Hoi Lange topic tekst, maar wisthet niet zo goed te verwoorden. Was benieuwd wie weleens op functies heeft de gesolliciteerd waar ze niet de juiste papieren voor hadden of helemaal geen papieren. En zo ja, ben je toen aangenomen en wat voor functie was dat dan? Vraag dit eigenlijk, omdat ik zelf door omstandigheden vroeger (verliezen van ouders)zelf nooit mijn scholen heb afgemaakt jammer genoeg. Scoorde wel altijd goed deed havo ondanks dat iedereen in mijn omgeving altijd laag over mij dacht.
Ik was toendertijd getrouwd met een bakker, hij wilde een eigen bedrijf. Afijn zonder ervaring in een Bakkerswinkel werd ik ineens een leidinggevende in een Bakkerswinkel met 6 personeel. Mijn opleiding: Meao. Overigens leerde ik het snel, en hadden we binnen een paar jaar, 3 filialen en tig personeel. Helpdeskmedewerker voor een software programma en ik snap weinig van computers. Gestuurd door het uitzendbureau. En aangenomen. Normaal: Interne opleiding van 3 mnd, not! Binnen 3’weken aan de telefoon. Weinig ervaring van computers, maar ik leer snel, ziet snel verbanden. Horeca: gebeld, avondje meegedraaid en direct aangenomen. Zij leerde me hoe je met borden ed moet lopen. Inmiddels ben ik ook een horeca-keurmeester. Oftewel men kan me inhuren om hun zaak beter te laten lopen. Kledingboetiek: uitleg 5 min hoe werkt de kassa, waar zitten de lichtknopjes en succes! Hier heb je de sleutel Stond direct alleen. En natuurlijk in het weekend. Overigens na 6 mnd me eigen boetiek begonnen. Qua styling, ideeen geen probleem, maar nog nooit eerder ingekocht. Lang leve Google. Gewoon naar Amsterdam gegaan en dan maar uitzoeken hoe en wat. Ik bedoel maar, soms moet je geluk hebben, soms een beetje bluf. Maar voor de meeste banen heb je meer een bepaalde houding nodig dan specifieke kennis. Kijk voor bijv een dokter, verpleegster, advocaat heb je echt een specifieke opleiding nodig. Maar voor heel veel andere banen leer je het door het te doen. En ik ben heel lang een ondernemer geweest, daardoor kijk je anders en reageer je anders.
Ja eigenlijk elke baan die ik gehad heb heb ik gesolliciteerd zonder de juiste diploma's (bij mijn 1e baan volgde ik wel een avondschool voor dat diploma maar had hem nog niet gehaald). 1e baan office manager voor een team van 15 mensen op mijn 18e zonder ervaring. 2e baan hrm en arbo adviseur bij een groot winkel bedrijf zonder ervaring en zonder juiste diploma 3e baan begonnen met de juiste papieren en ervaring maar intern weer verder gesolliciteerd zonder diploma's voor de functies die ik daarna wilde. Ik beken ook dat ik nog nooit ben afgewezen na een sollicitatie, 7x gesolliciteerd en alle keren aangenomen voor de functie die ik wilde.
Dat had ik ook nooit afgewezen, totdat ik geen blond haar meer had. Zo raar, weer terug laten verven naar blond en hoppa gelijk weer een opdracht binnengehaald. Dus kies blond haar.
Mijn moeder zei het een keer, blondjes worden eerder aangenomen dan andere haarkleuren. Vooral als ze door mannen worden aangenomen
Ja ik ga per januari beginnen bij een commerciele baan en totaal nog nooit iets mee gedaan. Ook alle andere bijbaantjes en banen zonder bijpassende diploma. Haha wel blond ook, nooit over nagedacht of dat er iets mee te maken heeft. Heb ook twee keer in mijn vakgebied gesolliciteerd (bij hetzelfdd bedrijf) maar daar dan weer niet aangenomen.
Haha ik heb bruin haar. Die manager zat gewoon met mij te flirten in sollicitatie gesprek. "Je hebt zo'n mooi fijn gezichtje ben je een Aziatisch mixje?" nog een knipoog erbij. Brrrr eenmaal aangenomen zei hij op alles ja. (solliciteerde niet als model maar baan in de zorg ) Recent mijn broertje geholpen met sollicitatie op functie waarvoor hij zeker geschikt is, maar papieren niet heeft en hij mag op gesprek komen Ik heb in zijn brief allemaal kwaliteiten en (werk) ervaringen opgesomd wat hem geschikt maakt voor de functie. Afhankelijk van de baan/ functie, kan je het zeker proberen.
In mijn studententijd werkte ik in de zorg, een thuiszorginstelling in mijn studentenstad had een studentenpool waar je in kon als je je zorgstage (3 weken in het verpleeghuis meelopen in het eerste jaar van de studie) had gedaan. We deden taken op helpende/verzorgende niveau. En toen ik 4 jaar later meer flexibiliteit wilde, ben ik met die ervaring naar het uitzendbureau gestapt en heb als uitzendkracht nog overal en nergens in de zorg gewerkt tot ik aan mijn eerste echte baan begon. Ik word ook makkelijk aangenomen, al is het nu 10 jaar geleden dat ik voor het laatst solliciteerde nog even en ik moet gaan solliciteren voor de baan waarin ik oud moet gaan worden, ik vind het spannend! Vanaf de andere kant heb ik het wel meegemaakt, we hadden twee eisen qua vooropleiding en talenkennis, en toen vond ik de sollicitanten die een of beide misten maar irritant.
