Hoi! Sinds een tijdje bakeren wij ons zoontje in omdat hij overdag heel onrustig was en veel huilde. Sinds we hem inbakeren gaat het stukken beter met hem en is het een heel vrolijk ventje geworden. Bij het consult voor het inbakeren kregen we ook info mee over het toepassen van rust, ritme en regelmaat. Nu heb ik daar een klein vraagje over. Wat we over het algemeen doen is als hij wakker wordt hem verschonen, voeden, even knuffelen, daarna in de box en als hij moe is weer naar bed. Maar nu gebeurt het tegenwoordig dat hij bijvoorbeeld een tijdje in bed ligt en of niet in slaap valt en een beetje blijft pruttelen (en dit kan hij rustig anderhalf uur volhouden zonder te gaan huilen), of na 3 kwartier weer klaar wakker is. Hij heeft dan nog geen honger en wat we dan doen is hem uiteindelijk uit bed halen (als we het idee hebben dat hij echt niet meer in slaap gaat vallen) en hem of in de box leggen, of gaan wandelen etc. Maar zo doorbreken we dus eigenlijk het vaste patroon en daarmee dus de voorspelbaarheid voor hem zodat hij leert wat hij kan verwachten. Nu heb ik niet het idee dat hij er erg veel last van heeft, maar toch is mijn vraag in hoeverre dit 'kwaad' kan. Dus, meer mamma's ervaring met inbakeren en een kindje dat niet altijd maar wil slapen maar vrij actief is? Hoe gaan jullie hier mee om? Groetjes!
Ons oudste dochtertje was ook onrustig als baby, wij zijn haar toen ook gaan inbakeren en rust en regelmaat gaan toepassen wat ook echt goed hielp!! Wij lieten haar dan wel altijd in haar bedje liggen tot de volgende voeding, ook al werd ze eerder wakker. Idd ook om haar in de regelmaat te houden anders was ze na de voeding weer eerder moe en duurde het te lang tot de volgende voeding. Ik heb altijd zoiets gehad van of ze nu wakker in haar bedje ligt en je er misschien een paar x heen moet lopen voor een speentje was voor ons lekkereder en beter dan dat we haar uit bed haalde en ze op een gegeven moment begon te jengelen omdat ze wilde eten(dat was voor haar nl een teken van weer voeden). Zo bleef ze in het juiste ritme. Als ze iets ouder worden ging dat ook steeds makkelijker en bleef ze slapen tot de volgende voeding. Dit heeft bij ons altijd goed gewerkt!
Hoi, ik baker mijn zoontje dan wel niet in, maar pas ook de principes van rust en regelmaat toe. Ik heb hier nu ook het probleem dat hij na een uur wakker wordt! Ik ga dan wel naar hem toe wanner hij begint te huilen, en probeer hem eerst met het speentje en een aai over zijn bol terug in slaap te krijgen. Als dit na 2x niet lukt, neem ik hem mee naar beneden en leg ik hem in de box of speel ik er wat mee. Wanner ik merk dat hij honger krijgt, geef ik hem de fles. Als hij eerder jengelt van vermoeidheid, leg ik hem terug in bed. Geef jij ook flesvoeding? Ik heb op www.inbakeren.nl gelezen dat je het ritme wel mag aanpassen bij kindjes die hazenslaapjes doen, dus: wakker-eten-verschonen-spelen-slapen-wakker-spelen-slapen Mijn zoontje kan bijvoorbeeld na zijn voeding een uur wakker blijven. Dan slaapt hij anderhalf uur. Er zijn dan dus nog geen 3u voorbij sinds de laatste voeding. Ik laat hem dan wat spelen, en meestal krijgt hij toch wel honger rond de tijd dat er dus wel 3u tussen zitten! Ik raak dus meestal niet aan het tweede slaapje. Ik denk dat het niet zoveel kwaad kan om van dat strakke schema af te wijken, tenslotte is elk kindje uniek en kan het toch niet dat 1 regeltje opgaat voor alle kindjes, ofwel? Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van andere mama's. Groetjes, Sunnyke
Hier het zelfde dilemma, ben ook sinds 2 weken aan het inbakeren maar idd wat als ie eerder wakker is?? Je kan niet on de 2 uur gaan voeden (flesvoeding) Net heb ik hem ook eerst maar even in de box gelegd, daarna voeding, dan leker knuffelen en daarna weer naar bedje. En hoe doen jullie dat dan met weggaan? Ik probeer zoveel mogenlijk thuis te blijven maar morgen wil ik tog echt ff een sinterklaaskadootje halen. Ik denk dat ik het maar tussen de voedingen door doe...
