baby eigen schema op kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door dds, 22 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hoi,

Mijn dochter gaat 23 augustus voor het eerst naar de kdv. Ze is dan bijna 9 maanden. Ze gaat 2 1/2 dag heen. Ik geef nog borstvoeding waardoor haar schema een beetje afwijkt van het gemiddelde.

6.30 uur bv
    8.30 uur fruit
    10.30 uur bv (wordt fles)
    12.00 uur brood
    14.30 uur bv (wordt fles)
    17.00 uur groente
    19.00 uur bv

Houdt de kdv hier rekening mee, of moet ik alvast haar schema veranderen?

2. Col82

Col82 Actief lid

22 aug 2008
    198
    0
    0
    Amersfoort
    Bij ons KDV geven ze voor 9.30 uur en na 16.30 uur geen eten of fles. Dit omdat er dan maar 1 leidster aanwezig is. Volgens mij is dit bij de meeste KDV, maar ik kan het mis hebben.

3. p1982

p1982 Niet meer actief

hier geven ze ook voor 9 uur geen fles en na 17 uur ook niet. dit omdat ze dan alleen staan

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik zou overleggen met het kdv. Ze zal waarschijnlijk grotendeels mee "moeten" in het ritme daar. Maar meestal is dat geen probleem voor ze. Iedereen doet het zo, dus zij ook. Ik weet niet of het prettig is voor jullie beiden om nu dingen thuis te wijzigen, terwijl het thuis nu werkt.
    Ons mannetje kwam bijna zonder ritme binnen op het kdv, en nu houd ik me thuis redelijk aan het ritme van daar, omdat het goed bevalt.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Meestal moeten kinderen pas mee in het schema als ze 1 jaar of ouder zijn. Maar kinderen die nog met de fles gevoed worden hoeven dat niet.

Hier werden kinderen trouwens wel gewoon gevoed als er maar 1 leidster aanwezig was. Dat was dus geen probleem. Ik heb wel het ritme van het KDV gevolgd toen wij vast voedsel gingen introduceren. Dus 's ochtends fruit, om 11.30 uur lunch (want dan eten alle kinderen brood), het middagslaapje na de lunch om een uur of 12 a half 1, etc.

6. fam

fam Actief lid

1 jul 2008
    219
    0
    0
    Gelderland
    Het eerste jaar hebben ze het ritme van mijn zoon gevolgd en toen hij eraan toe was rond zijn eerste verjaardag is hij langzaam mee gaan draaien in de groep. Hij heeft op het kdv een ander ritme dan thuis maar dat gaat prima en heeft tot nu toe nog nooit voor problemen gezorgd. Op het kdv eten ze bijvoorbeeld om half 12 brood en thuis is dat heel wisselend omdat hij dan meestal al in zijn bed ligt bij te komen van de dag ervoor. Maar maak gewoon je wensen bespreekbaar.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat je daar even moet overleggen. Ik neem aan dat ze ook gaat wennen? Of dat je in ieder geval een intake krijgt om dit soort dingen te bespreken.

tot een jaar gaan ze hier ook in het ritme mee. Al proberen ze de kleintjes vanaf 6 maand wel mee te nemen waar het kan. Dus met fruit en brood aanschuiven als ze wakker zijn. Al eten ze dan misschien maar 1 hapje..

Hier geven ze liever ook geen fles voor 9.00 en na 17.00. Als het echt niet anders kan dan natuurlijk wel. Maar niet standaard.

Maar zou het voor je kleintje een probleem zijn om een verschillende ritmes te hebben? Bij mijn jochie kon ik op die leeftijd het fruit wel een uurtje later geven. Dan zit je al op 9,30, met de rest van de groep mee waarschijnlijk.

8. Maia

Maia Niet meer actief

ik zou het gewoon even overleggen.

hier volgen ze inderdaad tot 1 jaar het ritme van het kind, maar het kind moet ook deels het ritme van de groep volgen. Hier krijgt Fleur bijvoorbeeld rond half 11 een fruithap, daar krijgt de hele groep het om 9:00 en zij dus ook. Maakt mij verder niets uit.

Ik hoorde laatst wel van een buurvrouw (ben blij dat Fleur niet op het kdv zit waar zij wel eens invalt) een idioot verhaal. We hadden het over Fleur en dat zij (ze is 9 maanden!!!) 's ochtends nog gewoon slaapt en op het KDV dus ook gewoon. Nou dat doen ze daar dus niet hoor, kinderen vanaf 8 maanden gaan 's ochtends gewoon niet meer naar bed. Nou m'n *** viel open.

9. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Julia mag de woensdag en vrijdag ervoor proefdraaien. Ik dacht nu alvast haar aan een andere schema te laten wennen zodat het niet plotseling gebeurt wanneer ze naar de kdv gaat. Ik ga sowieso even bellen.

10. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Mijn zoontje gaat al een paar maanden helemaal mee in het ritme van het kdv, terwijl dat heel anders is dan thuis. Het gaat bij allebei prima, dus het ligt er ook aan hoe gevoelig je kindje is voor ritmes.

KDV ritme:
    9.30 koekje/rijstwafel + diksap
    12.00 boterham + 90ml melk
    14.30 fruit
    16.30 90ml melk (is extraatje omdat hij die dag pas om 18.30 avondeten krijgt)

Thuis:
    9.30 fruit + water
    12.00/13.30 boterham + diksap
    15.00/16.00 120ml melk + soms rijstwafel
    17.30 avondeten

11. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Wij hebben een antroposofisch KDV en daar passen ze zich echt aan aan het schema van je kindje (nu is dat ook een babygroep, misschien dat dat wel uitmaakt)

Bij F. ging het echt helemaal super, dus verwacht nu ook niet al te veel problemen.

