virus van schoonmoeder

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Duimelijn, 23 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duimelijn

Duimelijn Bekend lid

23 okt 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    Hey,
    Mn schoonmama was al een week of twee niet zo lekker, moe af en toe wat koorts. Heeft allerlei testen gedaan, er kwam maar niks uit.

Van het weekend zijn we met de hele familie gaan picknicken en aangezien niemand aan bordjes had gedacht hebben we maar een beetje uit de bakjes gegeten.

Nu kreeg ik vandaag een smsje van mn schoonmoeder dat nu blijkt dat ze het cmv virus heeft. En dat is besmettelijk o.a door speeksel. Ik denk dus aan het bakje waar we samen uit gegeten hebben en aangezien het fransozen zijn is het steed als je elkaar ziet/weggaat gekus enzo.. Ik ben superbang dat ze het aan me doorgegeven heeft en het schijnt alles behalve goed te zijn voor het ongeboren kind.

Kheb mn gyn geprobeerd te bellen maar die heeft natuurlijk een vrije dag, de huisarts neemt ook niet op dus ik zit lekker te flippen hier.

Iemand enige ervaring met het cmv virus en de gevolgen?

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Geen ervaring,is er ook geen nummer van de afdeling verloskamers.daar moet ik heen bellen met vragen.

3. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    ik heb cmv gehad voordat ik zwanger was en heel hevig want het virus was wel 6 maanden actief in mijn bloed.daarna was het niet meer actief maar het kan terug actief worden want ik heb nog geen antistoffen.in belgie nemen ze dat virus erg serieus maar naar ik hoor in nederland minder?het is inderdaad gevaarlijk voor je baby maar ik zou er van uit gaan dat je het niet hebt overgekregen en rustig je bloed laten nemen.ik weet niet hoe snel je het kan zien in je bloed?probeer je niet teveel zorgen te maken x

4. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Wanneer je tijdens de zwangerschap besmet raakt met CMV dan is er ongeveer 30% kans dat het virus de foetus bereikt. Indien het virus de foetus bereikt is er een gemiddelde kans van 10% dat er symptomen zijn bij het pasgeboren kind...
    De kans is dus wel klein... Normaal gezien makkelijk op te sporen via bloedtest.
    Probeer je niet teveel zorgen te maken. De kans is groot dat je geen besmetting hebt opgelopen!

5. Duimelijn

Duimelijn Bekend lid

23 okt 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    Bedankt meiden,
    Kheb gister bloed laten prikken en de uitslag is er met 48h dus als het goed is weet ik morgenavond meer.
    I m keeping my fingers crossed!

6. Andastra

Andastra Actief lid

15 sep 2012
    454
    0
    0
    Je kan pas weten of je baby ook cmv heeft opgelopen door een vruchtwaterpunctie te laten doen vanaf 22 weken. En zelfs als je baby het virus heeft, is het nog niet zeker dat het er iets aan zal overhouden.

Ik duim dat het allemaal niets zal zijn!

7. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    Volgens mij is er een incubatietijd. Verder zei mijn gyn dat 50% van de NL bevolking dit virus heeft. (Het is hetzelfde als een koortslip, je houdt het in je lichaam maar wanneer je weerstand minder wordt, kan het actief worden) Belangrijk om in ieder geval je weerstand hoog te houden.

8. Duimelijn

Duimelijn Bekend lid

23 okt 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    De uitslag van het bloedonderzoek had als uitslag dat ik niet immuun ben en dus geen antistoffen tegen cmv heb.

De gyn zei dat idd de punctie een oplossing is en verder goed de ontwikkeling vd hersenen vd baby volgen dat zou ook een aanduider kunnen zijn. Maar hij zei ook dat als ik het virus oploop het niet direct hoeft te betekenen dat de baby het ook heeft hoewel de kans er natuurlijk wel is. Afwachten maar!

9. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Dag Duimelijn, ga je voor een punctie gaan?
    Ik merk dat ik nu bij mijn 2e zwangerschap veel onrustiger ben dan bij de eerste, ik ben bang om toxo of cmv te krijgen, ook voor de griep worden zwangere vrouwen tegenwoordig sterk aangeraden de griepprik te halen (hier in België toch). Heb nog nooit de griep of griepvaccin gehad.
    Kan je dan nog ongestoord zwanger zijn of tenvolle genieten? Ik niet helemaal in ieder geval :(
    Laatst vroeg ik een bloedtest aan maar als je toxoplasmose of cmv zou opgelopen hebben tijdens de zwangerschap, dan kunnen ze toch niet veel doen, zo blijkt. Dan heb je gewoon een zekerheid immuun te zijn, maar geen zekerheid welke gevolgen dit kan hebben...

10. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier werd bij mij afgeraden om als zwangere een griepprik te halen door de gyn.

Deel Deze Pagina