Donkere tegelvloer, hoe combineren?

Discussie in 'De lounge' gestart door azucena, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Vandaag hebben wij een huurhuis mogen bezichtigen en als wij de woning willen, is hij van ons! De woning is echt perfect, heerlijk ruim, een bad, een tuin, grote berging.. Veel beter dan het flatje drie hoog waar we nu wonen met ons zoontje die rolstoelgebonden is.

    We gaan de woning dus zeker accepteren, maar moeten nog een keer gaan kijken met de WMO van de gemeente. Kunnen dus niet direct tekenen. Mooi alle tijd om leuke dingen te verzinnen qua inrichting :).

    Op de benedenverdieping ligt een donkere, vierkante tegelvloer (zie foto). Onze eettafel, salontafel, vitrinekast en dressoir zijn een beetje noten (kwantum serie timber). De eettafelstoelen zijn van een bruine wafelstof met noten poten eronder. De bank is een beetje beige/geel gemeleerd met donkerbruine leren poten (zie je buine niet). We hebben momenteel een donkerbruin vloerkleed liggen bij de bank en wit en bruine paneelgordijnen. De lampen hebben een chroomkleurige vierkante voet en vierkante off white lampenkappen (twee kleine lampjes op het dressoir naast de tv, een hanglamp boven de eettafel met 4 kapjes en een staande lamp). De muur achter de tv is nu bruin van kleur en de rest wit. Het past dus allemaal mooi bij elkaar (al zeg ik het zelf).

    Maar gaat dit ook mooi worden met de donkere tegelvloer? Er zal dan denk ik een ander kleed moeten komen, maar welke kleur dan? Zelf vind ik blauw (petrol tinten) heel mooi, maar de grote accessoires moeten eigenlijk wel duurzaam zijn. Daarbij komt ook dat we van plan zijn om de meubels langzaam te veranderen. Zo zal er een lichtgrijze bank komen binnen nu en twee jaar, een nieuw tv meubel/dressoir (grote kans dat deze de verhuizing niet overleeft), een grote landelijke vitrinekast (wit). Maar dat redden we nu niet met het budget om allemaal te doen, dus daar moeten we nog even mee wachten.

    We hebben maar aan een muur ramen zitten, twee grote met in het midden een deur (zie foto), daar wil ik graag nieuwe gordijnen hebben hangen. We hadden zelf gordijn nadia van de kwantum gezien (Gordijnen:GORDIJN NADIA ANTRACIET voor) maar zal dat niet te donker worden met de vloer? Zo ja, wat voor iets zouden jullie aanraden? Wat nu dus goed past, maar ook met de nieuwe meubels die er mettertijd komen.

    En qua kleuren op de muur.. Alles wit houden of toch een muur in een kleurtje doen? En welke kleur dan.. Mijn vriend zal denk ik niet een muur in een knalkleur willen, maar eerder rustige tinten.

    Wij vinden het heel lastig om iets te bedenken wat goed zal combineren, dus als er iemand tips heeft. Of foto's hoe jullie de donkere vloer gecombineerd hebben, ben ik daar erg blij mee!! Alvast bedankt voor het meedenken :).

    Foto van de vloer en de ramen, zitten aan de binnenkant radiatoren onder de ramen.
     
  2. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    En wat ook een dingetje is, in de woonkamer zitten twee steunpilaren. Dus het is geen grote, open ruimte waardoor de indeling niet optimaal benut kan worden. We hebben het nu zo ingedeeld, linksboven is een tafeltje met kleed en speelgoedkist.

    Foto is een kwartslag gedraaid. Berging hoort beneden te zitten.
     
  3. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Normaal gesproken zie ik altijd zo'n leuke ideeën voorbij komen als iemand een topic opent :). Niemand die hier iets leuks voor weet?
     
  4. Zusterke

    Zusterke Niet meer actief

    Kan je geen stylingtips geven maar wilde je wel feliciteren met je nieuwe woning.
     
  5. Silverwings

    Silverwings Fanatiek lid

    18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Ik heb je topic al een paar keer open gehad en ook al een paar keer getypt en weer weg geklikt.. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt, want ik kom er ook niet uit..

    Ik kan wel zeggen dat ik niet voor de donkere gordijnen zou gaan, ik denk dat je kamer dan in combinatie met de vloer donker wordt en kleiner oogt..