Op mijn 18e gesolliciteerd, vacature was gericht op hrm/ salarisadministratie. School niet afgemaakt en werkte bij een supermarkt. Van de 48 sollicitanten ben ik het toch maar geworden . Ik was zó trots op mezelf...
Ja voor mijn huidige baan waar achteraf gezien ook echt mijn passie ligt. Jaren in de horeca gewerkt en bij de chocolaterie D) van La Place. Zonder ervaring in de zorg gesolliciteerd voor de opleiding tot kraamverzorgende en doe dit werk inmiddels alweer 7 jaar.
Ik niet, vriend wel. Alleen de middelbare school afgemaakt. Nu een leidinggevende functie op HBO+ niveau, met uitzicht op promotie richting WO. Wel begonnen als ‘gewone medewerker’ bij een andere bedrijf, maar al snel door de juiste competenties en talenten kunnen doorgroeien.
Sterker nog, ik word altijd aangenomen voor functies waar ik niet de juiste papieren voor heb. Waar ik wel de juiste papieren voor heb die wijzen me ALTIJD af Ontzettend frustrerend want ik heb dus nog nooit kunnen doen wat ik echt wil en waar voor ik gestudeerd heb.
Ja. Ik werk nu in de hypothekenbranche (administratief/bkr zaken), terwijl ik een diploma heb voor afdelingssecretaresse . Ben begonnen met werken als secretaresse. Daarna tussen 2001 en 2005 in de wao gelopen. Toen begonnen als schoonmaakster van een kantoorpand (werd op mijn werkgebied nergens aangenomen omdat ik er te lang uit was geweest). Daarna het schoonmaken in de nacht gedaan en overdags deed ik aan telefonische werving voor alarminstallaties. Toen gesolliciteerd (op mijn huidige werk) voor een functie in de postkamer. Werd daar aangenomen, maar op het laatste moment afgewezen omdat mijn papieren te hoov waren voor het werk en dus hebben ze me intern op een andere functie gezet (administratief) en daar zit ik eigenlijk nu nog, maar met heel veel meer kennis/ervaring en inmiddels diploma's in de financiele/verzekering sector
Ben begonnen als doktersassistente en nu sinds een paar maanden praktijkmanager in een huisartsenpraktijk. Volgend jaar mag ik de managment opleiding gaan doen.
Ja dat heb ik. Genoeg de laatste tijd. Ik heb een carriereswitch gemaakt. Nou ben ik wel aan een opleiding bezig, dus misschieb scheelt dat. Maar ik werd overal afgewezen. Een jaar lang. Toen kreeg ik een belletje of ik het interessant vond om een leerling te worden en zodoende alles te leren... dus dat ben ik gaan doen en zo kom ik er ook. Er liggen kansen maar dat vergt geduld en tijd... succes!
Ja hoor, al mijn banen heb ik zonder papieren gekregen. - privéchauffeur (vooruit ik had wel een rijbewijs ) - thuiszorgmedewerker - horeca (ik was 16 en draaide de kleine pizzeria enkele uren per avond zelfstandig) - telefoniste/receptioniste - exportmedewerker - nog wat functies binnen dat bedrijf - en nu sta ik voor de klas (na 1 jaar opleiding) dus ook nog geen diploma.
Ja, vrijwel altijd. Ik zit nu ook met mijn kunstacademiediploma op een WO-functie. Ik denk dat het komt doordat ik veel werkervaring op mijn CV heb staan. Toen ik nog niet zoveel werkervaring had, lukte het mij ook op leuke functies te krijgen (waar ik de papieren niet voor had) omdat ik op mijn CV bepaald vrijwilligerswerk had staan dat liet zien wat ik nog meer kon dan dat waar ik voor gestudeerd had. Bijvoorbeeld: taalcoach bij Vluchtelingenwerk, voorzitter van een bewonersvereniging, organisator van internationale sporttoernooien, scheidsrechter etc. En ik stond al vanaf mijn 20e ingeschreven bij de KvK als grafisch ontwerper/illustrator en educatieconsulent. Werkgevers vinden dat toch wel mooi, als je allerlei dingen kunt laten zien en niet alleen vertellen. Én als uit je CV blijkt dat je initiatiefrijk en ondernemend bent. Het is zo makkelijk gezegd tijdens een sollicitatiegesprek, maar maakt het eens inzichtelijk. Dus mijn advies is: ontwikkel jezelf ook naast je studie en durf je prestaties te benoemen in je CV.
Sorry, ik gaf geen antwoord op de vraag. Functies waarvoor ik ben aangenomen zonder de juiste papieren. Tijdens de middelbare school, dus voor mijn 17e: -Secretaresse bij een damesconfectiebedrijf, later werd ik... -International sales medewerker bij datzelfde bedrijf omdat ze hoorden dat ik meerdere talen sprak aan de telefoon -Voorman op de explosievenafdeling van een medicijngroothandel -Medewerker personeelszaken bij diezelfde medicijngroothandel -Medewerker debiteurenbewaking bij een financieringsmaatschappij Later, tijdens mijn studie: -Thuiszorgmedewerker -Docent VO -Vakdocent BV op basisonderwijs Na mijn studie: -Office manager -Directiesecretaresse -Vertaler En nu ben ik adviseur.