Ik geef inderdaad ook flesvoeding en je kan inderdaad niet om de 2 uur blijven voeden! Bij ons wisselt het wel heel erg, de ene dag slaapt hij heel veel en laat rustig 3,5 uur tussen de flessen zitten, de andere dag is hij vooral 's middags en 's avonds erg veel wakker. Degene waar wij bij geweest zijn voor het inbakeren heeft ons een foldertje meegegeven met daarin allerlei informatie over RRR, fv op verzoek, laten huilen etc. In het begin ging ik daar heel krampachtig mee om. Zij gaf toen ook aan dat we de eerste tijd niet weg mochten etc. Maar dit was voor ons ook niet echt haalbaar en uiteindelijk zijn we na veel twijfelen toch maar weer begonnen met dingen doen overdag en dan maar eens kijken hoe het gaat. Wij plannen de uitjes helemaal om hem heen, dus als hij wakker is en heeft gegeten dan gaan we op pad. Soms zijn we heel snel weer thuis en hier werkt het tot nu toe nog goed om hem daarna op bed te leggen. Als we langere tijd weg zijn dan krijgt hij de fles zodra we weer thuis zijn, dan leggen we hem nog even in de box en dan naar bed. Voor mijn gevoel heeft hij hier niet echt veel last van en loopt dit wel lekker (afkloppen uiteraard ). Ik doe op dit moment gewoon wat mijn gevoel me ingeeft, en als hij al 1,5 uur in bed ligt te pruttelen en niet gaat slapen, dan haal ik hem er uiteindelijk uit als hij echt begint te huilen en niet meer stopt. Dan maar even in de box en zodra hij aangeeft honger te hebben dan eten en dan herhaalt het ritme zich opnieuw. Maar ook ik vind het af en toe best lastig!!
ik baker mijn zoontje niet in maar doen wel aan de rust ritme en regelmaat. hij word wakker, krijgt bv, even bij mama/ papa knuffelen, in de box/ wippetje, als hij dan moe word lekker naar bed. En zo de hele dag door. Wanneer ik boodschappen wil doen of een uitstapje wil maken doe ik dat na de voeding. dan zit het knuffelen en spelen er niet in. maar dat doet hij dan maar in de kinderwagen misschien met flesvoeding andersom. slapen, wakker worden, even alleen spelen/ met mama papa spelen, fles geven, bij moeheid naar bed. mijn zoontje is bijna 3 maanden, en jah... hoe erg is het als dat ritme doorbroken word..? heb ik me ook afgevraagd en ben erachter gekomen. mijn schoonmoeder pastte laatst een middag op. kom ik thuis krijgt hij nét de fles. 4,5 uur geleden! terwijl ik er niet meer dan 4uur tussen wil laten. maar wat was het geval. was hij om 2uur wakker geworden, heeft ze hem eerst in de box gelegd, daarna zelf even met hem gespeeld en daarna pas gevoed. echt het tegenovergestelde van het ritme wat mijn vriend en ik toepassen. de rest van de avond was hij niet meer in slaap te krijgen maar verveelde zich kapot. als je dan wat aanbood wilde hij het niet. moeilijk moeilijk moeilijk... de volgende dag gewoon weer ons eigen rust en regelmaat en het is de vrolijkste kerel in straat sorry voor het lange verhaal
Ik ging en ga er af en toe ook best krampachtig mee om, ik herken ook veel ik je vehaal mamavanJurre. Zaterdag toch even met hem weggeweest en daarna het ritme idd gewoon herhaald maar toe was het huilen, ik naar boven om te kijken kwam er ook nog een dikke boer, maar daarna liet hij zich niet meer terug leggen hoor!! Pas na het douchen met papa ritueel om 7 uur ging hij weer slapen en de volgende dag had hij nergens last van. Ben benieuwd morgen. Wek jij je kindje 'smorgens op een vast tijdstip of wacht je tot hij komt?? Ik wacht altijd op hem met de eerste voeding dus de dagen verschillen nog wel eens. Wij doen wel altijd standaard 7 uur ena laatste fles en 11 uur de laatste.