    Antraciet kleur kleed zou best wel mooi kunnen staan denk ik, anders zou ik zeggen een licht kleed, maar persoonlijk vind ik dat niet praktisch qua schoonhouden enzo! Petroltint zou helemaal gaaf zijn, mits je de kleuren weer terug laat komen in meer accessoires, maar is het een kleur waar je van denkt dat je hem lang mooi vindt? Ook zonde als het er net ligt en je bent er weer zat van..
    Antraciet en petrol zijn beide kleuren die heel goed samen gaan met waar je heen wilt, grijze bank witte landelijke kast..

    Moeilijk moeilijk!

    En wat je muren betreft; ik zou ze wit houden, maar dat is gewoon waar ik van hou.. Ik kleed het aan met de accessoires en vind wit op de muren lekker fris..
     
  6. minon

    minon Niet meer actief

    Als je zelf al over wil naar landelijk en witte meubels zou ik je dingen daar al op afstemmen dus wit en grijzig, taupe. Zachtpaars of roze. Qua kleed zou ik ivm de vloer voor een witte/creme gaan. Of zo een met allerlei draadjes grijs en wit. Muren en gordijnen sowieso wit. Ik denk dat het anders met je vloer erg donker en optisch klein wordt in het huis.
     
  7. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Zusterke, bedankt!!

    Silverwings,'fijn' dat wij niet de enige zijn die het lastig vinden. Het liefst zou ik er een andere vloer overheen leggen, maar dat is zonde geld. De vloer is gewoon prima, alleen niet helemaal mijn smaak.

    Petrol vind ik zelf echt een hele gave kleur, en als we er over 2 jaar op uitgekeken zijn is de muur (zouden er namelijk maar eentje doen, zal zo de foto uploaden welke muur precies) is zo overgeverfd. Accessoires zijn ook niet het duurste om dan te vervangen :). Ik denk juist dat een knalkleurtje ertussen het wat meer breekt. Vriend zou donkeroranje mooier vinden, maar denk dat dat weer te somber zal worden. Liever een knalkleur. De rest van de muren worden dan denk ik roomwit en niet spierwit, had gelezen dat dat mooier overkomt met een donkere vloer.

    Het is jammer dat de bank die we nu hebben er dan weer niet bij past, maar dat is gelukkig maar tijdelijk. Een licht kleed wil ik absoluut niet :). Veel te veel werk om schoon te houden. Maar denk dat een antraciete (wellicht wat petrol accenten erin) wel weer heel mooi zal staan met een lichtgrijze bank erop.

    Heel erg bedankt voor het meedenken!

    Nijntje1990, we willen niet helemaal over naar landelijk hoor. Alleen een grote (witte) vitrinekast waar veel in kan. Ik zelf vind zoiets erg mooi: ≥ Braswaar kast - Kasten | Dressoirs - Marktplaats.nl. Maar daar hebben vriend en ik ook nog een meningsverschilletje over, hij wil liever zonder glas, maar dan vind ik het weer te massief. Maar niet alle meubels zullen landelijk worden, rest denk ik vooral in noten houden of licht eiken.
    Zo'n kleed met van die draadjes lijkt me wel erg mooi! Beetje grijs gemeleerd dan qua kleur. Lekker zacht ook :).
    Witte gordijnen kan ik me niet zoveel van voorstellen.. We vinden sowieso gordijnen met een werkje erin wat mooier. Dus niet egaal wit.
    Ook bedankt voor het meedenken!!

    Het blijft heel erg lastig zeg..

    Ik heb foto's gevonden van onze woonkamer nu! Inmiddels is wel de box weg en ligt er een kleed voor in de plaats met de speelgoedkist. De babyswing is weg en de stokke is vervangen voor een aangepaste kinderstoel. Maar dan zijn de kleuren wel wat beter te zien. Het kleine ladekastje komt in de berging te staan en de vogelkooi gaat weg (die is al een jaar leeg).
     
  8. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    En foto's van de toekomstige woonkamer. Op de muur met het afbladderende bruin willen we de knalkleur doen, omdat dat de donkerste muur is. Zo zie je ook wel beter hoe donker de vloer echt is. Op de vorige foto lijkt hij nog redelijk licht.
     
