Toch weer even een vraagje. De laatste keer op het CB toen hij 3 maanden was vroegen ze of hij zijn handjes en voetjes al ondekt had. Dit was toen niet het geval. Maar hij is volgende week 4 maanden en heeft nog steeds zijn handen en voetjes niet ondekt. Toch maak ik me een beetje zorgen want ze zullen het ook weer gaan vragen op het CB. Hij pakt wel een rammelaar vast maar dan moet je die in zijn hand geven maar na 1 minuut doet hij gewoon onbewust zijn handje weer open en is hi jweer los. Ook leg ik hem af en toe onder de babygym maar daar snapt hij al helemaal niets van. Zijn mobieltje in de box vind hij nog steeds intressant en ligt dan druk te kletsen tegen de beesten die om hem heen vliegen. Kan ik hem leren om zijn handjes te gebruiken? Of komt het iemand bekent voor dat het ook pas later kwam na 3 maanden? Hij is wel met 38 weken geboren dus ook iets vroeger als normaal. Lachen deed hij met ongeveer 7 weken. Terug praten deed hij al snel denk rond een week of 10. Iemand tips? of kan iemand mij gerust stellen? Groetjes een onzekere mama.
Maak je geen zorgen hoor! Mijn zoontje was 5 maanden geloof ik toen hij zn voetjes ontdekte. En nu is hij 11 maanden en loopt hij voor op zn ontwikkeling!! De een gaat harder dan de ander. Dat je zoontje een rammelaar kan beethouden is toch hardstikke goed! Dat kan een ander kindje van dezelfde leeftijd waarschijnlijk weer niet. Ieder kind heefft zn eigen tempo.
Precies, elk kindje ontwikkelt zich anders. Het cb gebruikt standaard lijsten, dat kan dan toch ook niet? Maak je niet druk, het komt echt helemaal goed .
Nova is al dik vijf maanden en heeft haar voetjes nog niet ontdekt hoor. Er wordt ook nog niet gedraaid. Ik maak me geen zorgen, ik zie hoe wijs ze is en het komt allemaal vanzelf wel.
mijn zoontje heeft zijn voetjes "pas"ontdekt toen hij 6 maand was, volgens het cb liep hij wel heel erg achter !! ( hij is een maand tevroeg geboren dus ze zouden er niet al te zwaar aan tillen, nu is mijn zoon 10 maand en hij kruipt de hele kamer door, hij loopt om de tafel, met de loopkar en hij loopt mee aan de hand, en dat is dus wel weer optijd voor zijn leeftijd, mijn buurmeisje is 3 weekjes ouder als mijn zoon, gewoon geboren met 40 weken, zij kon met 5 maand al kruipen had al tandjes en met 6 maand ging ze staan, nu is ze 11 maand en is nog steeds bij het zelf staan en zitten en kruipen. die was erg snel voor haar leeftijd, iedereen dacht dat die met 8 maand wel zou lopen. maar ze heeft eigenlijk vanaf 6 maand "stil"gestaan... ieder kind ontwikkelt zich anders..... maar zodra ze naar groep 1 gaan kunnen ze allemaal hetzelfde
Maak je niet druk hoor. Mijn oudste ging pas met zijn voetjes spelen toen hij 7 maanden was en er is echt niets mis met hem. Hij is nu drie jaar en doet alles prima. Mijn jongste heeft echt nooit met de voetjes gespeeld en ontwikkeld zich verder helemaal prima. Het zijn maar richtlijnen en ieder kind ontwikkeld zich toch op zijn eigen tempo en volgorde. Groetjes, Josie
precies maak je geen zorgen! Wil je het toch stimuleren dan kun je zulke sokjes aandoen met een soort rammelaar erin. Handjes kan je ook in de sokjes doen...
Mijn zoontje heeft ook zijn voetjes nog niiet ontdenkt hoor! Komt vast vanzelf! Wel pakt hij al dingen zelf vast enzo!
Nou gelukkig maar, maakte me stiekem wel een beetje zorgen. Draaien doet hij hier ook nog niet, hij probeert het ook niet eens, maar dat maakt niet uit ik lees hier vaak genoeg dat dat later komt. Maar bedankt voor jullie reacties!
