Hoi, op dit moment ben ik ongeveer 6 weken zwanger. We hadden al maanden voor morgen een sauna bezoek gepland staan. Maar nu ben ik op internet aan het lezen geslagen over zwangerschap en sauna. De ene site zegt dat het kan mits met mate voor de 14 weken. De andere zegt dat je het beter niet kunt doen. Nu is mijn vraag of iemand voor 14 weken wel eens naar de sauna is gegaan. Mijn gevoel zegt dat als ik het rustig aan doe, geen infraroodsauna en dompelbaden. het op zich wel kan. Morgen gewoon erg weinig in de sauna's gaan, als ik het wel ga beperken tot 5 minuten en verder lekker zwemmen en baden nemen. Wat denken jullie? gr Suzanne
ik zou het niet doen. ik ging elke week naar de sauna maar mocht de eerste 14 weken echt niet van de verloskundige.
Ik weet alleen maar dat het sterk wordt afgeraden in de 1e 14 weken van de zwangerschap. Zelfs als je de sauna gewend bent. Gewoon omdat de warmte niet goed is voor de ontwikkeling van je kindje. Het is heel vervelend maar kun je de afspraak niet verplaatsen tot na de 14 weken?
Ik heb het mijn vk gevraagd en die zei dat ik gewoon kon gaan. Ze zei luister naar je lichaam. De hete sauna's sowieso vermijden. Ze zeiden bij mij niks over hoe lang je zwanger moest zijn. Dus dat durf ik niet te zeggen. Ik ben zelf geweest net voor mijn NOD en met 16 weken.
De meningen verschillen, ik had inderdaad ook begrepen dat het voor 14 weken wordt afgeraden en dus heb ik dat niet gedaan, ik ben erna wel weer gegaan en dat ging goed.. kon makkelijk 10 minuten blijven zitten, ook tijdens de opgietrituelen, viel me ontzettend mee.
Mijn gyn is ontzettend makkelijk, maar het enige dat ze echt verbood was de sauna. De hele zwangerschap. Helaas heb ik toen niet gevraagd waarom precies niet...
voor de zekerheid naar vragen aan je vk. ik zou het persoonlijk niet doen! al ben ik 26 weken dan nog niet. (mijn mening)
@firstone: Omdat je lichaam in een soort van kunstmatige koorts toestand kan gaan verkeren en koorts is natuurlijk niet goed voor de kleine.
De eerste 14 weken zou ik ook niet gaan, tenzij je vooral behandelingen ondergaat (wel melden dat je zwanger bent, want sommige drukpuntmassages kunnen ook weer schadelijk zijn. Maar lekker in het bubbelbad zitten en even in een niet al te warme stoomcabine is volgens mij niet schadelijk.
ik zou niet gaan.. na 3 a 4 mnd kan het wel, mits je normaal ook wel naar de sauna gaat en luister naar je lichaam
Ga je naar zo'n thermen/kuuroord/spa ding? Want dan kan je gerust gaan, er zijn een hoop baden waar je lekker in kan en de zogezegde koelere sauna's en andere warme ruimtes zoals laconium kan je gewoon in. Ik ga ook regelmatig naar de sauna en ook naar thermen dat ontspant heerlijk vind ik. Met 7 weken zwangerschap ben ik ook in de sauna geweest, wel telkens maar kort in de sauna geweest hoor. Ik vertelde het mijn Finse vriendin.. die vond het de grootste onzin die ze had gehoord daar mag je gewoon de sauna in als je zin hebt in de zwangerschap. Ik snap niet dat die adviezen zo kunnen verschillen. Hier gaat overigens alles nog steeds goed ondanks sauna bezoek voor de 14 weken
Mijn vk heeft het ook afgeraden. Ik ga het komende weekend naar een wellness center, mag daar wel in een badje dobberen, maar de rest liever niet. Ik moest vooral luisteren naar mijn lichaam.
Ik heb besloten om niet te gaan. We hebben vandaag de ouders op de hoogte gebracht van de zwangerschap. Want zij passen morgen op onze dochter. Dus is wel een beetje vreemd als we dan ineens niet naar de sauna gaan. Mijn ouders nemen mijn cadeaubon voor de sauna over van ons, zodat we na deze zwangerschap een keer kunnen gaan. Ik had nl een cadeaubon gekregen voor ons huwelijk. Deze hebben we 1x laten verlengen omdat ik zwanger was van de eerste. Nu hadden we dus een datum, maar nu ben ik dus al weer zwanger van de 2e. Tja, soms kan het snel gaan.