Zieke baby, weinig eetlust. BV in de problemen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by OrD, May 15, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. OrD

OrD Lid

Dec 18, 2015
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben op zoek naar tips om mn BV op peil te houden en mn zoontje voldoende te laten drinken.
    Hij is nu bijna anderhalve week ziek (opeenvolging van 2 niet zo ernstige kwaaltjes: eerst snotneus paar daagjes en nu wat koorst en buikkrampen) hierdoor drinkt hij aslmaar minder. Eerst 10-12 voedingen, nu 4-6 omdat ik aandring. (snachts zijn de betere maaltjden als hij slaapt).
    Plaspamper zijn per dag ongeveer 300-400g dus zeker geen overshot. (anders drinkt hij meer dan een liter per dag).
    Kolven doe ik ondertussen al eens maar het probleem is dat hij al helemaal geen flesjes wil nemen. Dus wil ook niet teveel kolven want dan zijn mn borst bepaaldemomenten leeg en kan ik geen pogingen doen om hem aan de borst te laten drinken. Wat in het flesje komt is dus ook voor de gootsteen....zonde.
    Hij is nu 16weken dus deze week nog eens vaccinatie waardoor hij wellicht weer niet goed zal drinken.
    Iemand tips?

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Vervelend als je kleintje zo ziek of niet lekker is. Niet echt veel tips voor je. Klinkt goed zoals je het doet. Vrees dat je hier samen even door heen moet...

3. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

May 13, 2015
    731
    82
    28
    Ik heb in de eerste weken een tijdje gevingervoed, waarbij je de melk via een slangetje op je vinger laat drinken, dus hij drinkt het zeg maar van je vinger af. Ik heb geen idee of dat ook werkt voor iets oudere kindjes, maar je zou een slangetje bij de drogist/apotheek kunnen halen en het proberen als je graag wilt dat hij wat drinkt. Daarvoor zou je dan een gekolfd flesje melk kunnen gebruiken. En niet weggooien hoor! Dat is zonde van alle moeite die je doet door te kolven! Bied hem kleine beetjes per keer aan en bewaar de rest in de koelkast of diepvries. Ook al drinkt hij het nooit uit een flesje, je kunt het altijd nog door zijn gepureerde eten geven later.

4. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    En als je de kolfopbrengst eens in de vriezer gooit? Kun je het in ieder geval langer bewaren en bouw je een beetje voorraad op. Als je het goed timet, kan kolven de productie op pijl houden. Borsten zijn niet zo gauw echt leeg, en als ze dat wel zijn wordt er nieuwe melk gemaakt als de borsten worden gestimuleerd (kolf/baby).
    De vaccinatie zal waarschijnlijk worden uitgesteld als je baby zich niet lekker voelt. Als je je echt zorgen maakt om uitdroging, contacteer dan echt een arts.

5. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

Jul 22, 2014
    358
    0
    16
    Blijven aanbieden, blijven kolven. Dit allemaal om je productie op peil te houden.
    Heb dit ook gehad bij mijn jongste toen ze ongeveer 4 maanden was. Het is weer helemaal goed gekomen. Heb veel gekolfd en regelmatig de borst aangeboden. Maar ze heeft denk ik wel een week echt heel slecht gedronken.

En ik zou de vaccinatie even uitstellen. Als je kindje niet lekker in zijn vel zit lijkt me dat wel verstandig.
    En kunnen jullie weer een beetje bij komen.

6. Roty

Roty Actief lid

Apr 22, 2015
    449
    74
    28
    Wat vervelend dat je kindje al een poos ziek is.
    Wat hier ook al is gezegd, blijf overdag kolven om in ieder geval jouw productie op peil te houden. En dit gewoon in de vriezer stoppen. Als hij dan beter is dan heeft hij direct toegang tot een goede hoeveelheid melk. Anders moet hij zelf weer een regeldag inlassen. En ook al drinkt je zoontje maar een paar slokken, het stimuleert je borsten wel weer om melk aan te maken. En met kolven zijn je borsten nooit helemaal leeg, dus je kan je zoontje ook als het zo uit komt na het kolven aanleggen. Dan krijgt hij lekker vette melk.

Succes, hopelijk wordt hij snel beter

7. OrD

OrD Lid

Dec 18, 2015
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey, ondertussen al stukje beter met de kleine man. Hij drinkt terug redelijk. Al vraagt hij nog maar 6tal keer per dag om voeding en is behoorlijk snel klaar met drinken (kijkt liever rond), mss is hij door ziek te zijn in een ander ritme gekomen. Geeft mij opeens wel wat vrije tijd. :)
    Ben blijven kolven en gaf het hem met een lepeltje en spuitje. Kleine 20ml per half uurtje. Rest helaas weg. Wij hebben geen diepvries vandaar dat het na 24-48u weggegoten wordt.
    Bedankt voor de tips, is wel leuk om raad en bevestigingen te krijgen. In mn omgeving zijn niet echt veel bv kenners/voorstanders.

8. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Wat fijn dat je kindje zich beter voelt. Fijn te lezen dat je je weg hebt gevonden. Top hoor!

9. Roty

Roty Actief lid

Apr 22, 2015
    449
    74
    28
    Fijn dat je wat aan de tips hebt. Moedermelk is in de koelkast zelfs 5 dagen houdbaar, ik reken dan vanaf de dag en tijdstip dat ik het heb afgekolfd.
    En gelukkig is je zoontje aan de betere hand.

10. Roty

Roty Actief lid

Apr 22, 2015
    449
    74
    28
    Oja, bovenstaande (melk 5 dagen houdbaar in koelkast) geldt alleen als je de flesjes en kolfspullen minimaal 1 keer daags steriliseert.

Share This Page