Kolven, productie

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Jozefien85, Feb 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Hallo,
    Mijn dochtertje is 6 weken oud. Sinds ruim een week kolf ik om met haar te oefenen met de fles en om een voorraad op te bouwen. Ik gebruik de Medela Freestyle. Nu is mijn dochtertje vandaag opvallend huilerig en vraagt ze veel om de borst. Mijn kolfopbrengst varieert elke dag van 30 tot 60 cc, maar vanmorgen kwam er ineens moeiteloos 100cc. Kan het zijn dat ik door het kolven misschien te weinig voeding voor haar heb? En moet ik dan bijv stoppen bij 50cc? Ik kolf tussen de voeding van 4of 5 uur ' 's ochtends en de eerste voeding van 9 uur, dus meestal rond 6.30 uur.

Daarnaast heb ik aan 1 zijde beduidend meer kolfopbrengst dan aan de andere. Mijn dochter drinkt aan die borst ook erg onrustig. Kan dat te maken hebben met weinig voeding aan die kant?

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Mogelijk is je kindje wat aan het regelen. Geef haar de tijd om aan te geven wat er aan de hand is en om weer in balans te komen, stop evt. een dag of 2 met kolven.

Dat 1 kant meer of minder geeft komt veel voor en is op zich niets om je zorgen over te maken.
    Mogelijk stroomt het aan die ene kant heel krachtig of veel in een keer dat je kindje daardoor onrustig is? Of het toeschieten laat op zich wachten, het kunnen verschillende oorzaken zijn. Wanneer het verder goed gaat (groei, ontwikkeling) zie ik geen reden om in te grijpen.

Succes!

3. Jozefien85

Dankjewel voor de snelle reactie!

Vanmorgen heb ik niet gekolfd en is mijn dochter een stuk rustiger. Misschien was het een regeldag. Is het denk je verstandig om het kolven tussen de nacht en ochtendvoeding te beperken of stoppen? Of zou ik in die 2,5 uur wel weer voldoende voeding moeten hebben?

4. Jozefien85

En nog aanvullend een vraag: vanmorgen gekolfd en gestopt bij 50cc. Dat was binnen 2 min. gepiept. Ik vroeg me af of dit nu alleen voormelk is? Anders heb ik straks een voorraad voormelk in mijn vriezer en dat is natuurlijk niet zo voedzaam.

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik denk dat je het moment tussen nacht en ochtend wel los kunt laten. Kijk gewoon wat er gebeurt.

50 cc is inderdaad net aan: niet de voedzame achterste melk. Je kunt prima een volledige voeding kolven nu, bedenk echter dat je die ook weer afbouwt (of blijft kolven) op het moment dat je niet meer thuis bent.

Share This Page