Ik ken er 1 van 8 maanden die nog niet draait. Maak je geen zorgen!! Dat hoeven ze op die leeftijd allemaal nog niet te kunnen!!
mijn zoontje heeft zijn voetjes bij 4 maand ongeveer ontdekt, en bij 5 maand rolde hij de box al door. gek genoeg kan hij niet zitten, ook niet heel even. er is echt geen pijl op te trekken hoor. komt allemaal vanzelf wel goed! als ze verder maar gezond zijn, en vrolijk maak ik me geen zorgen
Maak je niet druk inderdaad! Mijn zoontje begon ook als een slome, hij had erg veel moeite met zijn grove motoriek. Hij draaide pas om met 6 maanden Maar inmiddels loopt ie absoluut niet meer achter. Hij loopt nu juist met een aantal dingen voor (zijn fijne motoriek bijvoorbeeld). Het ene kind is nou eenmaal wat sneller dan het andere kind, maar dat zegt meestal niet zoveel hoor
Mijn dochtertje heeft haar voeten nooit ontdekt en is nu al 10 maanden maak me er geen zorgen om want ze loopt met alle andere dingen prima op schema. Zal toch ook wel per kind verschillend zijn?
Ik zou me ook niet te druk maken. Kun je nagaan, ik weet niet eens wanneer Sasha dat deed. Ze hebben het bij mij ook nog nooit gevraagd eigenlijk.
Nee hier ook niet hoor, staat alleen vaak standaard in zo'n boek van het eerste jaar. Die heb ik dus ook en kan daar niets invullen haha. Naja ze tijgert, kruipt inmiddels en trekt zich overal aan op dus ik maak me idd geen zorgen
Vraag me af wat ze precies bedoelen met ' ontdekt' want Thom heeft nooit specifieke aandacht besteed aan handen en voeten
Dat ze ernaar vragen, wil nog niet zeggen dat je kind het moet kunnen! Wat misschien helpt, is als je een volgende keer expliciet vraagt of je je daar zorgen om moet maken. En of ze tips hebben om hem te stimuleren. Ik begrijp wel heel goed hoe zoiets overkomt hoor! Wij hebben ook net weer zo'n ervaring gehad in het ZKH, waardoor we helemaal in de war raakten. En toen we dat na een paar dagen bij een terugbelafspraak aankaarten, werd gezegd dat het niet zo bedoeld was en dat we ons echt geen zorgen hoefden te maken. Ik zou dus zeggen: vraag het gewoon! Wat handjes ontdekken betreft: ik weet echt niet meer wanneer ze dat deed, maar het was wel schattig om te zien . Ze ging ze echt bestuderen. En dat doet ze nu af en toe nog steeds, alsof ze verbaasd is dat ze ze heeft.
hier vroeg het cb idd ook naar handjes met 3 maanden, Ties had ze toen net 3 dagen ervoor ontdekt. (hij kan er heel lang naar kijken, ook naar mijn handen) voetjes hoefde nog lang niet werd mij verteld, dus het verschilt ook per cb. maak je niet druk hoor, ieder kindje zijn eigen tempo.
heb ooit ergens gehoord dat kinderen er voor kiezen om of spreken OF motoriek eerder te ontwikkelen. dus jouw kindje zou ´laat´ zijn met motoriek (wat ik niet laat vind aan de hand van je verhaal), maar praat wel terug tegen je. zijn ook kinderen die dat precies andersom hebben, die later zijn met terug praten. niet te veel vergelijken met andere kindjes, ze stellen allemaal andere prioriteiten. mocht je nog niet gerustgesteld zijn: ik heb een vriend van 31 die zn handen nog niet eens begrijpt. hij krijgt nog steeds het kinderslot van de keukenkastjes niet open
Mijn zoontje ondekt elke dag opnieuw zijn handjes, elke dag zit hij z'n handen vol bewondering te bekijken alsof hij die nog nooit eerder heeft gezien Maak je maar niet druk hoor! Het zijn allemaal richtlijnen waar het cb naar kijkt. Uiteindelijk is elk kind anders.