sam was ook in het begin op een gegeven moment heel erg veel aan het huilen, was helemaal uit zn doen. sliep niet meer, veel huilen enzo.... toen zijn wij ook gaan inbakeren, in een pacco inbakerdoek.... nou meneer sliep METEEN de hele nacht door! en was overdag ook een stuk rustiger. ook hebben wij echt regelmaat en rust. En Sam kan hier gewoon ECHT niet zonder. Dat is soms lastig als je ergens op visite bent, maargoed elk kind is anders Je moet denk ik in de gaten houden wanneer hij echt moe wordt. Je hoeft hem niet op exacte tijden in bed te leggen, tijd is niet zo heel belangrijk, maar ritme wel. Dus flesje drinken, lekker spelen in de box, knuffelen met mama of papa, en dan bij tekenen van moe worden (oogjes wrijven , rode oortjes , of gaan jengelen) meteen wakker in bed leggen. Dan even laten jengelen, als hij echt gaat huilen ,terug gaan maar wel stil zijn, dus niet gaan praten, maar wel aai over zn bolletje geven en bijvoorbeeld '''ssssssttttttt' zeggen, speentje erin doen, en weer weg gaan. dit heeft bij ons wonderen gedaan!!!! hopelijk heb je er iets aan! sterkte in ieder geval.. hoop dat alles goed komt! liefs Muis
Ik wek hem in principe niet, wacht tot hij wakker wordt en dan krijgt hij de 1e fles. Hij krijgt 's avonds de laatste fles om 23.00 uur (daar moeten we hem over het algemeen ook voor wakker maken) en wordt 's ochtends meestal om 6 uur wakker. Bij ons is het een hele tijd eigenlijk wel goed gegaan, meneer sliep veel en was tevreden. Maar vandaag had hij een slechte dag en heeft hij vanaf 10.00 uur vanochtend eigenlijk niet meer geslapen. Zo zielig, je ziet dat hij zo moe is maar slapen, ho maar! En waar dit nou door komt? Hij heeft afgelopen weekend bij mijn schoonouders geslapen, misschien dat hij daardoor uit zijn ritme is? Een sprongetje (hij is bijna 8 weken)? Of omdat hij vanochtend rond kwart voor 9 wakker werd, toen niet meer moe was en ik hem nog 3 kwartier in de box heb gelegd voordat hij de fles kreeg en hij dus uit zijn ritme is gehaald? Nu ligt hij weer te slapen en waarschijnlijk moeten we hem voor de laatste fles weer wakker maken.. En het vervelende is dat we morgen voor de nacontrole naar het ziekenhuis moeten en hij dus weer uit zijn ritme wordt gehaald Het gekke is wel dat het vaak ook wel goed ging, zo volg ik een cursus babymassage op een voor hem onmogelijk tijdstip (moet hem 's ochtends wakker maken, valt midden in de tijd dat hij normaal de fles krijgt waardoor hij de fles nu veel eerder of veel later krijgt) en toch ging dat dan wel goed, hij ging daarna braaf naar bed en sliep eigenlijk altijd. Typisch... Nog een vraagje: hoe gaan jullie om met het beruchte huiluurtje? Hij heeft deze meestal tijdens het avondeten (rond half 5 de fles, dan begint het tot de fles van 8 uur). We leggen hem standaard op bed maar we weten ook dat hij never nooit niet gaat slapen en uiteindelijk belandt hij dus in de box waar hij vrolijk gaat spartelen en het over het algemeen goed vol kan houden... Iemand nog tips?
Mmm lastig ja de huil uurtjes!! Tygo knort de ene keer door rond half 5 en de andere keer is het huilen geblazen, toch probeer ik hem wel gewoon in bed te leggen, bij jengelen haal ik hem er niet uit, maar als hij overstuur raakt pak ik hem er uit en beginnen wij het douche ritueel gewoon iets eerder dus hij krijgt zijn fles van 7 uur ook iets eerder. Daarna slaapt hij wel weer zonder morren, gek he zijn beebjes haha... Tygo word standaart om 4 uur 's nachts nog wakker voor een voeding, dus ik zou tekenen voor 6 uur heerlijk. Weet je ik denk dat naast het idee van RRR je ook je gevoel moet volgen. Kijk wat er goed is voor JOU kindje, en als het een dag minder is?? Morgen weer een nieuwe dag!! Zeg ik wel heel wijs maar ik vind het soms ook moeilijk hoor....
