Wie kan mij ´laag bewustzijn´ uitleggen.

Discussie in 'De lounge' gestart door moontje2008, 5 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ruim twee maanden terug heeft een leerling van ons een zwaar auto ongeluk gehad waarbij hij ernstig hersenletsel heeft opgelopen. Hij is twee weken in slaap gehouden en toen hebben ze de slaapmedicatie afgebouwd.

Nu krijgen we regelmatig updates van de ouders waarin wordt verteld dat hij kan lopen, zitten, stukje fietsen op een hometrainer.. praten gaat moeizaam (meer klanken), ja/nee is een probleem en hij raakt dan erg gefrustreerd.

nu schrijven ze telkens dat hij nog niet bij bewustzijn is, maar dat ze dit laag bewustzijn noemen. kan iemand mij misschien een beetje uitleggen hoe dit zit? Kijk dat hij nooit meer dezelfde wordt is ons nu wel duidelijk, maar kun je bijvoorbeeld altijd in dit lage bewustzijn blijven hangen? En kun je dan nog een beetje zelfstandig functioneren? Zal hij begrijpen wat er om hem heen gebeurt?
    Hij is 16, kun je het dan zo zien dat hij op baby niveau leeft?

het blijft onvoorstelbaar...

2. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Allereerst, wat triest dat die jongen zo'n ernstig ongeluk heeft gehad. Het is erg lastig, dat niveaus van bewustzijn, ook omdat het een onbekend gebied is. Mijn schoonvader ligt bijna zes jaar in coma en heeft vanaf het begin wisselende niveaus. Over het algemeen kijkt hij wat om zich heen, maar soms is er echt contact mogelijk en lijkt hij veel te begrijpen. Dit laatste is naarmate de tijd vorderde steeds meer aanwezig. Dus dat is niet constant zoals bij ons als we wakker zijn.
    Met een laag bewustzijn ben je er dus eigenlijk nog niet helemaal en kun je dus ook niet alles. De jongen waar jij het over hebt is zo t lezen wel in staat een aantal dingen te doen, maar zelfstandig zal hij niet kunnen zijn op deze manier. Waarschijnlijk begrijpt hij veel van wat er om hem heen gebeurt, maar dat hangt af van de beschadig in zijn hersenen. En dat is soms lastig te zien, omdat ze vaak meer mee krijgen en begrijpen dan ze kunnen uiten.
    Het is niet te vergelijken met babyniveau, eerder niet helemaal wakker zijn. Het kan nog wel verbeteren trouwens. Ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden, misschien is er iemand die het beter uit kan leggen...

3. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Bedankt voor de link Imensa, ik wilde nog gaan zoeken. Zoals ik al dacht is het stukje waarin je schrijft wat hij kan tegenstrijdig met het hebben van een laag bewustzijn. Misschien is er sprake van een lager bewustzijn. Mijn schoonvader heeft een laag bewustzijn, die ligt in bed of zit in een stoel en daar houdt het mee op.

Deel Deze Pagina