Hoi meiden. Vandaag ben ik gecuretteerd. Ik vond de begeleiding / nazorg in het zh eerlijk gezegd een beetje mager. Ben achteraf ook niet meer gezien door de arts, terwijl mij was verteld dat die zou komen om te vertellen hoe het was gegaan en om vragen te beantwoorden. Hij had het echter te druk. Ik snap dat hij spoedgevallen kan hebben (daar ga ik dan maar van uit), maar ik heb dus helemaal geen nagesprek gehad. Nu heb ik dus een aantal onbeantwoorde vragen en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen. 1) Hoe lang kan het nabloeden duren en hoeveel bloed is normaal? 2) Als ik nu geen heftige bloedingen heb, kunnen die dan toch over een paar dagen / week alsnog komen? 3) Wanneer kan ik mijn volgende menstruatie ongeveer verwachten? 4) Mij is verteld dat er een kleine kans is op het ontstaan van verklevingen (Asherman). Weet iemand hoe groot die kans is? Dus in hoeveel procent van de gevallen dat optreedt na een curettage? 5) Als ik verklevingen zou krijgen, waaraan kan ik dat dan herkennen? Of kan het zo zijn dat ik er helemaal niks van merk? 6) Als ik verklevingen zou krijgen, is dat dan binnen een bepaalde (korte) periode na de ingreep, of kunnen die ook over een jaar (of nog langer) alsnog ontstaan? 7) Wanneer mag ik weer zwemmen en in bad?
Het bloeden kan tot 2 weken duren, maar ook stoppen en na een aantal dagen weer beginnen. De volgende menstruatie meestal binnen 4-8 weken. De kans op verklevingen is heel klein. Ashermann is het ergste stadium van verklevingen en komt bijna niet voor. Het risico op verklevingen is met name vergroot na herhaalde (scherpe) curettages. Als je verklevingen hebt merk je daar niks van. Vaak raak je ook gewoon zwanger. Verklevingen ontstaan pas later, een aantal maanden tot een jaar na een curretage(s). Zwemmen, in bad, sex en tampons weer na 2 weken. Dit in verband met het sluiten van de baarmoedermond.
Oh Janna, wat slecht geregeld van die nazorg zeg! Allereerst nog heel veel sterkte met je verlies! Over je vragen, die kan ik helaas niet beantwoorden, want ik heb op dit moment zelf een MA en ga dinsdag pas terug voor een nieuwe echo en eventuele vergvolgstappen te bespreken. Ik ga waarschijnlijk ook curettage kiezen. Maar ik vind het wel hele goede vragen die je stelt! Vooral of die bloedingen later ook nog kunnen komen en hoe lang die eventuele verklevingen kunnen komen en of je dat merkt. Zwemmen/bad ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ga het opschrijven en neem het dinsdag mee naar mijn gyn! Mocht je hier dan nog geen antwoorden hebben zal ik kijken wat ik te weten ben gekomen. Je vraag 3 heb ik al wel eens opgezocht: als het goed is moet je de dag van je curettage tellen als 1e dag van je menstruatie, dus het begin van een nieuwe cyclus. Ik weet niet hoe lang je cyclus normaal is, maar vandaag zit je dus weer op dag 1. Dan weet je zelf nu misschien ongeveer wanneer je ongesteld wordt? Wat ik mezelf nog meer afvraag is hoe lang het hcg gemiddeld nog in je lijf blijft. Want met hcg zijn ovulatietesten en zwangerschapstesten ook niet betrouwbaar natuurlijk. Ik wil -als ik me goed voel- gewoon weer gaan proberen nog voordat ik ongesteld word na de curettage. Als dat allemaal gaat uiteraard. Succes meis! Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden.
Je zou vervolg afspraak krijgen na 2 weken dan kijken ze daar met echo of alles goed is. Ik was met 16wk bevallen weet niet of het vergelijkbaar is maar werd gezegd dat ik tot 6wk kan bloeden. Had ook verloskundige nazorg etc voor vragen thuis.. Bij mij echter bloeden met 6 dagen was veel (1-2 kleine mandverbanden per dag) en erna af en toe wat. In principe als je geen krampen zal krijgen en het bloeden zal afnemen steeds na een week dus gaat niet opnieuw heftig worden dat is okey. Je kan ook altijd bellen daar he! Zwanger ik mocht worden gelijk hoefde cyclus niet afwachten.
Wat slecht zeg, dat je niet gezien bent door een arts. Ik ben vorige week gecuretteerd en de gyn kwam netjes vertellen hoe het allemaal gegaan was en of ik nog vragen had. Nou wist ik op dat moment geen vragen te verzinnen, dus wel mooi dat ik daar hier wat over lees. Ik hoef zelf niet meer terug naar het ziekenhuis voor controle. Volgende week heb ik een belafspraak met de gyn. Heel veel sterkte om dit een plekje te geven!
