Verschil in pijn bij waterbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Leni88, 29 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Wij zitten te denken aan een waterbevalling.
    Het is mijn eerste kindje en mijn wens is het de bevalling zo rustig en ontspannen mogelijk te laten verlopen, liefst zonder medicatie of kleerscheuren. Ik hoop dat dit realistisch is voor een 1. bevalling!

Heeft er iemand ervaring met beiden? Dus waterbevalling en aan land bevallen? Is er echt zo een groot verschil in pijnbeleving?

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Tuurlijk is dat mogelijk !
    Ben je al bekend met hypnobirthing? Misschien is dat wat voor jullie.
    Zelf was mijn eerste bevalling vreselijk, de pijn was te heftig totaal niet verwacht , uiteindelijk remifentanil en ruggenprik en nog meer nare ellende.
    De tweede moest en zal anders, heb een bad gekocht (verhuur ik nu.) helaas pas met 7 cm ingegaan wegens perse willen bevallen in geboortecentrum maar het ging ineens heel snel. Het ideale is erin te gaan rond 5 cm en echt het water is hemels ! Je partner kan erbij in komen en je heerlijke massages geven en eventueel samen het kindje aanpakken. De pijn is beduidend minder, ook had ik erge bekkenpijn, door t bad had ik geen pijn en kon ik alle houdingen aannemen. De bodem is zacht en dik hierdoor ben ik op mijn hurken bevallen echt ideaal. Kortom ik ben erg enthousiast ! :D

3. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik ben onlangs bevallen van de 1e en volledig in bad. HEERLIJK!!
    Gelijk na de bevalling moet je niet meteen denken aan nog een bevalling maar vrij snel had ik zoiets van ja ik doe het zo nog een keer. Mijn bevalling ging heel snel (voordeel van badbevalling), door het water en de warmte ben je ontspannen en ik had dan ook een zeer rustige bevalling. Ik had dan ook een bevalplan gemaakt waar heel duidelijk in stond wat mijn wensen waren. We hoefde dus niet te overleggen, alles was bij iedereen duidelijk waardoor wij optimaal de bevalling in konden, konden beleven en konden genieten van de kleine. En dus niet druk hoefde te maken over allerlei dingen waar we keuze in moeten maken. Echt heel fijn. Ik ben super blij met mijn bevalling en erg trots dat het gegaan is zoals ik me had voorgesteld en ik beschreven had in mn plan.
    Echt een aanrader dus!!

4. erminea

erminea Bekend lid

12 dec 2012
    890
    1
    0
    NULL
    NULL
    Oeh hier nog iemand met die wens, ik lees even mee :).

5. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Ik ben beide keren in bad bevallen en heb dus niet de vergelijking met een badbevalling en een niet-badbevalling, maar ook ik ben alleen maar zeer enthousiast! 2 supersnelle en ontspannen bevallingen gehad en het warme water hielp mij heel goed om te kunnen ontspannen. Het werkt ook zeker verlichtend tegen de pijn en in het water heb je ook het voordeel dat je weinig zwaartekracht ervaart, dus je buik voelt veel minder zwaar en gespannen. Ik kan het alleen maar iedereen aanraden. iig om het te proberen, want er zijn ook vrouwen die het uiteindelijk helemaal niks vinden en juist niet goed tegen de warmte kunnen.

6. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Geen verschil in pijn...
    Ontspannen lukt wellicht wat beter.
    Maar ook in bad kan de pijn je echt 'te veel' worden.

Wat ik wel het voordeel vond:
    Stop eruit en weg is alle rommel ;)

7. Call

Call Lid

29 aug 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Angsten voor mijn bevalling is misschien een beetje overdreven, maar spanningen en zenuwen heb ik wel degelijk al lijken ze minder te worden naarmate de bevalling dichterbij komt. Ik wil ook graag een bad huren, aangezien het idee alleen me al relaxt maakt! Hopelijk krijg ik geen complicaties waardoor het geen optie meer zou zijn, ik blijf dit topic even volgen tot nu toe alleen maar positieve ervaringen gehoord en gelezen!

8. Truelove

Truelove Fanatiek lid

30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Ik heb nu twee normale bevallingen gehad en ik wil nu dus ook een badbevalling! Hoop dat het op dat moment mogelijk is want wil niet thuis bevallen..