Soms word ik er ook zo onzeker van, heel irritant vind ik dat van mezelf! Dan gaat het een paar dagen goed en dan ben ik helemaal blij, maar zoals nu gaat het 2 dagen wat minder en dan word ik zo ontzettend onzeker en vraag ik me af wat we fout doen... Vandaag is het weer hetzelfde liedje, na de fles van 1 uur heeft hij bijna niet geslapen.. Was ook heel handig, hij lag wel vrij rustig in bed maar moest op gegeven moment een schone luier, daarna weer terug in bed gelegd maar meneer heeft niet meer geslapen. Even afgewacht, uiteindelijk heb ik hem uit bed gehaald en om 16.00 uur heeft hij dus de fles gehad. Tijdens de fles lag hij al half te slapen en bij het boeren gaapte hij een paar keer hartgrondig. Dus hup, weer naar bed. Maar ook nu nog zonder resultaat, hij ligt te jengelen dat het een lieve lust is. Zucht...
Ik pas ook rust en regelmaat toe, maar Danian slaapt ook vrij kort 45 tot 60 minuten. Vandaag toevallig 1 x 60 minuten en 1x 90 minuten. Nu ligt hij ook weer op bed. Ik breng hem eigenlijk standaard na 2 uur dat hij wakker is weer naar boven en dan slaapt hij binnen 5 minuten. Hij wrijft niet altijd in zijn oogjes, maar ik kan wel aan hem merken als hij moe is hij wordt dan rustig en wil op zijn speen sabbelen. Als hij langer huilt dan is hij vaak zijn speen kwijt. Hij zal natuurlijk langer wakker gaan zijn en dan pas ik het wel aan, maar nu werkt het goed. Doordat hij zo kort slaapt is hij ook vaak lang voor de voeding wakker. Dan leg ik hem voor de fles gewoon op bed zodat hij toch wakker genoeg is voor de fles en dat werkt goed. De fles komt dan wel later uit in plaats van 4 uur er tussen 5 uur er tussen, maar het gaat wel goed. Dan kom ik ook weer uit op slapen/voeden/spelen/slapen etc Hij komt 's ochtends meestal tussen 6.30 uur en 7.00 uur en dan leg ik hem weer in bed. Dan maak ik hem vaak wakker, maar gisteren deed ik dat niet en was het 9.30 uur. Hij moest om 10.30 uur weer de fles, dus dan loopt zijn schema helemaal goed. Vanmorgen kreeg ik om 10.00 uur bezoek, dus heb ik hem om 8.30 uur wakker gemaakt. Om 10.30 uur weer naar bed gedaan en om 12.00 uur weer wakker gemaakt voor de fles. Ik laat het eigenlijk aan hem over. 's Avonds hebben we wel een vast ritueel, maar als hij straks meer groente gaat eten gaat dat denk ik toch veranderen. Het goed zo, dus we wachten het af. We komen in de loop van de dag altijd op dezelfde tijden uit en dat vind ik belangrijk.
Ik denk dat de onzekerheid het ergst is. Voor je zelf en voor de kleine, ik denk ook bij elk piepje nee he daar gaan we weer, terwijl hij vaak daarna nog door slaapt. Maar de zekerheid moet hier ook nog terug komen hoor... Ik moet over 3 weken weer aan de slag en ik zit nu al te denken: hoe gaan we dat doen met het KDV en oppasoma?? Vo week een middagje oefenen bij oma en de week erne bij hat KDV... Net met hem weggeweest, na zij fles om 1 uur hup in de auto, hij was vrij rustig maar slaapt niet in de maxicosi, voorheen deed hij dat wel altijd, maar ligt miss aan dat ie nu iets ouder wordt. Toe ie een beetje jengelig werd weer de auto in naar huis. Thuis een fles gegeven en naar bedje (na het inbakeren) Na 10 min jengelen was het rustig..... Is jullie kindje wakker in de MC of slapen ze??
Jurre slaapt over het algemeen in de Maxi Cosi, maar dat zijn wel steeds van die hazenslaapjes, dan zie je na een kwartier zijn oogjes heel even open gaan en dan vallen ze na 5 minuten weer dicht. Hij slaapt bijna niet in de wandelwagen bij ons, soms wel maar zodra je weer binnen bent en de deur dicht doet is hij klaar wakker! Hoe doen jullie dat met laten huilen? Hoe lang laat je je kind huilen en hoe doe je dat met troosten? Wat wij zouden 'moeten' doen is hem een half uur laten huilen zonder bij hem te gaan kijken! Maar dit vind ik echt veels te lang en ik weet onderhand ook dat als hij na 10 minuten of een kwartiertje nog steeds aan het huilen is, hij echt niet meer in slaap gaat vallen...
