klacht oxxio

Discussie in 'De lounge' gestart door Mama81, 12 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    In juli 2006 zijn wij van Eneco overgestapt naar Oxxio, voor 3 jaar. We hebben zo'n slimme meter laten plaatsen en ons maandbedrag werd vastgeld op € 104,- voor een 2-persoonshuishouden in een appartement.

Na ruim een jaar verder te zijn ben ik in november 2007 gaan bellen, ik had nog geen jaarafrekening gekregen, waar die dus bleef was mijn vraag. Hierop kreeg ik het antwoord dat de meterstanden waren opgenomen en dat het 8 weken zou duren voor dit administratief verwerkt zou worden en ik mijn jaarafrekening zou krijgen. Even geduld dus. Inmiddels januari 2008, nog steeds niks ontvangen, weer oxxio gebeld, ook met de mededeling dat ik mijn termijnbedrag omhoog wilde hebben, omdat ik niet teveel wil terugbetalen. Advies van de medewerkster: wacht even uw afrekening af, misschien krijgt u wel geld terug. Goed, wij wachten weer af. Volgens dezelfde mevrouw zou ik binnen 8 weken mijn afrekening krijgen. Je raadt het al, wederom niks ontvangen. In april weer gebeld en wéér kreeg ik te horen dat ze ermee bezig zijn en dat het onderweg is.

Vorige week, inmiddels juni 2008, mijn man een mail gestuurd naar Oxxio dat het van de zotte is dat je moet smeken om je afrekening, je maandbedrag niet kan verhogen en maar niks hoort. Reactie: uw klacht is in behandeling genomen, binnen 8 weken krijgt u bericht.

Vandaag: de jaarafrekingen komen binnen, voor gas en elektra: BINNEN 5 DAGEN WORD EN TOTAAL BEDRAG VAN MIJN REKENING GESCHREVEN VAN € 2000,-.

Nu geloof ik best dat wij bij moeten betalen, ons maandbedrag is aan de lage kant, maar wij zijn met zijn tweetjes en zijn vaak van huis, werken allebei onregelmatige diensten, dus ook 's avonds vaak weg, maar goed, ik vind € 2000,- een schrikbarend hoog bedrag.

Dus ik gelijk naar oxxio gebeld en de oh zo begripvolle medewerkers zijn het met me eens dat dit schandalig is, maar het enigste wat ze kunnen doen is een betalingsregeling treffen, ik word doorverbonden naar de desbetreffende afdeling. Sta een kwartier (!) in de wacht en tenslotte krijg ik weer een andere medewerker die een regeling met me afspreekt. Het maandtermijn gaat uiteraard ook omhoog, conclusie: bijna € 400,- per maand kwijt aan oxxio.

Terwijl dit steeds door mijn hoofd spookt ga ik het internet op en kom op een site van de consumentenbond en lees klacht, na klacht, na klacht. Nu heb ik spijt dat ik zo snel een regeling heb getroffen en vraag me af of ik het kan aanvechten, ik heb nl geen controle van dit verbruik, wie zegt me eigenlijk dat dit waar is?
    Ik bekijk net de "slimme meter" en noteer de standen van het electriciteit, maar kan het niet goed controleren omdat de datum van de afrekening is gemeten tot 30-3-2008.

Mijn vraag is, kan dit zomaar? Kan dit kloppen en moet ik dit bedrag gewoon betalen? Of zou het kunnen dat er iets niet klopt en is er een instantie die mij zou kunnen helpen?

ik hoop dat er iemand is die me kan helpen!

2. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Geen idee wat je zou kunnen doen maar EUR 2.000 bij betalen slaat echt nergens op. Dat is wat je totaal in een jaar kwijt bent. En als je al iedere maand een maandbedrag betaald kan het toch nooit zo zijn dat je zoveel moet bijbetalen.

Als ze zoveel gaan incasseren zou ik dat in ieder geval stopzetten. En laat ze maar eens op papier zetten hoe ze aan dat bedrag komen.

Wat een rotsituatie, veel succes ermee.

3. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Ja, ze komen als volgt aan de € 400,-:

nieuw maandbedrag gas: € 151,- (was €71,-)
    nieuw maandbedrag elektra: € 65,- (was € 33,-)

Regeling voor die € 2000,-

gas: € 133,- per maand vanaf 1 juli
    elektra € € 51,- per maand vanaf 1 juli
    totale looptijd 12 maanden

Oh ja, ik vroeg ook nog of ik tussentijds extra af kon lossen, ik zit ook op de blauwe envelop te wachten met ons extraatje, dus wij zagen dat al naar oxxio gaan, blijkt dat niet te kunnen omdat het geautomatiseerd is, kan dat? het llijkt mij dat als ze geld kunnen krijgen dat dit geen probleem moet zijn?

Maar ik vraag me nu af of ik dit allemaal niet moet stopzetten, maar hoe pak ik dit aan en heb ik wel een poot om op te staan?

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik zou als ik jou was even naar de rechtswinkel gaan om advies in te winnen.. Het lijkt mij dat dit niet zomaar kan!

5. Marleen2109

Marleen2109 Niet meer actief

Hoi!

Wij hebben ook een jaartje bij Oxxio gezeten en zijn gauw weer terug gegaan naar Eneco. Het lijkt alsof je minder betaald maar uiteindelijk is dat gewoon flauw kul!
    Wij hebben trouwens een zelfde soort situatie gehad. Dit huis was voor ons van een alleenstaande man en je neemt automatisch het maandbedrag van de vorige bewoner over. Wij waren toen met z'n 2e en werkte allebei fulltime dus we hadden niet gelijk zoiets van nou we moeten verhogen. Ik schrok me wezeloos toen de afrekening kwam, bijna 1100,-. Wat bleek nou...de meter van goedkope stroom was niet geactiveerd. Een jaar lang 1 stroomtarief... Met Eneco konden we een hele goede regeling treffen gelukkig.
    Toch overgestapt naar Oxxio. We hebben er geen ellende van gehad, maar goedkoper was het dus echt niet! Heel irritant was ook dat we de transportkosten bij Eneco bleven betalen. Zoveel verschillende rekeningen elke maand dat het lastig te controleren was!
    Ik vind het trouwens erg vreemd dat jullie zolang op de afrekening moesten wachten. Weet je zeker dat het allemaal wel klopt? Ik zou inderdaad even naar een rechtswinkel gaan of er door iemand naar laten kijken die er verstand van heeft.
    Veel succes ermee!

6. Bianca79

Bianca79 Actief lid

4 nov 2007
    142
    0
    0
    Oooh oxxio ik weet er alles van helaas..
    Het heeft mij ook een dikke 800 euro gekost..
    Ik moest dat ook bijbetalen en ze hebben dat zonder dat ik het wist van mijn rekening geschreven..
    Ik heb het toen onmiddelijk door de bank laten terug boeken...
    Ik had dus binnen een paar week een dreigbrief van een iccassoburo in de deur en heb uit angst het bedrag maar betaald...

Ik weet niet wat je kan doen maar staan er op je eindafrekening geen verbruiken e.d.?
    Daar kan je de standen controleren toch..?
    Ik weet dat dat ook op niets uit kan draaien want de meterstanden die ze toen bij mij in juni hadden opgenomen waren veeeel hoger als toen ik in oktober de meterstanden zelf bekeek...ze waren toen in oktober zelfs nog veel lager...

Achteraf had ik er werk van moeten maken maar uit angst heb ik dus de rekening betaald stom stom stom....

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Pffft super vervelend! Heb je de beginstanden ook bijgehouden? Zonder standen kan je namelijk niet zo heel veel :( Het is wel heel erg aan de hoge kant!
    Ik heb bij Nuon gewerkt en mijn man werkt bij Nuon, en we hebben al geleerd dat we alle standen bij moeten houden.

Misschien een tip (een beetje te laat, maar voor de volgende keer!) schrijf elke maand op een vaste datum de stand op. Doen wij ook. Van het gas, licht en water.

Succes, hopelijk komen ze achter hun fout.

8. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Oxxio.... praat me er niet van!
    De vorige bewoner van ons huis was bij Oxxio en het heeft twee jaar geduurd voor wij van de aanmaningen, telefoontjes en incasso-bureaus afwaren, ze zijn namelijk nogal traag van begrip bij de Oxxio...

Mijn tip is: noteer echt alles, telefoongesprekken, datums, namen van mensen die je gesproken hebt etc.
    Kopieer alles wat je naar hen opstuurt of mailt, want ze raken nogal eens wat kwijt daar.

Heel veel succes!

9. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Daarom is ook de rede waarom wij niet over gaan naar oxxio.

Wordt gek van ze. Heb vaak last van ze dat ze bellen of ze komen aan ons deur om te vragen of wij over willen naar ze.

In 1 maand tijd hebben ze 3 keer gebeld en 2 keer zijn ze langs geweest. Hoe maak je duidelijk dat je niet naar ze willen.... pffffffff dat begrijpen ze al niet. Dan kan je na gaan dat ze maand bedrag enzo wel goed kunnen doen?

10. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Ik ga morgen ook direct eneco bellen en weer terug naar hun, wilde eerst het contract uitzingen, die loopt tot juli 2009, maar het lijkt me verstandiger om gewoon bij oxxio weg te gaan.

Maar wat denken jullie, we hebben waarschijnlijk geen poot om op te staan he en moeten gewoon die € 2000,- betalen? Heb idd niks genoteerd, geen namen, geen meterstanden (ja zonet, maar niet eerder), baal van mezelf dat ik zo makkelijk ben geweest, maar ja, je gaat er niet vanuit dat dit gebeurd.... :cry:

11. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Ik heb al met al 3 jaar strijd met Oxxio gevoerd, en het mooiste van alles is nog wel dat ik niet eens klant van hun was (al dachten zij daar anders over) ;)
    Uiteindelijk is de zaak geschikt (oftwel zij hebben schuld bekend en mij schadevergoeding betaald) een week voor we naar de Geschillencommissie Nutsbedrijven in Den Haag gingen.
    Google maar ff, je kunt online je klacht invullen en dan gaan zij de zaak in behandeling nemen. Kost je 25 euro (krijg je terug als je in het gelijk gesteld wordt) en het bedrag waar het om gaat (die 2000 euro) moet je bij de geschillencommissie in depot storten.
    Het is niet netjes van Oxxio om je zolang op de jaarafrekening te laten wachten, de ellende is wel dat als de begin- en eindstand klopt het zomaar zo zou kunnen zijn dat je bij moet betalen...check dus goed de meterstanden (zijn ze geschat of opgenomen?), en kijk ook ff naar je apparatuur, heb je ook oude koelkasten, vriezers o.i.d.? Want die kunnen ook de rekening flink ophogen als de thermostaat (zonder dat je het doorhebt) kapot is.
    Veel sterkte, ik heb er echt slapeloze nachten van gehad en hoewel het bij mij begon met een bedrag van 550 euro (wat ik volgens hun moest betalen) en eindigde met een bedrag van 75 euro (schadevergoeding naar mij toe) ging het mij vooral om genoegdoeing, teveel mensen betalen uit angst en onwetendheid dan maar de rekening, ik heb echt teruggevochten en gewonnen van zo'n mega bedrijf...lekker puh! \:D/

12. tal74

tal74 Actief lid

21 feb 2008
    420
    0
    0
    verkoper
    delft
    Ik zou sowieso een brief schrijven....daar krijg je reactie op en daar kan jij weer op reageren, etc, etc....zo zijn wij al 1,5 jaar bezig met eneco("nabetalinkje" van €5600,-...!)

Je moet ook es googlen op gemiddelde verbruiken, en kijken naar jullie standen(van 2006 en nu)en wat voor verbruik dat per maand geeft. Dan kan je zien of dat een beetje reeel is.

Daarnaast kan er zeker een betalingsregeling getroffen worden die wat normaler is dan €400 per maand(ze kunnen tot 24 termijnen aanbieden)

En ik zou in de brief zetten dat je al een jaar aan het smeken bent om afrekeningen, dus dat dat niet aan jullie heeft gelegen......

