Keano is met 34w4d geboren. lekker op tijd dus. Maar in hoeverre blijven jullie rekening houden met het prematuur zijn? Ik merk aan mezelf dat ik er eigenlijk helemaal niets mee doe. Hoe doen jullie dat?
Denk dat dat per kindje verschillend is. Danischa is met 30 weken 6 dagen geboren. Erg prematuur, maar ook dysmatuur, 1 kilootje zwaar. Maar vanaf het moment dat ze geboren is heeft ze wilskracht en vecht lust gehad. En liep eigenlijk al vrij snel mee met de normale curve van optijd geboren kindjes. Nu is ze onlangs dan 'ontslagen' bij de kinderarts. Met de boodschap dat we Danischa niet meer in leeftijd moeten corigeren, omdat ze zich net als elk ander kindje van 18/19 maanden ontwikkeld. Geen achterstandsprobleempjes ofzo. Maar dat is dus per kindje verschillend. Sommige kindjes hebben veel problemen als ze prematuur (niet alleen bij prematuur) geboren zijn. Waardoor ze op latere leeftijd wellicht probleempjes kunnen hebben of krijgen. Kijk maar voor de gein naar wat jou kindje doet, en wat een kindje die net zo oud is, maar wel optijd geboren is. Hoe lopen de ontwikkelingen? Lopen ze niet helemaal gelijk, geen paniek... Het komt allemaal wel. Echte ontwikkelings problemen constanteerd de kinderarts of het Cb vast wel. En zo niet. Dan gaat het gewoon super met je kindje en hoef je je geen zorgen te maken ...
Ik vind het een moeilijke vraag die je stelt, daarom ook niet eerder een reactie van mij. Met name in het begin heb ik er veel rekening mee gehouden, maar nu het gewoon goed gaat en Sam super gaat in groei en ontwikkeling ben ik er minder mee bezig. Ik probeer in mijn hoofd te houden dat ze dingen later mag doen dan haar echte leeftijd, en zelfs al doet ze het echt te laat? Het is haar eigen ontwikkeling. Het enige waar ik wel rekening mee houd is dat ik haar niet te veel wil overprikkelen, maar denk dat dit niet specifiek voor prematuurtjes geldt maar gewoon kijken naar je kindje.
tamer is ook met 34w4d geboren en we hoefde niet echt rekening mee te houden met zijn prematuur. alleen met alles gebeurde wat later. zoals met 6 mnd omdraaien en met 10mn pas opstaan. maaar met eten en drinken niet. met 3 mnd al pap en met 4 mnd al groente en fruit. dus echt 4 mnd oud. niet gecorrigeerd. en dat gaat nog steeds goed. tamerwas bij de geboorte 44 cm en 2500 gr. maar elke baby is anders.
ik hou alleen rekening met de voeding. Ze is zeven weken te vroeg geboren en doe de voedingswisselingen een maand later. Het plan was een half jaar alleen melk, nu doen we dat dus 7 maanden. Heb er, net als Daphne vertelt, alleen in de eerste maanden echt veel rekening mee gehouden. Nu is het eigenlijk "gewoon" en dat voelt heel goed Groetjes
Dames, bedankt voor jullie reacties! Ik hou er zelf ook niet echt rekening mee, maar de mensen in mijn omgeving wel. Beetje raar, en het maakte mij aan t twijfelen of ik misschien té makkelijk was. Jullie hebben me weer gerustgesteld!
Mijn zoontje van bijna 3 is ook geboren na een zwagerschapsduur van 34 weken en 6 dagen. Bij hem heb ik eigelijk niets bijzonders gelaten of gedaan. Hij ging gewoon mee in een normale baby zeg maar. Bij mijn tweeling is het een heel ander verhaal. Ik moet allemaal nog maar zien hoe dat gaat lopen.
Ik blijf er rekening mee houden voor mijn dochter. Ik weet uit ervaring (ben juf) dat zelfs in het begin op de kleuterschool het nog wel eens zo kan zijn dat je merkt dat kinderen prematuur waren. Mijn dochter is op 22 oktober geboren. De 1 oktober-regeling is officieel verandert naar een 1 januari regeling (kinderen die tot 1 januari op school komen, komen in groep 1 ipv groep '0'), maar ik wil eigenlijk dat zij, tenzij ze het goed doet, gewoon bijna 3 jaar kleutert. Daar zou ik, gezien de geb. datum van jouw zoontje ook rekening mee houden. (3 jaar kleuteren). Het is precies zo'n grensdatum vind ik. Maar voor de rest is je kind gewoon je kind en als het zich maar ontwikkelt dan is dat toch goed? Ik zal altijd trots zijn op mijn dochter en haar nooit de stempel van 'prematuur' opplakken. Ze is gewoon super zoals ze is. Ik heb lak aan curves e.d. Je moet het alleen wel altijd in je achterhoofd houden.... Linda