korte luteale fase, wanneer positieve zwangerschapstest mogelijk?

Discussion in 'Zwanger worden' started by Mamasmeisje, Jul 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    ff jullie meningen hoor:

Had op 15 juli een knal ovulatietest dus denk 15 of 16 juli mijn eisprong gehad. Heb altijd korte Luteale Fase, 9 a 10 dagen. Vandaag (24 juli) zou ik ongesteld moeten worden maar nog niets. Heb nog niet getest, wil paar dagen afwachten, wie weet gewoon late menstruatie ofzo. Zit nu ook eigenlijk nog maar op 9 dpo dus lijkt mij ook nog wat vroeg om te testen. Wat vinden jullie? Is met 9 dpo een positieve zwangerschapstest mogelijk? Of eigenlijk, na hoeveel dpo is duidelijk positieve zwangerschapstest mogelijk?

(Ga trouwens niet testen voor as zaterdag maar wil gewoon ff jullie meningen/ervaringen weten)

2. jara

jara Bekend lid

Sep 4, 2006
    878
    4
    18
    Bij de eerste twee testte ik al na 9 of 10 dpo positief. Ook altijd een korte luteale fase gehad van een dag of 9. Maar in principe maakt dat niet uit; veel testen kunnen al na zo'n fase positief testen. Nadeel is wel dat je ook erachter kunt komen dat je zwanger bent en kort daarop 'ongesteld' wordt. Zonder test had je het dan misschien niet geweten. Als je het op kunt brengen is 14 dagen wachten misschien veiliger/zekerder. Spannend hoor!

3. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    Iemand anders nog reacties?

4. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Je kunt twee weken na je eisprong een zwangerschaptest doen, ongeacht de lengte van je luteale fase. Bij een korte fase kun je niet eerder testen en bij een lange niet later. Een bevruchte eicel (mits die aanwezig is) heeft tijd nodig om in te nestelen en te gaan delen. Dit gaat niet sneller bij een korte fase, dat staat er totaal los van. Succes!

5. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    thx, nu 4 dagen overtijd, ongeveer 11 DPO en negatieve test nog.
    Ik wacht weer 2 dagen af en als ik niet ongi ben, maandag weer testen..

6. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Als je nu 11 dagen na je eisprong zit, kun je nog niet vier dagen over tijd zijn. Een luteale fase hoort tussen de 10 en 18 dagen te zitten. Je spreekt dus nu niet van over tijd zijn. Je zit nog maar net boven de minimale grens van de luteale fase. Zoals ik al schreef, is het nu ook nog te vroeg om te testen. Een eicel heeft tijd nodig om in te nestelen en te delen. Het HCG gaat pas explosief stijgen na de innesteling.

7. Giggle

Giggle Bekend lid

Jun 18, 2013
    968
    0
    16
    Jippie, ze is toch gewoon 4dgn over haar eigen tijd heen van wanneer ze "eigenlijk" haar ongi verwachtte...
    Iemand die een LF van 14dgn heeft gat toch ook niet wachtten tot de 18dgn en dan pas praten van overtijd...
    Denk dat ze zelf ook wel snapt wat je bedoelde met pas testen met 14dgn maar ze kan toch wel gewoon overtijd zijn in verhouding met haar "eigenlijk verwachtte ongi"
    Niet boos bedoeld hoor!

8. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    Idd ja! En medisch is er niks mis zoals in een vorig topic over dit onderwerp gezegd werd! Mijn Luteale Fase is altijd rond de 9 dagen, soms 10 dagen. Maar goed, ik wacht gewoon af nu..nogsteeds niet ongesteld

9. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Ik snap wel wat er bedoeld wordt. In principe ben je inderdaad over tijd als je later dan je verwachte NOD zit. Alleen zit ze nu 11 DPO en heeft ze het erover dat ze vier dagen over tijd is en dat het vreemd is dat de testen nog negatief zijn. Een NOD kan medisch gezien niet een week na je eisprong zijn, dan is er wel degelijk iets mis. Ze had ook nooit op haar gestelde NOD, een week na de eisprong, positief kunnen testen. Want een bevruchte eicel heeft tijd nodig om rond te zweven, in te nestelen en te gaan delen.

In het andere topic wordt geschreven dat haar testen vier dagen na haar NOD nog negatief zijn. Je kunt die vergelijking met anderen helemaal niet maken als je op dag 11 na de eisprong zit. Want er is wel degelijk verschil of je op dag 11 of op dag 18 zit. Ongeacht de lengte van je luteale fase kun je rond dag 14 een zwangerschapstest doen. Bij een korte fase kun je niet eerder testen, omdat de lengte van de luteale fase totaal los staat van de tijd die nodig is voor de innesteling en daarmee dus het moment van een zwangerschapstest. De term "over tijd" wordt in mijn ogen dus verkeerd gebruikt, omdat ze nog ruim voor de testdatum zit.

Succes!

Share This Page