12. tulip

tulip Niet meer actief

bij ons volgen we de schema's van de kinderen tot 1 jaar. Alleen geen flessen voor half 9 en na 17.00 uur.
    Qua slaaptijden wordt het schema van het kind gevolgd, mits dat ook in het groepsritme past. Daarmee bedoel ik bv. als je 4 baby's hebt en ze gaan allemaal slapen, dan eten we om 9.00 uur half 10 met alle baby's fruit en daarna 1 voor 1 naar bed. Dat is meestal rond 10 uur. Een kindje dat eerder moe is mag natuurlijk naar bed, maar we gaan er bv niet 1 tot half 11 ophouden want dan verstoor je de rust van de andere baby's in de slaapkamer.

kindjes van 8 maanden die 's ochtends op moeten blijven vind ik belachelijk, ik kan dat bijna niet geloven.

13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik heb de kdv gemaild. De dagindeling is als volgt:

9.30 uur fruit dan naar bed
    11.30 uur brood
    14.30 uur fruit weer naar bed.

Maar ik denk dat Julia die slaaptijden niet haalt. Ze slaapt nu om 9 uur, 12.15 uur en 15.00 uur. O jee, maak ik me zorgen om niks?

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    dds, meestal geven ze de kindjes in het begin wel de kans om wat meer hun eigen ritme te pakken.

Ook merkte ik in het begin dat mijn jochie daar toch langer wakker was. Door alle drukte en stimulatie ging dat langer goed. Dus ik zou niet direct paniekeren..

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Hier volgen sowieso tot 1 jaar het ritme van het kindje en als dat betekent dat mijn dochtertje om 8 uur een flesje wil hebben dan gebeurt dat ook.

16. adi

adi Niet meer actief

Is die dagindeling niet voor kindjes vanaf 1 jaar? Ik zou gewoon haar dagschema opschrijven en meegeven, dan hebben ze heel duidelijk op papier hoe jij het wilt hebben. Wanneer gaan ze haar de flessen dan geven in die schema? Ik vind het maar raar eerlijk gezegd

Hier volgen ze gewoon de dagschema''s van kinderen zelf en de kindjes gaan slapen als ze moe zijn en niet eerder en niet later.
    Mijn kinderen hebben tot 9 maanden zelfs nog hun groente gehad om 17.00uur, alle drie. Nooit een probleem geweest.

17. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Het zal wel goed komen...ik zie overal spoken:$ Ik wil gewoon dat mijn meisje het leuk heeft en niet wakker wordt gehouden of honger/ dorst heeft.

18. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

@dds ik snap je wel hoor, tuurlijk wil je niet dat je kindje wakker word gehouden of dat ze honger of dorst heeft.

bij ons passen we ons gewoon zo veel mogelijk aan aan het kindje zeker tot 1 jaar.

na 1 jaar gaan we er van uit dat het kindje gewoon met het andere schema vd rest mee doet.

maar voor die tijd kan dat toch haast niet

en een fles word hier meestal ook niet na 17.00 gegeven, maarja soms komt dat wel zo uit, en dan krijgt die gene natuurlijk wel gewoon zijn/haar fles, of we nou alleen staan of niet.

en bij ons word er wel eten voor 9.30 gegeven alleen gaan we er wel van uit dat een kind thuis ontbeten heeft, dus niet dat ze ontbijtend binnen komen of hier hun eerste fles nog moeten drinken.

soms ish et wel dat een kindje bv heel vroeg snachts heeft gedronken, dat het dan heel vroeg sochtends ook weer honger heeft, maar dan word dat natuurlijk ook gewoon gegeven.

zowiso eten de kleintjes bij ons meestal rond half 9 9 uur fruit, omdat die al vroeg naar bedje gaan.

en wij beginnen ons dagritme zegmaar om 9.uur met de andere kids dus dan gaan we zowiso eten/drinken.

hopelijk probeert jou kinderdagverblijf gewoon jou schema aan te houden, wel zo gemakkelijk voor je kleintje toch?

19. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

schrik niet als ze opeens minder slaapt.
    Er gebeurd zoveel!

20. Bri

Bri Niet meer actief

Het voordeel is dat de meeste kindjes op die leeftijd nog geen klok kunnen kijken, en zelf ook helemaal hun eigen ritme volgen en geen schema op het prikbord.

Ik heb prima ervaringen met kdv's voor mijn kindjes. Het eerste jaar passen zij zich zoveel mogelijk aan aan het schema van de baby, en zo rond die eerste verjaardag proberen ze het kind meer mee te laten draaien in het schema van de andere kindjes. Maar uiteindelijk bepaalt het kind het zelf - je kunt een kind toch niet dwingen om te slapen, of om wakker te blijven.
    Hier worden er wel flessen en zelfs fruithapjes gegeven, ook voor 9 uur, als het kind dat nodig heeft (en als het kan; je kunt met één leidster niet 3 kindjes tegelijk een fles geven).

Bespreek het bij de intake en bij de wendagen, dan merk je dat het vast allemaal goed komt!
    Meeste kindjes hebben er geen probleem mee als het op het kdv anders gaat dan thuis (en bij mij gaat het thuis ook niet altijd hetzelfde, je merkt vanzelf hoe dat uitpakt).

Sterkte met het wegbrengen straks!

Deel Deze Pagina