Super fake! Als ik in m’n spamfolder snuffel, vind ik meerdere berichten van deze aard. Ik kijk nooit op ‘sites voor volwassenen’ en heb geen webcam, dus 0,0 kans dat het echt is. Wel altijd goed om regelmatig je wachtwoorden te veranderen en overal een uniek wachtwoord te gebruiken. Ik gebruik password generators daarvoor, heel handig. Maar dat staat los van dit soort mailtjes verder.
Ik heb dat mailtje ook eens gehad, nu ben ik iemand die absoluut geen filmpjes of zulke foto's van mijzelf maakt dus miljoen procent fake.
Oh mijn man had dezelfde. Ik vol hoop wachten op spannende filmpjes, maar niks Snap dat je er van schrikt, maar het advies van de politie is negeren en weggooien. https://www.politie.nl/nieuws/2018/maart/21/afpersingsmail.html Ter geruststelling: de hvnc die genoemd wordt is extreem gecompliceerd en er zijn echt veel praktischere manieren om jou geld afhande te maken. Een hvnc aanval kost de hacker veel tijd energie. Het zou zelfs goedkoper en sneller zijn om een foto van jou op een filmpje te plakken, dan om dit te bewerkstelligen. Een "slimme" manier is om bijvoorbeeld iemands foto's of bestanden te versleutelen. Meestal gaat het dan om gijzelingssoftware. Dat is dan ook te merken als je het apparaat aanzet/de bestanden wil openen.
Zulke mailtjes heb ik ook vaak gekregen. Ik lees ze niet meer . Wat een onzin, begrijp ook niet dat mensen daar nog in trappen.
Maar @Lindy92 waarom schrik je zo van een mail als deze, als je absoluut 100.000% zeker bent dat het onmogelijk is, dat er zulk materiaal van je zou bestaan? Ik heb deze mail ook ooit ontvangen en hoewel ik best een stresskip ben, heb ik me er werkelijk waar kapot om gelachen. Absoluut onbestaande dat ze dit soort beelden van mij zouden kunnen hebben...
Haha ja mijn man heeft ook zoiets gehad, we lachen er nog steeds om . Gewoon deleten, ze proberen zo veel tegenwoordig. Ik werd een tijdje door 020- nummers gebeld. Elke keer geblokkeerd maar dan belden ze met een ander nummer. Nooi opgenomen en is vanzelf gestopt
Ja joh is hartstikke nep. Op het werk kregen we een poos terug steeds dit soort mailtjes en thuis heb ik het ook een aantal keren gehad. Gewoon negeren.
Dit snap ik niet? 020 nummers? Mensen die bellen vanuit Amsterdam zijn verdacht en dan neem je dus niet op?
Nee maar als ik een nummer niet ken neem ik niet op. Als ze geen vm achterlaten Google ik het even. Deze nummers stonden allemaal als spam en oplichting aangemeld en iedere keer als ik het nummer blokkeerde belden ze de volgende dag met bijna hetzelfde nummer maar dan een ander eindcijfer. Zo ben ik ook een tijdje door buitenlandse nummer gebeld, heel raar.
O, dat is dan logischer ja, ik dacht al, wat is er mis met een 020 nummer, haha. Ik neem wel gewoon de telefoon op als ik gebeld wordt, ik snap dat nooit zo goed, waarom neem je niet op als iemand belt? En meestal zijn het dan wel gewoon mensen die echt mij moeten spreken. Als het iets is waar ik niet van gediend ben, wijs ik ze erop dat ik in het “bel me niet” register sta en dat ze me niet horen te bellen. Voordeel is dat je er dan vanaf bent ipv dat ze het nog weken blijven proberen.
Hier kijken de scammers die zogenaamd voor Microsoft werken echt niet naar een ‘bel-me-niet’-register. En 1x opnemen leidt juist tot wekenlang dagelijks telefoontjes van weer zo’n scammer... Dus ik neem rare (vooral internationale) nummers ook nooit meer op.
Die heb ik ook een keer gehad. Nadat ik heb gezegd dat ik alleen apple producten had, hebben ze nooit meer teruggebeld... (Is niet waar, ik heb wel veel apple, maar ook gewoon windows).
Wat ik al eerder aangaf, de telefoon gaat dus wel mee naar de slaapkamer en ligt op het nachtkastje in een houder(zo'n staande waar je ook een tablet op kan zetten). Dan zou mijn vriend dus ook gezien moeten zijn
Ik heb een aantal maanden terug ook zo'n dergelijk mailtje ontvangen met een wachtwoord die ik niet gebruik.
Ik zou daar ook wel van schrikken hoor aangezien ik mijn telefoon ook meeneem naar de badkamer en slaapkamer. Straks hacken ze mijn camera en kijken ze mee.