Een half uur laten huilen zonder te gaan kijken vind ik ook veels te lang. Dat kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen. Wij gaan meestal na 10 minuten kijken, aai over de bol, speen geven en weer weg. De laatste 2 dagen is het haast niet meer nodig gelukkig dan slaapt hij binnen 5 minuten. Vannacht werd hij wel wakker en toen heb ik ook 10 minuten gewacht en dat vind ik wel moeilijk, omdat het nacht is en graag wil slapen, maar als je te snel heen loopt schijnt het zo te zijn dat je kindje jou dan nodig heeft om in slaap te komen, dus wil het zo wel proberen. Als hij overdag wakker wordt na 45 minuten dan haal ik hem er meestal uit, want hem laten liggen werkt niet. Hij haalt zijn slaap wel weer in.
Wij 'moeten' hem idd ook laten huilen, volgens het boek van Ria Blom dan. Maar huilt je zoontje echt of is het meer jengelen?? Soms heeft Tygo wel 20 min nodig en dan is het ineens stil. Wij hadden op de 3e dag een terugval en toen heeft ie een uur!! gehuild met poses. Ik vond het vreselijk,maar ik moest hem laten liggen van mijn vriend... Daarna heeft ie het niet meer gedaan om dat tijdstip, dit was zijn slaap van 19.00 tot 23.00. Nu gaat hij wel meteen slapen. Je moet doen wat goed voelt. Ik zeg niet dat het goed is je kind een uur te laten huilen, maar bij ons hielp het wel....
Hier jengelt hij ook regelmatig even voordat hij in slaap valt, dat vind ik verder ook geen probleem. Waar ik meer tegenaan loop is als hij na de 1e slaapcyclus wakker wordt en dan begint te jengelen/huilen (krijsen doet hij echt bijna nooit gelukkig - afkloppen!!). Zoals vanmiddag, hij had even geslapen en werd na ongeveer 3 kwartier wakker. Ligt hij een beetje te jengelen, heb hem eerst 10 minuten ongeveer laten liggen. Toen ben ik 2 keer naar hem toegegaan, hand op het hoofdje, speentje geven (die hij overigens meteen weer uitspuugt ) en weer weggaan. Hij bleef jengelen dus uiteindelijk heb ik hem eruit gehaald. Ontbakerd en toen begon hij gelijk alweer in zijn ogen te wrijven. Toch even getroost en toen hij bleef wrijven hup, inbakeren en weer naar bed. Maar toen begon hij net zo hard weer opnieuw Weer 10 minuten gewacht, weer 2 keer naar hem toegeweest en toen heb ik hem maar uit bed gevist, de fles gegeven etc.. Maar Piemie (hoop dat ik het goed schrijf ), jij had hem de 2e keer niet meer naar bed gedaan maar bij je gehouden tot de volgende voeding? Ik was heel erg aan het twijfelen omdat ik dacht dat het opnieuw in bed leggen totaal geen zin zou hebben en inderdaad, dat was dus ook zo. Jij zou hem in de box o.i.d. leggen en wachten tot hij honger heeft?? Groetjes!
Nou mijn zoontje slaapt meestal wel 2/2,5 uur tussen de voedingen nu, maar ik moet eerlijk zeggen dat als ie na een uur wakker word ik hem laat liggen. Net ook om half 4 de fles en om half 5 erin. Om half 6 werd hij wakker maar gewoon laten liggen, af en toe hoorde we hem nog, en zo maakt hij zijn tijd vol. Om half 7 douchen en 7 uur een fles en nu ligt hij er weer in tot 23.00. Kan je miss eens proberen (als je niet alleen bent) hem gewoon even te laten liggen zonder dat je naar hem toe gaat?? Of heb je dat al eens geprobeerd? Hier is het zo dat als ik de trap op loop hij stil is, dus ik ga niet naar hem toe tenzij hij echt overstuur is maar dat is pas 1 keer gebeurd. En als je hem eerder uit bed haald hoe is hij dan? Is hij onrustig en jengelig of kan je hem wel in de box laten liggen?? Maar troost je ik ben net zo onzeker als jij ik heb dat boek van Ria Blom nou al 25 keer gelezen hahaha geeft een beetje steun ....