Hoi, ik ben er pas achtergekomen dat ik zwanger was toen ik al 7 weken ver was. Ben ook nog ongesteld geworden. Inmiddels ben ik 17 weken, en gaat alles prima, maar toch blijf ik heel erg bang. Toen ik niet wist dat ik zwanger was, heb ik nog (veel) alcohol gedronken Feestjes, vakantie,... Vanzelfsprekend geen druppel meer sinds de positieve test. Heeft iemand (helaas) hetzelfde meegemaakt? En toch een gezond kindje gekregen? Groetjes...
Ik heb in de fam. meegemaakt dat ze helemaal niet wist dat ze zwanger was enheeft haar kindje op het toilet gekregen........ Ze dacht dat ze behoorlijke buikloop had...... Maar het kindje was wat klein, maar wel gezond! Zij heeft in haar zwangerschap gelijnd omdat ze wat aankwam, zij heeft zo goed als alles gedaan wat niet mag in een zwangerschap. Na de geboorte waren beide wel in shock.......... Volgens mij hebben de baby en jij de eerste weken (weet niet precies hoeveel) geen bloedcontact........ dus ik zou me er niet teveel zorgen om maken.......
Hallo, Ik was onverwacht zwanger tijdens de jaarwisseling... Super gezonde meid gekregen. Hoeft dus niet gelijk nadelig te zijn. Heb geen druppel meer gedronken toen ik er achter was zwanger te zijn.
Gelukkig heb je nog geen bloedband met de baby,dus maak je geen zorgen..vanaf nu gewoon lekker gezond leven.
Allereerst gefeliciteerd met het wondertje in je buik Zelf ben ik onverwacht zwanger geworden en heb veel gedronken voordat ik wist dat ik zwanger was (elk weekend uitgaan en daarnaast eigenlijk elke dag wel een etentje met vrienden, of gewoon even een drankje na het werk...) Je hebt de eerste weken nog geen bloedband met je kindje. Ik ben zelf meteen gestopt toen ik een positieve test in handen had (ook met roken, ik rookte ook veel!) Na de bevalling bleek mijn placenta behoorlijk verkalkt, maar of dat kwam door mijn ongezonde leefstijl de eerste weken, de enorme stress die ikhad tijdens mijn zwangerschap of door de zwangerschapsvergiftiging weet ik niet... Mijn zoontje is verder wel gewoon gezond hoor! Het belangrijkste is dat je gestopt bent zodra je wist dat je zwanger was, meer kun je nu niet meer doen!
Volgens mij heb je een bloedband vanaf het moment dat de placenta gaat werken zo tussen week 10 en 12,
Rond de 12 weken heb je inderdaad een bloedband met de baby. Volgens mij is de 12 weken daardoor ook een mijlpaal als je die goed doorkomt omdat dan het bloed/dna van de vader samen komt met het bloed van de moeder. Tegengestelde bloedgroepen kan een miskraam veroorzaken als ik het niet verkeer begrepen heb.
Ja ik dacht ook zoiets. Er is dan nog geen bloedband. Ik heb zelf toen ik 5,5 week zwanger was gedronken op een feestje en maakte me er ook druk om. Ik wist toen niet dat ik zwanger was. Volgens de gyn maakte het niet uit en moest ik me er niet zoveel zorgen over maken. Geniet lekker van je zwangerschap.
Alcohol tijdens de zwangerschap is schadelijk voor het ongeboren kind. En juist in begin van de zwangerschap ligt de meest gevoelige periode. Ook verminderd het de vruchtbaarheid en vergroot het de kans op een miskraam. Het advies geen alcohol te drinken is daarom ook: vanaf het moment dat een vrouw zwanger wil worden tot het einde van de periode waarin ze borstvoeding geeft! En Het wordt een man aangeraden om geen alcohol te gebruiken als zijn vrouw zwanger wil worden. Niet alleen de eicel maar ook de zaadcel kwaliteit wordt minder door gebruik van alcohol.
+1 Zeker in het begin kan het gewoon nog schadelijk zijn. Het enige is dat het nu geen zin heeft om je er druk om te maken, je kan er echter niets meer aan doen. Maar de eerste weken geen bloedband is zeker gen vrijbrief om al het ' verboden' nog even te kunnen doen.
Je hebt een wat verhoogde kans op een miskraam en de kans dat je zwanger wordt is minder groot, maar ja, je bent als zwanger, dus dat laatste is niet zo'n issue. De kans dat je je kindje schade hebt aangedaan door alcohol in de eerste 7 weken is redelijk klein. Inderdaad omdat je nog geen bloedband hebt. Ik kwam zwanger terug van vakantie bij de vorige, en wij waren toen al meer dan een jaar bezig, dus eigenlijk had ik de hoop al opgegeven. Dus ik heb meer gedronken in die 2 weken dan ik normaal in 2 jaar doe. Ja en toen was ik natuurijk wel zwanger. Ons manneke is helemaal gezond, ontwikkelt zich goed en is zeker niet te klein uit de baarmoeder gekomen. Ik zou me niet teveel zorgen maken en gewoon vanaf nu voorzichtig zijn.
