Kleine baby's, grote zorgen.

Discussie in 'Vlinder lounge' gestart door BeetjeMama, 31 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Hebben jullie die reclame ook al gezien toevallig? Van dat programma dat op SBS6 gaat komen, over te vroeg geboren baby's en alle intensieve dingen daaromheen?

Vroeg me af hoe jullie dit hadden ervaren.

Ik vond het nogal confronterend. En 'toevallig' dat dit net nu opeens op tv komt... zo kort nadat wij het van dichtbij gezien hebben.
    Het lijkt wel alsof je overal met je neus op de feiten geduwt wordt.

Serious request, geld voor het tegengaan van babysterfte.
    Programma van SBS6, kleine baby's, grote zorgen.
    In films heb ik het nog wel eens gezien....

Dan vraag je je even af of dit altijd al zo veel is geweest of dat ik er nu gewoon op let?

Wilde het even van me afschrijven. Misschien dat jullie er ook behoefte aan hebben om er even over te praten, dan leef je vooral uit! Mag ook over ander confronterende dingen waar je opeens tegenaan loopt. Klets gewoon met elkaar.

2. Illosa

Illosa Lid

28 jun 2012
    40
    4
    8
    NULL
    NULL
    Hoi BeetjeMama, ik heb de reclame nog niet gezien maar moet wel zeggen dat ik serious request erg confronterend vond. Aan de andere kant toch ook mooi... Over de vraag of het altijd al zoveel is geweest of dat je er nu op let? Ik denk niet dat het te maken heeft met er op letten maar meer dat het nu je aandacht vast houdt? Zo ervaar ik het...

3. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Ik heb de reclame gezien en moest ook even bijhoorlijk slikken.

Nog geen 2 weken geleden lag ik nog in het Sophia ziekenhuis. Ik heb er 4 weken gelegen met gebroken vliezen. Op 19 december is onze N.oah geboren, en 2 dagen later is hij helaas overleden.

De gynaecoloog, Dr. Duvekot, die ook in het voorstukje zit heeft mijn keizersnede gedaan en ook mijn steun en toeverlaat (verpleger) doet mee aan de serie.

Ik ga het wel kijken maar zal er denk ik wel genoeg traantjes bij moeten laten. Zal bijhoorlijk confronterend zijn denk ik. Vooral alles wat op de NICU wordt opgenomen.

4. Verox

Verox Niet meer actief

Ik heb geen tv meer. Ik kijk heel selectief de herhalingen. De reclame heb ik dus nog niet voorbij zien komen, maar ik ben bij deze vast gewaarschuwd als ik bij anderen tv kijk.
    Bij Serious request ben ik bij een van de eerste verhaaltjes in tranen uitgebarsten. Heb het daarna dus niet meer gevolgd.

Ik merk dat het lastig is om mezelf te beschermen tegen deze confrontaties, want het verschilt van dag tot dag hoeveel ik aankan.

5. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    @ Illosa; ja daar heb je misschien wel gelijk in. Het trekt direct je aandacht natuurlijk. Maar toen... ik kan me niet herinneren dat er eerder een programma is geweest over hoe het in het ziekenhuis er aan toe gaat met veel te vroeg geboren baby's. Het lijkt bijna toeval dat het nu opeens op tv komt...

@ Chantal; poeh dan is het nóg confronterender! Heftig zeg. Ik vind het wel heel knap van je dat het toch gaat kijken. Ik weet niet of ik het wel wil gaan kijken. Ik weet ondertussen wel hoe het te werk gaat en ik weet niet of ik nog meer mijn mijn neus op de feiten gedrukt wil worden.

@ Verox; Serious Request vond ik soms ook heel confronterend. Vooral op de momenten dat ik me al wat verdrietig voelde kon ik het niet zo goed hebben. Mijn vriend had het opstaan en keer op keer kwam een verhaal van ouders die hun kindjes verloren hadden. Ze spraken over het verdriet en alles, dat was me gewoon even te veel. Ik heb gevraagd of hij het af kon zetten.

