Ehbo

Discussie in 'De lounge' gestart door charliebradbury, 1 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. charliebradbury

charliebradbury Bekend lid

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Ik kijk naar de tv en zie net de reclame van EHBO bij kinderen,
    Wat vinden jullie hier nou van? Heb je zelf EHBO?
    En heb je al is een situatie meegemaakt dat je het nodig had?

2. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Ik had mijn gewone EHBO al en heb afgelopen zaterdag mijn kinder-EHBO gehaald. Ik vind het zo fijn om het diploma te hebben! Zal gerust niet alles onthouden en als er iets gebeurt zal ik de handelingen misschien ook niet volgens het boekje doen maar het voelt voor mij fijn om niet helemaal machteloos te moeten toekijken ALS er iets gebeurt.
    Het wordt ook door veel zorgverzekeringen vergoed, ik zie echt geen reden om het niet te doen als het 'gratis' kan!!

3. charliebradbury

charliebradbury Bekend lid

14 okt 2013
    986
    54
    28
    bedankt voor de tip dit wist ik niet!
    Ik heb wel mijn gewone EHBO diploma ben vrijwilliger bij het rode kruis.

4. hippydepippy

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Ja denk dat heel veel mensen dat niet weten. Ik zit maar één stap boven de basisverzekering en krijg al tot 200 euro aan cursussen vergoed.

5. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Je kan ook op youtube filmpjes kijken (voorbeelden met poppen) hoe je kinderen reanimeert en hoe je moet reageren tijdens verslikking.
    Heb voor mijn werk kinderehbo gedaan. Ben wel blij want ik heb mijn dochtertje bij verslikken een keer over mijn knie moeten leggen. Had dit zonder de cursus niet geweten.

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.558
    14.112
    113
    Vrouw
    Heb zowel normale EHBO als kinder EHBO en ja ben er blij mee. Mijn zoontje is vorig jaar gestikt in een dropje en dankzij de EHBO kon ik hem zo houden dat hij toch af en toe wat lucht kreeg totdat de ambulance kwam, ook bleef ik goed rustig zodat mijn zoontje ook niet (verder) in paniek raakte.
    Na een nachtje kinderIC is het overigens helemaal goed gekomen met mijn zoontje. ;)

7. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    kan jij mij vertellen wat hèt verschil is tussen de kinderehbo cursus en gewone ehbo behalve het reanimeren?

8. Koon

Koon Niet meer actief

Sorry maar je leert echt niet via een filmpje hoe je moet reanimeren. Als je dat wil leren, dan moet je een cursus doen en het zelf oefenen.

Ik ben bhv'er en heb een cursus kinder-EHBO gedaan voor mijn werk. Het geeft mij een fijn gevoel, al hoop je het nooit nodig te hebben.

9. hippydepippy

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Je krijgt ook informatie over echte kinderziektes, koortsstuipen en dingen die bij kinderen vaak voorkomen zoals voorwerpen in neus/oor etc. En wat je moet doen als een klein kindje zich verslikt of ergens in stikt. Heimlich is niet echt een optie bij hele kleine kindjes. En vond het reanimeren op baby's, peuters en jonge kinderen wel een heel belangrijk deel. Als je wilt kan ik de sheets van de cursus wel doorsturen.
    Heel veel dingen zijn ook common sense maar vond het wel fijn om het allemaal een keer te bespreken weer.

10. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Als je het wilt doorsturen graag. Ik heb namelijk wel al ehbo en ben verpleegkundige, maar als het om m'n eigen kids gaat vergeet ik alles.
    Zit er aan te denken om toch de cursus kinder ehbo te gaan doen.
    Mijn verzekering vergoed niks, maar ik kan wel via wij jonge ouders 10 euro korting krijgen.

Weet niet of het via pb kan, anders naar rebekkacats@live.nl

11. hippydepippy

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Komt eraan! Zou het gewoon doen. Wat is die 100 euro (of 90 dan :) ) als je een kind ermee kunt redden!

12. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Ja ik heb kinder EHBO,
    en elke 2 jaar krijg ik het opnieuw :)
    Gelukkig nog niks ernstigs meegemaakt!

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik heb jaren EHBO gedaan en heb dus een aantal diploma's. Ik heb ook lotus gedaan, dat je wonden sminckt (bij mezelf of anderen) en slachtoffer bent....Ik heb ze alleen op een gegeven moment niet meer verlengd, dus zijn ze ongeldig inmiddels :)

En ik heb wel eens geinformeerd, maar ik vond de cursussen hier echt te duur (175 euro of zoiets) vandaar dat ik het nooit meer heb opgepakt.

14. Cabb

Cabb Niet meer actief

Ik heb laatst een kinder EHBO cursus gedaan van 1 dag en moet eerlijk zeggen dat ik die ene dag echt niet voldoende vond.