Ik kwam er ook pas bij ca 8 weken achter dat ik zwanger was. En ik ben het ongepland geworden op vakantie. Dat arme eitje was waarschijnlijk gemarineerd in de rosé, raki en ouzo...... Daarna nog een aantal feestjes gehad met bbq's en nog meer rosé. Ik ben geen alcoholist hoor, maar toch elk weekend wel een paar glazen gedronken. Tot nu toe gaat alles goed, volgens de verloskundige hoef ik me er ook geen zorgen om te maken, als het niet goed was geweest, had ik waarschijnlijk in het begin al een miskraam gehad. Kindje groeit goed, beweegt goed, alle echo's waren prima, en ik ben uiteraard na de test wel gelijk gestopt met alcohol en gestart met foliumzuur. Je kunt er nu toch niks meer aan veranderen, gewoon vanaf nu wel stoppen met alcohol en je aan de normale regels voor zwangeren houden en niet gaan stressen over wat gebeurd is.
Vind dit een beetje flauw hoor. TO vraagt in hoeverre haar bezorgdheid terecht is ivm dingen die helaas gebeurd zijn. Ze weet heus wel hoe en wat, en is echt wel op de hoogte van het feit dat alcohol slecht is tijdens zwangerschap. Beetje met opgeheven vinger haar vertellen dat het niet goed is wat er gebeurd is, daar heeft ze nu nog lekker veel aan! Jammer!
Ja alcohol KAN vreselijk veel onherstelbare schade aanrichten. TS ik kan je geruststellen: ik kwam met mijn middelste er pas achter dat ik zwanger was met 15 weken, precies na de feestdagen. Je wilt niet weten hoeveel alcohol mijn lichaam te voortduren heeft gehad! Mijn middelste was kleiner als gemiddeld, is ze nog altijd maar ze is wel de slimste van mijn 3 kids! Ze kon met 2 jaar het hele alfabet al en met bijna 3 kon ze al lezen, dit heeft ze zichzelf aangeleerd. Ze is nu 4 jaar en kan al optelsommen maken. Ze heeft verder geen afwijkingen aan haar gezicht of ledematen en motorisch loopt zie juist voor! Geen hersenschade of andere schade hier op een groeiachterstand na dan (2600 gram/39 weken) Ik snap heel goed hoe schuldig jij je wel niet moet voelen, ik ken het zelf namelijk! Succes, en maak je niet te druk, dat is ook niet goed voor de baby!
Overigens komt de alcohol niet enkel via de placenta en navelstreng bij het embryo terecht. Nieuwe onderzoeken wijzen uit dat alcohol al schadelijk is nog voor de innesteling of bloedverbinding met de mama. Alcohol komt namelijk bij de embryo door het lichaamsvocht van de mama..... Dus mensen die denken dat ze de eerste 6 weken nog best een glaasje mogen pakken of rauw vlees kunnen eten omdat er toch nog geen bloedband is: Wees verantwoordelijk!
Ik vind het wel echt een verschil als iemand bewust alcohol nuttigt (zoals laats het topic ik wil zo graag Smirinoff) of dat, zoals in het geval van TS, onbewust alcohol is genuttigd. Ze wist niet dat ze zwanger was en is vanaf dat moment bewust gaan leven. Helaas kan niemand je geruststellen of het wel of niet schadelijk is. Alcohol blijft een gevaar en ik zou het gewoon ook met je verloskundige over hebben. Zij kan je vast meer vertellen.
Gefeliciteerd met je zwangerschap!! Ik raakte zwanger op mijn 18e, dwars door de nuvaring heen en compleet met bloedingen die ik beschouwde als mijn menstruatie. Ik kwam dus pas door m'n groeiende borsten achter m'n zwangerschap, dit was met 12 weken en 5 dagen... Dus 12 weken lang drie keer in de week uitgaan, veel drinken, dagelijks een half pakje sigaretten per dag wegroken en in het weekend een heel pakje per dag. Toen ik achter mijn zwangerschap kwam ben ik in 1 keer gestopt met drinken en roken, jij gelukkig ook Ik bleek zwanger van een tweeling, ze zijn met 37+5 weken geboren, met een spoedkeizersnee omdat het vruchtwater van de kleinste zowatop was. 1 van de 2 woog maar 2080 gram, wat veel te weinig is bij die zwangerschapsduur, zelfs voor een tweeling. Zij lag dus de eerste dagen op een speciale kinderafdeling maar verder heeft ze er helemaal niets aan overgehouden, inmiddels zijn ze 3 jaar en 5 maanden en kerngezond!! (ps ik heb dus ook geen foliumzuur geslikt, omdat ik nergens van wist..) Enige duidelijke verschil nu tussen mijn meiden is hun lengte en gewicht. De een is 15.5 kilo en 104 cm. En de ander (die bij de geboorte al klein was) is nu 10.8 kilo en 99 centimeter.... Dus nog steeds erg klein en tenger. Waar maat 104/110 normaal is bij hun leeftijd draagt de 1 al 110/116 Hema en de ander 98/104..
Ik was 6 weken toen ik ontdekte dat ik zwanger was (nu 26 weken) en alles lijkt gewoon in orde te zijn, ondanks dat ik tot de avond voor de test nog gewoon aan de alcohol zat omdat ik er vanuitging dat ik niet zwanger was. Ook nog rode biefstuk op en gerookte zalm uit een pakje, je weet nooit hoe lang het duurt om zwanger te worden en ik had me voorgenomen niet alles te ontzeggen. Gewoon genieten nu (maar uiteraard zonder drankje, maar volgens mij zit dat wel goed bij jou)