Heel veel sterkte hiermee

Sprrek je weer bij de oktober mama's ;) !

xxx Tal

13. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik krijg via mijn werk heel vaak te maken met mensen die bij Oxxio zitten, en die daar enorm veel problemen mee hebben. Ik raad echt iedereen aan: stap NOOIT over naar Oxxio!

Mariaatje, wat ik mijn cliënten in zo'n situatie aanraad, is om eerst een klacht in te dienen bij Oxxio. Dit moet je schriftelijk doen, en de brief ook echt 'klacht' noemen. In de brief moet je vermelden dat 2000 euro onmogelijk kan kloppen, en je moet bezwaar maken tegen het nieuwe termijnbedrag. Ook moet je een bewijsstuk vragen waaruit de meterstand op de begin- en einddatum van de jaarafrekening blijkt. Ik heb op internet gelezen dat je dit ook zelf kunt nakijken door in te loggen op de site van Oxxio...daar schijn je je verbruik te kunnen nakijken als je een slimme meter hebt.

Als de meterstanden wel kloppen, is het wel vaak moeilijk om iets te bereiken bij een energiebedrijf. Je kan wel een ijking van de meter aanvragen, maar dat kost een hoop geld. Maar als je een simpel rekensommetje maakt lijkt het mij toch dat een afrekening van 2000 gewoon niet kan kloppen, bij normaal verbruik. Als je dit tijdens het lopende jaar al had betaald, had je dus een maandtermijn van 2000 : 12 = 166,- per maand + 104,- per maand = 270,- per maand :confused: Lijkt me behoorlijk aan de hoge kant. Dit dus ook in je klacht vermelden, en ook aangeven dat je de klacht aan de Geschillencommissie Energie en Water voorlegt als Oxxio je niet tegemoetkomt. Ook aangeven dat je de betalingsregeling onder protest zult nakomen (je bent het dus niet eens met de vordering). De klacht moet je aangetekend versturen, en bewaar zelf een kopie!
    Als je googelt op geschillencommissie kun je alle info over de geschillencommissie lezen.

Succes meid! Wel klote hoor...wat een bedrag zeg...

14. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Dit is ook heel belangrijk inderdaad, dat moet je zeker vermelden in je klacht.

15. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Ik blijf mee lezen hier, want ik heb het precies het zelfde probleem!
    Wij zijn dus al vanaf okt 2007 aan t bellen voor de jaar afrekening van 2006 / 2007 en steeds 0 op rekest.
    ergens in maart was er ineens 900 euro vd rekenig geboekt nog VOOR wij een jaarafrekening hebben gezien.
    Ik heb dit gelijk terug geboekt, want dat is bijna onze maandinkomen.
    Vervolgens bellen en bellen en schrijven om maar een regeling t treffen en steeds 0 op rekest.
    ook wilden wij gas ophogen, maar ook dat is nooit gebeurt.
    Inmiddels is het naar de deurwaarder gegaan en ook daar werd moeilijk gedaan.
    wij zijn inmiddels over gestapt naar een ander.
    De rekening bij de deurwaarder was ook ineens 400 hoger dan een week eerder, blijkt dus dat oxio zonder ons eerste te berichten de eindafrekening van gas zo door gestuurt heeft.
    wij wisten en weten wederom van niks.
    Ik betaal nu elke maand 50 euro. volgens de deurwaarder kan oxio een rechtzaa tegen ons beginnen omdat we te weinig aflossen. zij willen minimaal 400 per maand zien. tja dat gaat gewoon niet als je 1300 per maand hebt en een kleine en een kleine op komst.
    ze nemen maar genoegen met die 50 euro en als ze een zaak willen beginnen zien wij hier niet tegen op, want wij willen betalen alleen naar t bedrag dat ons uit komt en daarbij hebben wij alle brieven en mails nog en ook alle rekeningen waar uit blijkt dat wij zo vaak gebeld hebben.
    en nu nog wachten op de rekeningen van 2007 / 2008.
    zal wel ov3er een jaar ofzo zijn.

ik raad ook in elk geval iedereen oxio af, want je bent alleen maar duurder uit ipv goedkoper :evil:

16. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wat zijn het ook een smerige figuren he, die deurwaarders. Dit is helemaal niet waar hoor, dat zeggen ze alleen om je onder druk te zetten. Als je dit laat voorkomen voor de rechter stelt hij jou in het gelijk. Je hebt namelijk recht op een vrij te laten bedrag, dit is een deel van je inkomen (90% van het bijstandsniveau aangevuld met een bepaald deel van je woonlasten en zorgverzekering). Een aflossing mag er nooit voor zorgen dat je onder dit vrij te laten bedrag komt. Alleen het deel van je inkomen dat boven het vrij te laten bedragt ligt, komt voor een regeling of loonbeslag in aanmerking. Dus laat maar komen dat Oxxio! Kunnen ze nooit hardmaken dit.

17. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Dat is precies wat wij ook dachten hoor.
    Ben dan ook helemaal NIET bang voor een eventuele rechtzaak, want de rechter zal me hoe dan ook in het gelijk stellen, omdat we op de bijstandniveau zitten.
    maar had ik eerder geweten dat oxio zo was, was ik NOOIT overgestapt.
    We gaan inderdaad ook nog eens bij de slimme meter kijken of de standen kloppen die op het papier staan.
    vond ik overigens een goede tip.

18. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    Hoi, hier een exwerkneemster van Oxxio :(.

De meterstanden die Oxxio hanteert moeten overeenkomen met de meterstanden van de netbeheerder, dat kan Essent zijn of 1 van de andere beheerders.

2000 euro bijbetalen is extreem hoog, dus zou het zeker bij je netbeheerder controleren.

Het is bekend dat de jaarafrekeningen niet verstuurd worden, het heeft helemaal geen nut om mails te sturen, die komen nl op een helpdesk terecht en die kunnen slechts standaard antwoorden geven en zelf bitter weinig doen voor de klant.

Wat een weetje is voor diegene die al heeel lang wachten op jaarafrekeningen.. die moeten binnen 2 jaar verstuurd zijn, en anders hoef je ze niet eens meer te betalen.

Mijn advies is.. voor je belandt in een lange mailwisseling of heel lang in wachtrijen aan de telefoon belandt:
    Stuur een duidelijke brief of e-mail waarbij je aangeeft de geschillencommissie in te schakelen, die mails en brieven worden nl wel direct in behandeling genomen. ( dan ook wel de geschillencommissie inschakelen).

Succes allemaal!

Oja, om te kijken of je daadwerkelijk heel veel verbruikt hebt: een gemiddeld gezin met 2 kleine kinderen verbruikt qua elektra ongeveer 4000 kwh en voor gas zo'n 1850 kuub. Dit kan altijd wat meer of minder zijn, maar over algemeen geeft dit wel een aardig beeld.

19. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Bedankt voor de tips! Zal eens kijken hoe dit af gaat lopen!

Mamajanneke, klote dat jij dit ook hebt zeg!

Maar mijn eerste reactie was, oh jee, betalen kan niet in 1 keer, dan maar een regeling trefffen, dat is gewoon angst, want ik zie al die getalletjes op die brief en die zeggen me gewoon weinig....

Maar klopt het dus dat mijn netbeheerder, in dit geval eneco, kan zien hoeveel ik verbruikt heb?

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja goede tip van Limmeke, ga naar je netbeheerder. Ookal neemt Oxxio de meterstanden op met de slimme meter, deze moeten wel aan de netbeheerder worden doorgespeelt. En al neemt Oxxio de netbeheerders kosten op zich, ze moeten deze standen wel aan de netbeheerder melden. Deze brengt dit weer bij Oxxio in rekening en Oxxio weer bij jou, gesnapt?

En idd, naar de Nuts geschillencommisie! Daarmee dreigen (en het ook doen) helpt vaak wel, deze commisie kan hoge boete's opleggen. Ook moet dit binnen een bepaalde tijd door Oxxio worden afgehandeld, anders krijgen ze een boete (DTE, dienst toezicht energie) Misschien ook iets om daarmee contact mee op te nemen!
    http://www.dte.nl/nederlands/home/index.asp

Nogmaals succes!

Deel Deze Pagina