Soms zou ik Willem Wever even willen raadplegen... Dan komen de ´raarste´ vragen in me op. Zoals, Ik zie de kleur groen, maar hoe weet je dat b.v je kind precies dezelfde kleur ziet.. En kan het niet zijn dat zij-hij een hele andere kleur ziet. Maar omdat ik zeg dat het groen is, zij-hij denkt dat het groen is. Wahaha, dit is wel een hele wazige vraag!! Iemand die het begrijpt en misschien het antwoord weet? Of misschien een prangende ´Willem Wever´ vraag heeft?
Leuk onderwerp! Ik begrijp wat je bedoeld. Volgens mij zit het zo... Hoe je kleur ziet en ervaart verschilt van mens tot mens. Ik heb nooit veel van biologie begrepen maar het heeft te maken met de opbouw van je oog. Als alles goed werkt zal het verschil minimaal zijn, maar je merkt het als je mensen vraagt naar tinten als groen-blauw of roze-rood, sommige mensen noemen het rood, andere beweren stellig dat het roze is. Iemand die kleurenblind is heeft een groot falen van de werking van het oog en zal ipv groen misschien rood zien. Dit is moeilijk te ontdekken omdat je je kind gewoon leert dat de kleur van een tomaat rood is, ook al ziet je kind groen, jij leert dat dit rood genoemd word. Pas als je merkt dat je kind moeite heeft met kleuren onderscheiden, en bijvoorbeeld gras ook rood noemt, merk je dat er iets niet klopt. Maar nogmaals, ik heb nooit veel van biologie begrepen, dus corrigeer me alsjeblieft als ik in de verkeerde veronderstelling ben... Ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Als je dit soort weetjes leuk vind kun je de quest eens lezen (tijdschrift). Op de website staan ook een aantal leuke/gekke vragen met antwoord.
Dankjewel voor je antwoord! Nu snap ik dus meteen, dat ik bij een twijfelgeval niet altijd gelijk heb..
Ik heb dit dus ook wel eens gezegd op bijvoorbeeld een verjaardag oid en dan kijken mij dus aan alsof ze water zien branden
Leuk zulke gedachten. Het boek 'de wereld van Sofie' gaat over zulk soort vragen. ik ben er ooit eens in begonnen, en voor een gedeelte gelezen, maar erg interessant. Gaat over filosofie.