  9. minon

    minon Niet meer actief

    Eerlijk gezegd vind ik dat bruin wat nu op die muur zit vloeken bij de vloer. Petrol zal inderdaad wel mooi zijn maar of het past bij je huidige meubels twijfel ik wat over. Je bank vind ik erg mooi passen bij de tegels. Grijs ipv bruin plaid over je leuning en klaar. Tinten grijs en witte kussentjes erin. En ik bedoel inderdaad gemêleerd kleed haha. Hebben wij ook alleen dan in bruin tinten. Ik vind je meubels niet misstaan bij de nieuwe vloer hoor. Je moet het toch zien denk ik als het er in staat. Zo lastig op afstand te bepalen. Als het niet mooi is kun je ze altijd nog schilderen.
    Qua inrichting zou ik je bank aan de andere kant zetten denk ik. Wordt wel een heel apart hoekje zo met die paal en ook aardig krap zoals het lijkt. Ik zou de tafel daar dan zetten, het speelhoekje bij die bruine muur
     
  10. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Wij begrijpen de keuze voor het bruin op die muur ook echt niet. Maakt het allemaal nog zoveel donkerder!

    Fijn dat jij zegt dat de bank juist wel mooi bij de vloer zal staan!! De meubels zullen denk ik inderdaad wel passen (in ieder geval beter dan bij de vloer nu :p).

    Petrol zullen we wel een staaltje van halen en dan even kijken hoe het allemaal staat. Vind teal toch ook wel heel mooi en ze zeggen dat dat een wat warmere kleur is. Misschien dat vriend dat wat mooier vind. En tegen de gekleurde muur komt waarschijnlijk toch de witte kast te staan dan, omdat een witte kast op een witte muur mij juist wat saai lijkt.

    Morgen gaan we wat woonboulevards en bouwmarkten af. Ben benieuwd of we daar nog wat inspiratie op kunnen doen :).
     
  11. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    En nog op je laatste stukje. Waarschijnlijk gaat het inderdaad niet passen met de paal daar. Hadden nu bedacht om het zo te doen, omdat het speelhoekje daar denk ik wel het beste past en het minste in de weg ligt. Alleen jammer dat de natuurlijke lichtinval dan niet in het woongedeelte komen zal.

    De bank kan niet waar het speelhoekje staat. Daar steekt ook nog een stukje muur uit waar een design ;) radiator aanhangt.
     
  12. LieseLeentje

    LieseLeentje VIP lid

    18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Hoe breed is het muurtje naast de trap waar dat bankje bij staat? Als het past zou je ook daar de tv neer kunnen zetten en dan de bank voor het raam. En dan op de plek van het speelhoekje de eettafel en waar nu de bank staat het speelhoekje.

    Of de eettafel en bank/tv van plek ruilen.
     
  13. LieseLeentje

    LieseLeentje VIP lid

    18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Overigens zit ik me af te vragen welk programma heb je gebruikt voor dat plattegrond?

    Ik wil graag zo'n plattegrond maken voor wat woonkamer advies hier.
     
  14. nijntje5

    nijntje5 Bekend lid

    23 jun 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Best een lastige ruimte, en uitdagend. Kan je niet de bank en kwartslag draaien en dus met de achterkant ook tegen dat muurtje zetten. Heb je wat meer ruimtelijk gevoel, en denk ik ook makkelijker voor je zoontje om overal te komen, snap je wat ik bedoel? Je tv kast zou dan tegen de muur van de keuken staan en die wand ook een mooie kleur geven of de lange wand links op je plaatje.

    Ik denk ook dat je bank prima past wat kleur betreft, de rest ook, maar wel lichte accessoires gebruiken. Wat kleed betreft zou ik ook voor licht kiezen. Maar snap je angst voor niet schoon kunnen maken.

    In ieder geval gefeliciteerd met je woning!
     
  15. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Lieseleentje, floorplanner! Erg handig en makkelijk in gebruik.

    Het dressoir wat we nu hebben is te lang voor dat muurtje. En waar het speelhoekje staat past de eettafel niet door het uitstekende muurtje. En waarschijnlijk past de bank weer niet op de plek van de eettafel (op de laatste plattegrond gezien). Lekker handig allemaal :p.

    nijntje5, ik zie nu ook dat de ruimte best onhandig in is gedeeld ;). Al die muurtjes en palen..
    De optie die jij oppert hebben we overwogen. Maar ik zit niet graag met mijn rug richting de rest van de woonkamer. Als ik dan op de bank zit en zoontje is aan het spelen, zie ik hem niet.

    Fijn dat jij ook denkt dat alles wel mooi past qua kleuren! Daar twijfelde ik namelijk heel erg aan.

    Bedankt voor de reacties :)!
     
  16. LieseLeentje

    LieseLeentje VIP lid

    18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw

    Dank je!

    Wat je kwa kleed okk nog kan doen is kijken of je die kan vinden in de kleur van de muur, of een tint donkerder dan de vloerkleur zelf.

