Eerder met verlof door ziekte?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nicky1973, 22 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Ik begrijp het niet: ik was van plan om vier weken voor de bevalling te stoppen met werken. Door ziekte zal ik nu halve dagen moeten werken. Betekent dit dat ik dan verplicht zes weken eerder moeten stoppen? Wat doet dit met mijn lengte van verlof, moet ik dan ook eerder beginnen met werken?
    Alvast bedankt voor de reacties.

2. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    dat hangt er helemaal van af wat je met de Arbo afspreekt
    ik ben zelf volledig in de ziekteverlof gegaan en moet nu verplicht 6 weken vooraf met verlof
    dit houd dus in dat ik ook weer 2 weken eerder moet beginnen helaas
    je krijgt niet meer weken ineens ;)

3. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Das wel minder. Ik dacht misschien is het anders met halve dagen?

4. quschke

quschke VIP lid

12 jun 2010
    6.029
    0
    0
    limburg
    Het klopt idd als je (deels) ziek viert je verplicht bent 6 weken vantevoren te stoppen..en dus ook 2 weken minder hebt erna.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel je minder werkt. Maar bij vorige zwangerschap ben ik de laatste 2 weken 7 uur minder gaan werken en heb daar vakantie uren voor ingeleverd( ik had er wel nog heel veel) daardoor kon ik 'gewoon' 4 weken vantevoren met verlof en dus ook 2 weken langer na bevalling.

5. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    weet ik dus niet zeker maar zoals ik zei, dat moet je met de arbo kortsluiten
    meestal, als je halve dagen gaat werken, moet je ook eerder stoppen maar dat kan per branche verschillend zijn

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Al ben je maar voor 1 uurtje per dag ziek, dan moet je gewoon 6 weken vooraf met verlof gaan. Dit is wettelijk geregeld. Dit betekent idd dat je na je bevalling in principe nog maar 10 weken verlof hebt.
    Heb je nog vakantiedagen staan? Dan kun je ervoor kiezen die gewoon nog op te nemen aansluitend aan je verlof.

7. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ik ging ook halve dagen werken op het eind en was idd ook verplicht om 6 weken van te voren met verlof te gaan...

8. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Hm, daar baal ik dus van. Maar ja, als het niet anders kan?? Ik heb net mijn zwangerschapsverlof opnieuw berekend, inderdaad ivm ziekte twee eerder met verlof en dus ook twee weken eerder werken.:(
    Bedankt voor de reacties.

9. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Het is idd jammer, maar je verlof is gewoon 16 weken. Als jij vanwege ziekte maar halve dagen kan werken gaan ze ervan uit dat werken te zwaar voor je is/wordt. Hierdoor moet je dan ook 6 weken van te voren stoppen, omdat de ziektewet alleen bedoeld is om tussenliggende dagen/weken op te vangen. Je moet wettelijk gezien namelijk steeds 10 weken na de bevalling overhouden.

Heb je geen verlofdagen die je er achter aan kunt plakken?

10. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Bedankt voor je reactie. Ja, ik heb zat dagen, bespreek nog wel of ik die erachter kan plakken, heb nog vijf weken, maar wil nog wat overlaten voor volgend jaar en misschien op eigen dagen voor twee maanden ofzo drie dagen ipv vier dagen gaan werken. Ik moet alles nog bespreken. Ik vind tien weken zo klein om achter te laten, snapje?

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.094
    113
    Je kan volgens mij ook nog 4 weken onbetaald verlof erachteraan plakken, of een deel fulltime ouderschapsverlof opnemen.

Hou je er rekening mee als je je dagen mee wilt nemen naar volgend jaar dat je ze in de eerste helft van het jaar op moet maken? (Is veranderd sinds kort heb ik begrepen.)

12. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ja dat snap ik heel goed! 10 weken is ook nog heel klein. Onze 2e komt begin september en ik heb afgesproken dat ik pas in het nieuwe jaar weer terugkom. Tenzij ik net als jij 2 weken eerder met verlof moet of als de uk (veel) te vroeg komt. Dan gaan we opnieuw kijken. Je kunt ook kijken of je ouderschapsverlof op kunt nemen. Weet niet of dat financieel te doen is voor jullie? Je kunt dan afspreken dat je bijvoorbeeld eerst 2 weken full time opneemt en dan daarna een aantal weken 1 dag in de week? Is iig een betere oplossing (financieel) dan onbetaald verlof doordat je een vergoeding bij de BD aan kunt vragen. Succes met uitpuzzelen!!

13. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    #13 MissSporty76, 26 mei 2011
    Laatst bewerkt: 26 mei 2011
    Volgens mij is dit nog niet veranderd hoor!

Edit: Heb het net even opgezocht en dat zal pas per 2013 ingaan, dus dan heb je nog een jaartje.

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.094
    113
    Hier heb ik het vandaan:
    Eind opsparen wettelijke vakantiedagen | Werknemers moeten voortaan binnen anderhalf jaar vakantiedagen opnemen | MKB Servicedesk

Stukje van dit artikel:

Nieuwe situatie
    Voorheen konden werknemers hun wettelijke vakantiedagen vijf jaar bewaren, nu wordt dat anderhalf jaar. De wettelijke vakantiedagen van 2011 zijn dan bijvoorbeeld geldig tot juni 2012. Werknemers moeten hun dagen dus binnen zes maanden na het opbouwjaar opnemen.

Maar er staat wel bijvoorbeeld, dus weet niet zeker of dat dus inderdaad zo is..

15. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ik denk dat het idd een voorbeeld is (wel slecht trouwens om dan een voorbeeld te nemen uit een jaar voordat t ingaat). Ik zag namelijk in het artikel staan dat dat per 2013 ingaat.
    Bovendien denk ik dat als je door omstandigheden (zw/zwangerschapsverlof of bevallingsverlof) niet in staat bent geweest om je dagen op te nemen dat daar ook wel weer een mouw aan gepast wordt.
    Sorry TS we dwalen af! :)

16. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Nee, nu weet ik het echt.
    Het gaat per 1 januari 2012 in, maar je hebt er pas last van in het eerste half jaar van 2013. Bovendien geldt het alleen voor je wettelijke vakantiedagen (20 als je fulltime werkt).

17. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Ik zal het meenemen in de bespreking, bedankt voor de tip!:D

18. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1