart een hsg gehad. Ik was best wel een beetje zenuwachtig. Met de eendenbek en het inbrengen van het slangetje had ik geen moeite. Met de vloeistof in het begin ook niet. Maar net toen ik dacht 'ach het valt best wel mee' kreeg ik kramp. Ik vond de kramp best heftig, maar het duurde niet lang. De uren daarna had ik nog wat vage krampen en wat bloedverlies. Achteraf gezien vond ik het meevallen, had wel erger verwacht. Succs met je hsg!
wanneer krijg je een hsg onderzoek? wij krijgen morgen de uitslag van mn uitstrijkje en van het zaad van mn vriend en krijgen dan een verwijzing naar de gynaecoloog.. moet ik dan ook zo'n onderzoek?
hoi hoi, Ik ben maandag naar de huisarts geweest en doorverwezen naar de gyn. wat mij zo opvalt is hoe verschillend de trajecten gaan! Ik heb maar een week wachttijd, en mijn lief heeft zelf bij de huisarts een zaadtest laten doen: over een week hebben we de uitslag. Ik wil eigenlijk ook wel weten wanneer je in 'aanmerking' (alsof het iets leuks is, NOT!) komt voor HSG. is dat als ze niets kunnen vinden? of als ze juist wel iets vinden? Het lijkt me afschuwelijk. ik vond de koperspiraal zetten al een drama, en dat is waarschijnlijk helemaal niks niks niks vergeleken met dit onderzoek. het voelt zo onnatuurlijk wanneer iets je baarmoeder ingaat, in plaats van uit... waar is de pijn mee te vergelijken? Aan de andere kant lees ik ook veel verhalen hier van vrouwen die na hun HSG zwanger werden... Ik ben benieuwd! en succes voor iedereen die het moet ondergaan!
@Mysteriousgirl,dan hoop ik dat het bij mij ook meevalt. Fijn dat je niet teveel klachten hebt. Dat bloedverlies is wel minder,lijkt me best eng omdat je weet dat het daarvan komt. Ik ben dan zo een schijterd hihi. Voor iedereen: wij krijgen een HSG omdat we twee jaar bezig zijn met zwanger worden en er nauwelijks iets gevonden word. (ja wat laag progesteron maar dat is deze maand alweer verbeterd) Als er weinig gevonden word en je hebt echo's gehad van je cylus die goed waren ga je -denk ik- door voor IUI.
Ik mag als ik over 2 weken ongi word bellen voor een hsg te laten doen, mocht eigelijk al afgelopen maand toen ik ongi werd bellen maar toch maar een maand uitgesteld omdat ik best wel bang ben voor de pijn. Maar elke maand die teleurstelling is helemaal niks dus als ik straks ongi ben mag ik bellen en word het binnen 10 dagen gedaan.
@Adriana76 ja, dat bloedverlies is wel minder maarja. Heb er vandaag trouwens nog last van. Hopen dat 't snel over gaat. Probeer je niet al te druk te maken. Misschien valt het bij jou mee. Voor iedereen: ik heb een HSG gehad omdat tot nu toe alles goed lijkt te zijn, maar na 1,5 jaar nog steeds niet zwanger Volgens mij gebeurt alles met een reden en ik denk dat onze tijd nog komt.
Hoi HSG- dames, Even een update van mijn kant. Ben net terug van de fertiliteitsarts en alles ziet er goed uit. Beide eileiders zijn goed doorgankelijk . Aangezien alle onderzoeken goed waren, is er afgesproken dat wij het zelf nog 6 maanden moeten proberen. Ook zei ze dat je na de HSG 3 maanden extra vruchtbaar bent. Als het na 6 maanden nog niet is gelukt dan moeten we terug voor inseminatie (maar daar gaan we maar niet van uit ). Binnenkort zal mijn eisprong weer plaats gaan vinden, dus we gaan vol moed voor een nieuwe poging. Succes aan iedereen die nog moet. Ik hou jullie op de hoogte.
ik heb een HSG gehad omdat we ook alweer 2 jaar bezig zijn helaas wel al 2x een miskraam gehad in 2010 en 2011 en vanaf 20-03 zijn we naar de gyn gestapt om te kijken of die ons kan helpen bij het zwanger worden.het gaat gelukkig allemaal heel snel de 20ste hadden we het eerste gesprek de 26ste HSG en mijn man heeft zijn zaad in moeten leveren en nu over 2 wk vervolg gesprek en de uitslagen dus we zijn erg benieuwd. @mysteriousgirl wat fijn dat alles goed was.ik hoop dat jullie positief nieuws krijgen in die 6 maanden en inderdaad geen inseminatie meer nodig zullen hebben succes. voor de meiden die nog een HSG moeten ondergaan succes het is even vervelend maar laten we hopen dat we dan extra vruchtbaar zijn.
Mysteriousgirl,fijn dat de eileiders toegankelijk waren. Dat is toch weer een stap verder. Mag ik vragen hoe oud je bent omdat je nog 6 maanden gaat proberen? Ik weet eigenlijk niet hoe het bij ons gaat maar ik ben al bijna 36 (oktober) dus ik ga er vanuit dat we meteen na de HSG met de IUI beginnen. Mamavandrie,ik begrijp dat je nog geen eigen kindjes hebt,ik bedoel niet je sterretjes *bloos* Wat jammer dat het anders niet meer lukt. Heel veel succes in ieder geval.
Dat is idd een geruststelling. Ik ben 27 en ik denk dat leeftijd ook mee speelt. De arts had aan de hand van een aantal gegevens (leeftijd, hoe lang bezig, uitslag onderzoeken etc) een berekening gemaakt van hoe lang we erover zouden doen om op de 'gewone' manier zwanger te worden. Dit kwam uit op 43,3% tegenover 30%-40% bij inseminatie, vandaar ook het advies om 6 maanden nog zelf te proberen. Daarnaast heb ik zelf ook aangegeven dat wij het 't liefst nog een paar maanden zelf willen proberen. En als het binnen 6 maanden toch niet 'vanzelf' lukt, dan moeten we terug voor inseminatie.
ik heb gisteren te horen gekregen dat mn uitstrijkje en bloed goed was en het sperma van mijn vriend ook maar nu zijn we doorverwezen naar de gynaecoloog voor verdere onderzoeken. betekent dat dat ik dan ook een hsg onderzoek krijg?
@Denise.... Wanneer je naar de gyn moet, maak je eerst een praatje en krijg je ws. een inwendige echo. (ik weet natuurlijk niet de reden dat je doorgestuurd wordt). Je krijgt niet per definitie een HSG, hoor. Meestal wel wanneer je een IUI krijgt. Ik ben bijv. doorgestuurd omdat ik een onregelmatige cyclus had. Ik bleek PCOS te hebben. gelijk daarna bloed geprikt en clomid gekregen. Dit hielp vervolgens niet, dus overgegaan op hormoonspuiten en IUI. Maar voor dat je dat mag doen willen ze kijken of je eileiders wel toegankelijk zijn, anders heeft het traject geen zin. vandaar een HSG. Mag ik vragen wat je klachten zijn/ waarom je doorgestuurd wordt?