    Ik ben bang dat qua meubels voor jullie geld, "meten is weten", en/of schuiven, schuiven, schuiven, en heel misschien wel gewoon nieuwe meubels.

    Het zal denk ik wel een leuke uitdaging worden! Het ziet er in elk geval wel erg leuk en apart uit zo'n woonkamer.
     
  17. ejra

    ejra Bekend lid

    3 sep 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
    wij hebben ook een donkere vloer (antraciet). we hebben houten meubelen, de meeste muren zijn room wit geschilderd en 2 kleinere muren zijn in de kleur 'leem' geschilderd. onze lampen hebben antraciet kappen en onze accessoires zijn op dit moment donker paars. maar wij gaan dit veranderen naar of petrol of koper/oranje.

    het lijkt me wel een lastige ruimte om in te delen. wij zelf hebben overigens ook een aangepaste rolstoelgeschikte woning.
     
  18. Mariannetje

    Mariannetje Bekend lid

    6 dec 2006
    975
    247
    43
    Vrouw
    aan de kust
    Das precies zelfde tegelkleur die wij hebben! (Aan de laatste fotos te zien!

    Wij hebben onze kijkmuur (waar de tv zit) antraciet geverft, maar dat is gelijk onze sfeermuur, want daar zit ook onze buffetkast tegenaan en fotos. Andere muren rustig wit. Onze meubels zijn olijfkleurig (blank hout, met wash olie olijf) , kleed is grijs accessoires, wit/grijs tikkeltje paars, geen gordijnen hier, maar luxaflex in antraciet...

    Klinkt heel donker, maar isset eigenlijk niet...
     
  19. minon

    minon Niet meer actief

    Hoe breed is je kamer? Anders kan je ook de bank neerzetten tegen de ene muur en je tv tegen de andere muur. Hebben wij ook en ons huis is 5,50 meter breed. (Let niet op de troep zit net pas lekker op de bank :))
    Nu hebben wij een kleine tv maar het kijkt prima. Dan ga je als het ware de meubels in een rondje zetten langs de muren. Ook prettiger voor je zoontje?
     
  20. azucena

    azucena Fanatiek lid

    28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    LieseLeentje, ik ben nu een beetje aan het zoeken naar een hoogpolig tapijt met teal achtige tinten erin. Maar het is best lastig.
    We hebben gister wel twee rollen tekenpapier gekocht om te meubels mee uit te tekenen. Die nemen we mee als we de sleutel hebben zodat we kunnen zien hoe alles het beste past :). Dat scheelt schuiven met de meubels.
    Maar we weten de afmetingen nog niet precies, omdat de plattegrond niet gemaild is. Hopelijk kunnen we begin volgende week weer gaan kijken met de WMO zodat we die snel kunnen krijgen.

    Een uitdaging is het zeker :D. Maar dat komt zeker helemaal goed. Nieuwe meubels gaan er (voorlopig) niet komen, gister een nieuw bed uitgezocht, dat is al een flinke hap uit het budget :p.

    ejra, dat klinkt wel mooi. Heb je toevallig een foto?
    Zijn jullie moeten verhuizen naar een rolstoelgeschikte woning of hebben jullie een bestaand huis rolstoelgeschikt gemaakt?
    Voor ons hoeft het nu nog niet rolstoelgeschikt te zijn in de zin van verlaagd aanrechtblad, traplift/slaapkamer beneden etc. Binnenshuis ligt zoontje vooral te spelen en hij heeft zo'n kleine, wendbare rolstoel dat hij overal prima langsaf komt :).
    Ben alleen benieuwd of de WMO er ook zo over denkt ;).

    Mariannetje, het klinkt inderdaad vrij donker! Maar misschien dat jullie wat meer natuurlijke lichtinval hebben? Wij hebben dat helaas maar aan een kant door de keuken die er nog voor ligt. Dus de voorkant van de woonkamer is erg donker.
    Heb jij toevallig ook een foto? Ik ben heel nieuwsgierig :).

    Nijntje1990, we weten de precieze breedte nog niet, maar het is ongeveer 6,5 meter (iets minder). Ik denk niet dat ik het heel sfeervol/gezellig vind om te tv zo neer te zetten. Maar we zullen het ook eens zo neerzetten om te kijken hoe het dan staat.
    Oh, en rommel? Mijn huis ziet er erger uit met een dreumes, laat staan als je er nog een pasgeboren tweeling bij hebt!

    Nogmaals bedankt voor het meedenken en de reacties :).
     

Deel Deze Pagina