Hé Frisodeskundige! Ik heb even een vraagje over het drinkgedrag van mijn dochter. Ze is inmiddels 4,5 maand. Mira is nooit een 'goede' drinker geweest. Met geen goede drinker bedoel ik niet dat ze te weinig drinkt, maar dat ze in etappes drinkt.. Ik heb nooit kunnen zeggen ze drinkt; 6x120cc, 5x150cc, 4x180cc etc. Ze drinkt namelijk de hele dag door, de ene keer is dit 100cc, de andere keer 150cc en soms heeft ze dagen dat ze wel gewoon 5x 180cc drinkt, maar die zijn op 1 hand te tellen. Ik hou elke dag trouw bij wat ze binnen krijgt anders weet ik niet hoeveel ze drinkt, of het te weinig of te veel is. Ze krijgt gemiddeld zo'n 940cc per dag binnen. Perfect naar mijn gevoel (?) Ik vraag me af of dit voor haar wel goed is? De hele dag door in etappes drinken? Kan ik dit veranderen? Hebben jullie misschien wat tips voor mij om haar gewoon een ritme aan te leren qua drinken? Voor mijn gevoel heb ik echt alles geprobeerd.. Naast het feit dat het voor mij vervelend is de hele dag door bezig te zijn met haar voeden is het ook voor haar vervelend omdat ze door het 'weinig drinken' per fles ook niet lang door kan slapen. Ze drinkt dan bijvoorbeeld 100cc, gaat slapen en wordt binnen 1 a 2 uur (wat logisch is natuurlijk) wakker voor nog een keer 90 a 100cc.. Ze is dan nog erg moe, maar kan dan niet terug in slaap komen. Hierdoor slaapt ze overdag maar in totaal 2 a 3 uur, waardoor ze om 18.00 dood op is en wilt slapen. Als gevolg wordt ze wakker om 03.00 in de nacht.. Ik heb gemerkt dat ik die nacht voeding alleen maar kan doorbreken door haar later in bed te liggen, maar dat lukt dus niet altijd doordat ze om 18.00 gewoon echt naar bed wil.. Ik denk dus dat dit alles door de voedingen komt.. Er zit geen ritme en geen schema in. Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben!
Hoi, De hoeveelheid voeding die ze drinkt is helemaal prima hoor. Ze krijgt voldoende voedingsstoffen binnen. Het is voor haar niet erg als ze vaker per dag een kleine hoeveelheid drinkt. Het is moeilijk om haar meer per keer te laten drinken wanneer ze hier geen behoefte aan heeft. Misschien kan je proberen een beetje "vaste tijden" aan te gaan houden, 5 x 180 ml water met 6 schepjes voeding aanbieden, 7.00-11.00-15.00-19.00-23.00. Beetje schuiven met de tijden. Ook is het goed om het drinktempo in de gaten te houden. 15-20 minuten is een goed drinktempo. Groetjes Angelique