6. Illosa

Illosa Lid

28 jun 2012
    40
    4
    8
    NULL
    NULL
    @Chantal84, lijkt me behoorlijk heftig om het te gaan kijken als je daar zelf ook hebt gelegen.

@Verox, lastig he om jezelf te beschermen, helaas lukt het niet altijd. Ik heb dat ook, dan vraagt een collega hoe het gaat en dan denk ik dat het wel goed gaat en voor dat ik er erg in heb zijn daar al weer de tranen..

@BeetjeMama, zoals je het zegt, ik kan het me ook niet herinneren dat hier ooit eerder iets over op tv is geweest. Ik weet niet of ik het wil zien, denk het niet, zit nu ook nog steeds met de vraag: waarom. Misschien dat als ik er naar ga kijken dat ik met nog meer vragen kom te zitten..

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja, er is eerder al eens een serie geweest over de NICU, maar ik weet niet precies meer hoe dat zat en wanneer dat uitgezonden is geweest.
    Wel ben je nu "gevoeliger" voor dit soort reclame's en actie enzo, je bent je er in ieder geval veel bewuster van denk ik. Je hebt er als het ware meer "interesse" voor , is niet de juiste uitdrukking maar ik weet het even niet anders te zeggen.

8. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Ja daar heb je ook wel gelijk in. Ik heb volgens mij nog nooit een programma over de NICU gezien... Maar vond het toch wel even slikken toen ik dit voorstukje zag! Dan gaan er opeens weer zó veel heftige gevoelens door je heen.
    Ik heb besloten het niet te gaan kijken. Denk niet dat ik er vrolijker van wordt.

9. astrid marja

astrid marja Nieuw lid

2 jan 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Vlindermoeders,
    Ook ik ben een vlindermoeder, maar dan alweer 3,5 jaar. Mijn dochtertje heette Laura, ze werd te vroeg geboren en is na 6 weken gestorven. Ook ik zag de aankondiging op tv over "kleine baby's grote zorgen".
    Er is inderdaad al eens eerder een documentaire geweest over dit onderwerp. De naam ervan was "Als we het zouden weten". Alle opnames zijn gedaan op de afdeling neonatologie van het UMCG te Groningen.
    Laura's afdeling.
    Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik er naar kon kijken, en als ik dat doe zit ik nog steeds te janken. Mijn ervaring is dat ik het in de loop van de tijd fijn ben gaan vinden om naar deze documentaire te kijken. En ik ben ook heel benieuwd naar wat er nu op tv gaat komen.
    Ik wil jullie pas-geworden-vlindermoeders graag een hart onder de riem steken.
    Uit eigen ervaring weet ik dat er hoop is op een nieuwe zon.
    Naast het verdriet dat er altijd zal blijven.
    Liefs van Astrid Feitsema.

10. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    #10 Berte, 3 jan 2013
    Laatst bewerkt: 3 jan 2013
    Er zijn eigenlijk altijd al programma's geweest over te vroeg geboren en/of overleden kindjes. (Edit: ik heb die eigenlijk al gekeken sinds het overlijden van mijn één jaar oude buurmeisje (ziekte K), nu alweer meer dan 20 jaar geleden).

Maar ik heb hetzelfde als jullie, sinds het overlijden van ons dochtertje* komen al die programma's veel harder binnen, nu alweer dik 2 jaar.

Ik kan wel zeggen dat hoewel ik er nog steeds extra gevoelig op ben, die programma's tegenwoordig al een stuk beter te verdragen zijn.

Moet ik wel zeggen dat ik er weer extra gevoeligheden heb bijgekregen. Ik kan die zwitsal reclame van dat meisje die net een brusje heeft gekregen bijvoorbeeld heel slecht hebben. Weer iets dat ons dochtertje* niet heeft mogen ervaren.

Heel veel sterkte allemaal, ik kan me de periode na het overlijden van mijn dochtertje* nog herinneren als één groot zwart hopeloos gat. Daar moeten jullie en gaan jullie stapje voor stapje uitkomen, hoe verschrikkelijk moeilijk het ook zal zijn. Jullie kindjes* zul je altijd missen, maar het leven krijgt weer kleur. Nogmaals, sterkte.

11. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Lief van jullie dat jullie hier reageren voor ons! Bedankt!

Fijn om te zien dat jullie alweer wat verder zijn en weer wat meer vreugde in het leven hebben!

12. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Onze zoon mees* heeft ook 3 weken in het sophia gelegen en is daar ook overleden , mijn dochter is er geboren en mijn derde zoontje sepp* is er sept jl ook mer 14 weken zwangerschap geboren .
    Ik ga wel kijken maar ik denk wel dat het me wakker houd maar ik vind het wel 'fijn' om te zien dat we in al onze gevoelens , frustraties , etc niet alleen staan ( helaas )

Veel sterkte met het verlies van jullie kindjes
    Edith

13. Mismama

Mismama Lid

21 jun 2012
    69
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik ook ga kijken.
    Zelf denk ik dat het goed is voor de verwerking van ons verlies.
    En als je het niet meer trekt kan de tv altijd uit gelukkig.

14. Leeuwerik

Leeuwerik Nieuw lid

3 jan 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vorig jaar was op Nederland 1 of 2 eind januari en begin februari de documentaire "een kwetsbaar begin, 5 jaar later" over de NICU in Maastricht. tranen met tuiten heb ik gehuild, ik was toen 25 weken zwanger. Mijn vriendin werkt daar en ik hoor het mezelf nog zeggen: je zult er maar zitten wat vreselijk.... En 8 weken later zat ik er zelf. Mijn dochtertje was 6 weken te vroeg geboren en heeft een klaplong gehad. Na een week kunstmatige coma en beademing is ze gelukkig goed opgeknapt. Petje af voor het team van de NICU!! Wat heb ik bewondering voor deze mensen.

Ik moest ook slikken toen ik de reclame zag maar ik ga zeker kijken. Ik ben toen mijn dochter een half jaar was ook terug geweest naar de NICU om te laten zien hoe het ging en een stuk af te sluiten.

Succes allemaal!

15. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Wat fijn dat jouw kindje het wél gered heeft! Altijd super om te horen.
    Wel een heftige tijd voor jullie...

Mooi om te horen dat je na een half jaar nog langs bent geweest, denk dat dat een hele goede keuze was om die heftige tijd een beetje te kunnen afsluiten. Knap hoor!

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Die uitzending bedoelde ik.

17. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Ik heb gister toch gekeken. Weet niet waarom, maar het trok me toch. Ook het idee dat het natuurlijk mogelijk is dat ik er nog een keer kom... misschien dan toch fijn om er wat meer van te zien enzo.

Het viel me nog mee moet ik zeggen, heb niet eens gehuild! Koste af en toe wat moeite, maar heb me goed weten te houden.

Vond het fijn om te zien dat er ook kruimeltjes van 24 weken zijn die het wél goed doen.

18. Lun

Lun Niet meer actief

Kan het goed begrijpen, beetjeMama, het trekt inderdaad toch een beetje. Ik heb niet in jullie situatie gezeten, maar kan me voorstellen dat je het toch wilde zien. Dat heb ik ook gehad met een aantal programma's die wel bij ons aansloten.

En soms lijkt het inderdaad alsof de hele wereld alleen maar bezig is met baby's. Reclame's van pampers die je vroeger niet op waren gevallen denderen nu de huiskamer binnen.

Mijn vriend blijft postief, ik heb daar nog wat moeite mee. Onze tijd komt nog...

19. BeetjeMama

BeetjeMama Fanatiek lid

25 nov 2012
    1.125
    0
    0
    Dikke knuf voor jou! Jullie tijd komt nog...houd moed!

20. MamavanMJ

MamavanMJ Niet meer actief

Ik heb de reclame en de eerste aflevering gezien en moet zeggen dat ik het ook heel heftig vond om te zien. Ik kan me goed voorstellen dat voor alle vlinder mama's dit nog moeilijker is. Ik wens jullie heel veel sterkte toe! #knuffel!

Deel Deze Pagina