Bedankt voor de reacties, antwoorden (vooral MarlousAnne) en het medeleven. @prulletje: Fijn dat je wat aan mijn vragen hebt. De vraag over het hcg is voor mij niet zo relevant, omdat ik niet meteen weer zwanger wil worden. De afgelopen 6 weken zijn zo zwaar geweest. We laten het voor nu even rusten. (Ik zou hoogstens benieuwd zijn om te weten wanneer de misselijkheid voorbij is. ) @picolina: Ik heb inderdaad over een maand een poliklinische controle. Geen idee of ze dan een echo doen. Maar voor het verwerkingsproces wil ik graag nu al antwoorden hebben en niet pas over een maand. @Liana: Ik was er zelf ook niet echt over te spreken, maar ja, wat doe je er op zo'n moment aan. Ik kan me trouwens voorstellen dat je op dat moment zulke vragen niet bedenkt. Ik had ze van te voren al bedacht en opgeschreven. Ik vond het vooral raar dat de hele dag niemand even met me praatte over het feit dat het toch wel heel verdrietig is dat het mis is gegaan en dat het niet niks is. Ik snap dat het medisch gezien een kleine ingreep is, maar emotioneel is het dat niet. Iedereen om mij heen deed voor mijn gevoel echter of het niets voorstelde. En mijn man mocht niet bij me blijven, dus ik zat daar maar helemaal alleen. Alleen de anesthesist vroeg vlak voor hij me in slaap bracht: "hoe gaat het met de zenuwen?" Ik: "gaat wel hoor". Hij: "en met de emoties?" Ik: "dat is wat minder." Toen legde hij even zijn hand op mijn schouder en zei: "dat is ook heel begrijpelijk hoor." Ik was zo blij met die man.
Ah meid, wat moet jij je eenzaam hebben gevoeld. Mijn vriend moest gewoon werken, dus die was er niet bij. Maar ik heb ontzettend veel aan de verpleegkundigen gehad. Vooral van eentje die zei dat het niet niks is wat er is gebeurd en dat ik daar verdrietig over mag zijn. Zij nam echt even de tijd voor me. Wel fijn dat die anesthesist er even aandacht voor had, maar ik vind eigenlijk ook dat de verpleging wel wat meer meelevend had kunnen zijn. Liefs en houd je taai!
Hey. Ik heb in januari een curretage gehad. Eerste twee dagen weinig bloedverlies, daarna ongeveer anderhalve week af en aan. Niet in bad en zwemmen geldt zolang je bloedingen hebt. Douchen mag wel gewoon. Ik had het geluk dat ik direct weer in mn gewone cyclus zat, dus na 25dagen weer ongesteld. Kan idd 4 tot 8 weken duren. Neem je tijd om het te verwerken. Ik deed dat niet en kreeg twee maanden later een gigantische klap. Sterkte dames. X
Hee Janna, hoe is het nu met je? Ik ben net bij de gyn geweest en krijg morgen curettage. Ik heb de vragen gesteld en dit zijn een beetje de antwoorden die ik gekregen heb: 1) Hoe lang kan het nabloeden duren en hoeveel bloed is normaal? Het komt bijna niet voor. Als het voorkomt dan is het echt maar minimaal, het zal nooit veel zijn en slechts een paar dagen duren. 2) Als ik nu geen heftige bloedingen heb, kunnen die dan toch over een paar dagen / week alsnog komen? Komt eigenlijk niet voor, maar een uitzondering kan altijd. Je moet er niet vanuit gaan. 3) Wanneer kan ik mijn volgende menstruatie ongeveer verwachten? Je nieuwe cyclus begint weer op de dag van de curettage, dus als je weet hoe lang je cyclus normaal ongeveer is dan weet je wanneer je hem zou moeten kunnen verwachten. 4) Mij is verteld dat er een kleine kans is op het ontstaan van verklevingen (Asherman). Weet iemand hoe groot die kans is? Dus in hoeveel procent van de gevallen dat optreedt na een curettage? Deze kans is echt hééél klein. Ze zei tegen mij dat ze het verplicht was om te vertellen, maar dat het eigenlijk zelden voorkomt. 5) Als ik verklevingen zou krijgen, waaraan kan ik dat dan herkennen? Of kan het zo zijn dat ik er helemaal niks van merk? Je merkt dit zodra je cyclussen opeens langer worden dan normaal of dat je opeens veel minder tot geen bloedverlies hebt bij je menstruatie dan normaal. Je hebt dan wel meer kans op meerdere slechte zwangerschappen/miskramen als je die verklevingen of littekenvorming hebt. Maar nogmaals, dat komt dus eigenlijk bijna niet voor. Zéker niet bij miskraamcurettage zei ze. Het komt meer voor bij andere soorten curettages waarbij ze echt iets eruit moeten schrapen om een 'monster' te nemen zeg maar. Bij miskramen zuigen ze het er uit ipv schrapen. 6) Als ik verklevingen zou krijgen, is dat dan binnen een bepaalde (korte) periode na de ingreep, of kunnen die ook over een jaar (of nog langer) alsnog ontstaan? Ze zei tegen mij dat je dit dus na ongeveer 1 cyclus kunt gaan merken. 7) Wanneer mag ik weer zwemmen en in bad? Minimaal 1 week niet en daarna zolang je nog bloed hebt niet. Geldt ook voor geslachtsgemeenschap. Hopelijk heb je er wat aan! Sterkte nog!