Zit er een min. tijd tussen de voedingen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by BvD, Nov 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BvD

BvD Actief lid

Dec 24, 2012
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi

Is er voor borstvoeding een minimale tijd die er tussen de voedingen moet zitten?

Mijn zoontje is nu ruim 8 weken. Zou hij bijvoorbeeld na een half uur alweer aan de borst mogen? Kan hij dan al honger hebben?
    Ik ben bang dat hij eraan gewend raakt als hij zo kort op elkaar eet en dan de hele dag aan de borst zou willen. Of is dit niet mogelijk?

Soms 'komt' hij al na een 1 uur, 2 of 3 uur. Zou ik hem dan altijd mogen aanleggen? En elke keer dan afwisselen met de borst? Ik geef nu 1 borst en doe tussen het voeden door verschonen. Hij komt kwa voeding niks te kort. Hij weegt 5550 gram met 8 weken.

Nu probeer ik het aldoor uit te stellen om het om de 3 uur te doen. Maar dit gaat meestal niet van harte. Is dit wel verstandig om te doen?

Gr Bianca

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Je kindje geeft zelf aan of het honger heeft of dat er iets anders in de weg zit. Prima dat je even kijkt of je het kunt rekken, maar op zich mag je kindje ook binnen de 3 uur weer drinken.

Geef je nog steeds 1 borst per voeding? En laat je kindje zelf los als het klaar is? Of valt je kindje in slaap tijdens het voeden. In dat geval zou je hem meer bij de les kunnen houden, zodat het kans krijgt een volledige voeding tot zich te nemen.

Vaak zie je dat op bepaalde tijden kindjes wat sneller komen (na 1, 2 uur) en op andere tijden op de dag dat er wel 3 uur tussen zit. Dat is niet erg, kan een ritme zijn.
    Hoeveel voedingen geef je op een dag?

Hoor het graag,
    Heidi

3. BvD

BvD Actief lid

Dec 24, 2012
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik geef nog steeds 1 borst per voeding. Hij laat vanzelf los en wil dan niet meer aan die borst. Zou ik dan hem aan de andere borst moeten leggen? Het is volgens mij niet zo dat mn borst 'leeg' is.
    Hij valt wel eens in slaap maar drinkt dan nog wel. Het is niet altijd zo dat hij alleen maar sabbelt. Wat zijn de trucs om hem evt bij de les te houden? Onder zijn voet kriebelen of zachtjes knijpen maakt hem niks uit.

Overdag komt hij nu aldoor om de 2 uur. Soms wel ander half uur. Ik zit op ongeveer plus minus 10 voedingen. S avonds en snachts zit er meestal langer tussen maar dit wisselt ook per keer. De eerste keer komt hij meestal na 4 uur en dan 3 uur en soms dan 2 of 3 uur.

Hij heeft nu sinds gister dat hij s middags echt alleen maar huilt in bed. Echt 'boos' is. Dan aan de borst gaat en lang aan de borst zit en los laati en dan hapt hij naar de tepel en dan weer gaat huilen. Dan leg ik hem toch maar op bed rond 17 a 18 uur en na 15/20 min huilen valt hij dan toch inslaap en voor een aantal uurtjes.

De nachten heeft hij eigenlijk altijd 'goed' geslapen. Ik kon hem van de borst zo slapend in zn bed leggen en dan hoorde je hem niet. (overdag leg ik hem wakker in bed) Maar vannacht was hij klaar wakker en wilde niet slapen in zn eigen bedje. Toen bij me genomen aan de borst en daar uiteindelijk inslaap gevallen. Weer in zn bed gelegd en na een half uur was hij weer wakker. Toen met hem naar beneden gegaan, weer aan de zelfde borst aangelegd en toen is hij in mijn armen gaan slapen. Ik hoop dat dit een fase is waar hij even door heen moet want het is erg slopend zo. Omdat hij overdag ook niet veel achter elkaar slaapt (30 a 45 min) kan ik zelf ook niet even gaan liggen.

Ik hoop dat je tips voor me hebt oid. En dat ik genoeg info heb gegeven.

Alvast bedankt Gr bianca

4. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Bianca,

Hoe is het nu, een paar dagen na je vraag?

Over het bij de les houden: praat tegen je kindje, aai over de bol of ruggetje. Zet dit niet aan tot drinken (doordrinken) dan haal je hem af en legt hem opnieuw aan als hij weer wat in beweging komt. (houd hem dan 'zittend', als hij blijft liggen in je armen zal hij blijven slapen)
    Je kunt hem aan de zelfde kant aanleggen of wisselen als je denkt dat de borst grotendeels goed gedronken is.
    Je doet dit zodat je op ongeveer 20-30 minuten voor een voeding komt. Dan geef je hem voldoende gelegenheid om zijn voeding tot zich te nemen.

Succes verder. Als het slapen onrustig blijft ('s nachts) kun je eens kijken naar een bakerdoek?

5. BvD

BvD Actief lid

Dec 24, 2012
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi

Overdag komt hij over het algemeen nog steeds om de 2 uur waarvan er een half uurtje slaap bij zit. Laatst had hij in de ochtend zomaar wel 3 uurtjes geslapen met tussen door een huiltje maar hij viel zo weer in slaap.
    Ik bied hem nu ook de 2de borst aan en deze wil hij soms wel soms niet. Hij kan dan echt heeel vies kijken of gaan kokken.

S nachts gaat het wel wat beter maar hij komt nog steeds 'vaak'.
    Met de nachtvoedingen is het onmogelijk om hem wakker te houden tijdens het drinken. Hij valt echt in diepe slaap en slaapt dan in zijn bedje weer door. Sinds vandaag heb ik hem s ochtends vanaf half 6 bij mij slapen (tot ongeveer 8 uur). Anders slaapt hij niet meer in zijn eigen bed.

Ik heb hem een tijdje met een hydrofiele luier ingepakt, zijn armpjes dan maar ben hier sinds kort mee gestopt. Hij heeft best wel zuigbehoefte en heeft af en toen zijn knuistje nu te pakken. Het cb heeft dit aangeraden niet meer te doen.

Gr Bianca

6. BvD

BvD Actief lid

Dec 24, 2012
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat misschien ook wel goed is om te weten is dat mijn tsr soms best wel heftig is waar hij zich dan in verslikt en de borst los laat en begint te huilen. Zodra ik hem weer aan leg is het goed. Soms laat ik wat er echt uitspuit weg lopen in de pad.
    Tijdens het voeden kan hij ook erg smakken. Hapt hij hier dan lucht mee binnen?

Gr Bianca

7. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    kan zijn dat hij lucht hapt, misschien is je borst of zijn kinnetje nog nat nadat je het eerste toeschieten weg liet lopen? droog dit even voor je hem weer aanlegt, dan kan hij er niet over weg schieten.

Goed hoor, dat je de straaltjes weg laat lopen, zo kan hij rustiger drinken!
    Blijf zo door gaan, je bent op de goede weg!

Share This Page