kinderarbeid hazelnoten

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door McDsee, 13 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. McDsee

McDsee Niet meer actief

kinderarbeid - hazelnoten
    Nederlandse kinderen smeren pasta op hun brood waarvan de hazelnoten zijn geplukt door leeftijdgenootjes in Zuid-Oost Turkije.
    75% van de nootjes komen uit Turkije. Kinderen werken 11 uur per dag 7 dagen per week om ze te plukken en kunnen niet naar school.

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Helaas geldt dit voor enorm veel producten die wij in westerse landen consumeren. Er zijn offers nodig om deze welvaart hoog te houden.

En een pot pasta kan nooit €1,5 kosten als voor hazelnoot plukken nette €15 per uur aan loonkosten (€8 netto) betaald zouden worden .

Om over kledingprijzen bij winkels als primark of alliexpres maar niet te spreken.

3. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Tja... Dat zal vast de reden zijn waarom je voor een potje van 350 ml bij de natuurwinkel bijna 10 euro betaalt.
    Maar dat geldt ook voor kleertjes van de hema, zeeman en zelfs hele dure fashion merken. (Ik kwam er laatst achte dat H&M wel heel goed bezig is)

Zo lang wij geen geld over hebben voor eerlijke producten maar het goedkoopste uit het achap pakken zal er niet snel wat veranderen.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Wist dit niet...vanaf nu geen hazelnootpasta meer dus

5. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Ik heb het er wel voor over maar heb het geld er niet voor om dure producten te halen.
    Ik wist dit trouwens ook niet.

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het werkt eigenlijk andersom.

Om luxe verwenproducten toegankelijk te maken voor elke westerling is het nodig om de productiekosten ervan zo laag te maken dat mensen uit andere werelddelen daar eigenlijk slachtoffer van worden.

Producten als cacao, hazelnoten, kokos enz enz (ingrediënten die nu voor een paar cent gekocht worden) zijn eigenlijk best wel luxe producten. Tot paar decennia terug aten we dit een paar keer per jaar, puur omdat het zo duur is en exclusief was.

7. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

Je kunt toch ook producten laten staan? Het kost niet altijd meer om voor een eerlijke oplossing te kiezen. Niets is makkelijker dan voortaan geen hazelnoot pasta meer op brood als een fairtrade variant te duur is. Het is nou niet bepaald een belangrijke levensbehoefte.

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.639
    5.665
    113
    Mmmh zet mij wel aan het denken. Net een pot chocopasta gekocht van het AH huis merk. Had misschien voor een euro meer een fairtrade product kunnen kopen. Zo snel gaat het er niet doorheen en eigenlijk vallen de kosten dan wel mee.

Maar aan de andere kant zie soms door het bomen het bos niet meer.Ga niet bij elke winkel kijken waar iets vandaan komt of hoe het gemaakt is. Zo was er vorig jaar zo'n ophef over die angora konijnen, kleding daarvan hing bij de C&A. En zo zou er vast heel veel meer zijn wat we niet weten.

9. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Dit geldt voor bij alle producten die we hier kopen en eten, helaas. Wij floreren op de ellende van een ander. En dan vragen we ons af waarom men het Westen zo verafschuwt :(

10. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Verbaasd mij niets. Ik vind goedkope kleding zoals bij primark, zeeman ed ook altijd bedenkelijk. In de kledingindustrie zijn heel veel misstanden. Wisten jullie dat het door het zandstralen van spijkerbroeken veel jonge mannen het leven laten?

11. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Dan koop je dus iets anders, bv pindakaas, maar daar zitten pinda's in. Waar komen die vandaan? Komen daar geen kinderhandjes aan te pas?

Hoe weet je dat iets eerlijk is? Is dat alleen het fairtrade merk? Moet ik ervan uitgaan dat alle goedkope kleding/eten onder slechte werkomstandigheden zijn gemaakt? Hoe zit het dan met (dure) merkkleding, is dat wel eerlijk gemaakt?

12. Islah

Islah Niet meer actief

Net alsof de cacao die in hazelnootpasta zit wel op een eerlijke manier is verkregen...

13. chatty

chatty Niet meer actief

Als iedereen nu massaal stopt met eten van hazelnoot pasta, hebben die gezinnen straks geen geld om eten te kopen.

Deel Deze Pagina