Het was dat ik een aantal jaar terug een uitgebreide cursus heb gehad ook met lotusslachtoffers en een examen enzo dat dit een leuke opfriscursus was met wat nieuwe dingetjes gericht op kleine kinderen.

Maar zag al bij een aantal andere dames dat het helemaal niets zou worden als ze in het echt iets zouden moeten doen. Al die dames waren trouwens gastouders en dan is zo'n 1 daagse cursus verplicht, maar eigenlijk stelt het helemaal niets voor.

Ik kreeg 75 % van de cursus vergoed vanuit mijn aanvullende verzekering, 75 van de 100 euro dus. Voor preventieve cursussen krijg ik in totaal 150 euro dus dit jaar maar eens kijken voor iets anders.

15. mamalap

mamalap Niet meer actief

Vind je niet zonde? ik weet dat lotus best flinke cursus is geweest en er altijd lotus slachtoffers nodig zijn.

Ik ben zelf van plan in de toekomst ook lotus te gaan doen.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.850
    3.365
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier gewoon EHBO vanwege mijn werk. Omdat kinderen een belangrijke doelgroep zijn -wordt er bij de herhalingscursussen wel relevante info gedeeld en herhaald over EHBO bij kinderen. Dus reanimeren doen we op een volwassen + op een kind pop. AED hebben we met een kindersleutel (en we weten dus hoe dat werkt) . Dingen als verslikking, verstikking + vergiftiging komen ook regelmatig aan bod. Enkel kinderziektes niet.

Ik geloof tot nu toe dat ik wel goed handel. De situaties die we gehad hebben handelde ik tot nu toe goed of tenminste: Ik handelde... Ik blijf rustig - stress komt er nadien uit ;) .

Maar hoe het echt is wanneer je je eigen kind zou moeten reanimeren dat is natuurlijk niet voor te stellen... (of een kind sowieso - of eigenlijk: reanimeren sowieso) .

Maar oke ik vind de reclames érg goed. En vooral dat ook gedeeld wordt nu dat veel zorgverzekeraars de cursus vergoeden!

17. marietje85

marietje85 Bekend lid

2 aug 2010
    675
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben voor mijn werk verplicht om elk jaar een herhalingscursus EHBO te volgen. Ik kan zelf door gezondheidsklachten nooit mee doen met reanimeren maar ik hoop dat ik toch genoeg oppik dat als het echt nodig is ik het wel kan. Het kan me dan ook niet schelen dat ik verga van de pijn en een paar dagen niks meer kan. Dit heb ik alleen niet over voor een cursus.
    Het zijn meestal wel elk jaar dezelfde dingen die je hoort maar je steekt er altijd wel wat van op. Het zakt vaak toch wel weg als je het niet nodig hebt. En dat heb ik geluk nog nooit gehad.

18. Lien81

Lien81 Actief lid

5 jul 2006
    250
    0
    0
    Ik ga donderdag beginnen met een cursus van drie avonden. Wilde het al langer doen, maar vanwege eerst te weinig deelnemers en toen een eigen vakantie lukte het niet eerder. Als het erg goed bevalt ga ik misschien ook nog wel voor de 'gewone' EHBO. Ik hoop dat ik na de cursus het idee heb dat ik weet wat ik moet doen als er iets gebeurt. Lijkt me een erg rustgevend gevoel.

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, dat is ook zonde :( Al moet ik er wel bij vertellen dat ik allergisch ben voor de "klei", zeg maar, op mijn armen en benen gaat het, maar als ik een wond in mijn gezicht maak.....:$ auw!! Hoeveel vaseline/creme ik er ook onder smeer, ik loop echt een dag met rode plekken ;)

Maar het is wel heel erg leuk om te doen! En natuurlijk kan ik het wel bij een ander doen (wat ik dus ook wel deed) maar dat is lang zo leuk niet :) Het leukste is bij jezelf wonden maken en slachtoffer zijn.....:cool:

Als ik weer eens een superleuke wond had gemaakt, liet ik die ook wel eens aan mijn moeder zien, dus ging ik ermee over straat, die gezichten van mensen dan whahahaha. Heb ooit eens een klein kleutertje erg aan het huilen gekregen ermee.....Die begreep natuurlijk niet dat het niet echt was :p

20. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Ik heb EHBO en reanimatie, dat was verplicht als leidinggevende in de kinderopvang.
    Toen ik uit de branche stapte heb ik het niet meer verlengd. Best zonde eigenlijk...
    Gelukkig weet ik de meeste dingen nog wel.
    Het lijkt me trouwens er ingrijpend om te moeten reanimeren.

Deel Deze Pagina