9. godblessed

godblessed Bekend lid

11 mei 2014
    741
    0
    0
    studeren
    Gelderland
    Fijn om te lezen ook ik wil een bad bevalling na een natuurlijke bevalling zonder pijnstilling plat op mijn rug in een ziekenhuis bed kreeg tijdens de persweeën kramp in mijn been en sprong van het bed af hihi dat wil ik nu voorkomen heb al een beknelde zenuw lijkt mij een bad bevalling het beste vond de douch ook heerlijk toen de weeën begonnen heb rustig me benen enzo lopen scheren tussen weeën door het warme water op mijn rug enzo hielp toen al hopelijk nu ook :)

10. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Het lijkt mij sowieso fijn omdat je 'onder water' net iets meer privacy hebt en je minder kans op inscheuren hebt.

11. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik heb een gewone eerste bevalling gehad (op de rug in bed) en ga nu voor een badbevalling. Ik kan je dus nog niet het verschil vertellen, maar mijn keuze voor een badbevalling is gemaakt op basis van de ervaringen die ik (ook in dit topic) lees en hoor. Heb maar weinig gehoord dat het niet fijn is, de meeste vrouwen zijn er erg enthousiast over 😊

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nja minder privacy is niet echt aan de orde tijdens een bevalling haha.

13. Pepijntje

Pepijntje Lid

31 okt 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Let op: niet alle verloskundign durven een badbevalling aan. Het is dus slim om dit even na te vragen.

14. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Je hebt idd minder kans maar kan nog steeds gebeuren zoals bij mij.

15. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb geen ervaring met een waterbevalling, maar wel ervaring met een bad bij de eerste. Ik vond het de hel! Wat vreselijk, ik wist me geen raad tijdens de weeën, waar kon ik me vasthouden, wat moest ik in dat water. Brrr, nee ik heb er nog geen half uur in gezeten (was in het ziekenhuis), en toen gauw weer in m'n bedje gekropen.

Dus, mijn ervaring, ik hoor hele goede dingen over badbevallingen en het lijkt me prachtig, maar voor mij was het niks!

16. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou heel graag in bad willen bevallen maar heb hier nog geen ervaring mee. Dit is namelijk mijn eerste zwangerschap. Onze verloskundige is een grote voorstander van bad bevallingen dus dat komt goed uit.

17. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier geen bevalling in bad gehad maar wel weeën opgevangen in bad.vond dat echt een stuk beter te doen dan buiten het bad.nog steeds heftig hoor maar ik was meer ontspannen dan bij mijn eerste bevalling.
    Uiteindelijk wel op bed bevallen.omdat ik dat prettig vond en omdat ik bij de eerste best veel bloed was verloren en ze dat bij een badbevalling minder goed in de gaten kunnen houden.
    Bij een 3e zit ik er wel over te denken om er een teen huren/kopen.

18. skimms

skimms Actief lid

25 apr 2012
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hihi...dat had ik dus ook! Ik heb het net 5 minuten in dat bad uitgehouden. ..had een weeenstorm en het enige wat ik wilde was lopen. Na het bad had ik ineens 8cm ontsluiting, volgens mij had het ook nog alles versneld terwijl het al té snel ging!

19. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Ik ben bij mijn eerste op bed bevallen. En bij mijn tweede in bad. Ik vond het bad echt super! Ik kon als het ware zweven in bad. Tijdens een wee liet ik mij helemaal op mijn zij glijden en ging ik met mijn hoofd onder water. Helemaal in mijn eigen bubbel 😁.
    Mijn dochter is ook in bad geboren. Zij kwam heel 'relaxed' ter wereld.
    Ik ben wel in het ziekenhuis bevallen. Gelukkig hadden ze daar een bad. Van te voren had ik dit met de vk besproken. En toen zij belde naar het zkh dat ik eraan kwam riep ik nog dat ik in bad wilde 😁.gelukkig was het bad nog vrij. De nageboorte gebeurde wel op bed. Ik had in bad een topje aan. Want ik wilde niet helemaal bloed op de eerste foto's.

20. LSQ

LSQ Niet meer actief

Net als Lieke ben ik op bed bevallen, maar heb ik de weeen opgevangen in bad. Na het toucheren vanwege persdrang, wilde ik het bed niet meer af.
    Ik moet zeggen dat ik de pijn niet veel minder vond in bad dan daar buiten. Ook ben ik uitgescheurd waar ik niet echt op had gerekend. Maar bij een eventuele volgende zou ik zo weer een badbevalling proberen. Vooral de bewegingsvrijheid werkte goed voor mij. Tussen de weeen kon ik even op het "bankje" in bad zitten en met de weeen kon ik me makkelijk verplaatsen op mijn knieen. Voor mij werkte het beter dan bijvoorbeeld lopen.

Deel Deze Pagina