Help, baby trekt laken steeds over het hoofd!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by pink150, Mar 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pink150

pink150 Actief lid

Oct 21, 2008
    203
    0
    0
    Hey hey,
    Ons dochtertje is nu bijna 7 maanden oud, maar elke x als ik haar op bed leg, of ze word wakker pakt ze haar lakentje ( die is omgeslagen om haar deken heen) en trekt ze die over haar hoofdje of steekt hem in haar mond,..nu vind ik dit maar een eng gezicht.
    Wij hebben een babyfoon met camera dus kunnen bijna altijd gelijk zien als ze dit doet dus kunnen we hem weer even strak tussen de spijlen en matrasje klemmen,...

Doen jullie kindjes dit ook? en hebben jullie wat tips voor me om dit te voorkomen?
    Liefs een mama.

2. Marieken

Marieken Fanatiek lid

Jan 11, 2009
    3,278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik heb geen tips maar mijn zoontje doet dat ook. en ik denk niet dat er iets mis mee kan gaan hoor. ze kan hem gewoon weg duwen als ze er last van heeft.
    mitch krijgt nu een spuugdoekje mee naar bed, dat is zn favo speeltje en slaapt die ook mee.

3. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik zou zeggen, niet het lakentje omslaan dan kan ze het ook niet over zich heen trekken.

4. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Chelsey krijgt een tutdoekje mee naar bed. Verder span ik het lakentje overdwars over haar heen. Zo kan het niet zo makkelijk worden los getrokken.

5. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Mijn zoontje is 5 maanden en die gaat ook altijd aan de haal met z'n laken. Ik denk niet dat het kwaad kan. Een laken is dun genoeg om zat lucht door te laten, dus van mij mag ie eronder kruipen of erop sabbelen zoveel ie wil, hoor.
    Als je het echt eng vindt en je denkt dat er iets zou kunnen gebeuren zou ik idd ook zeggen; lakentje korter houden (zelfde hoogte als deken); dan kan ze er niks mee...

6. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

Nov 21, 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    mijn meisje doet het ook. Legt alles op haar hoofd neer, maar kan (of wil) het er vervolgens niet meer afhalen.
    Ik heb het lakentje maar uit haar bedje gehaald. Ze slaapt toch in een slaapzakje omdat ze anders haar dekens lostrappelt, dus koud zal ze het niet hebben.
    En haar dekentje trekt ze niet los.

7. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

May 18, 2007
    575
    1
    18
    Female
    Gelderland
    mijn zoontje doet dat ook, slaapt vaak met laken half over zijn gezicht. Nou ja, geen probleem mee. Maar gister vond ik hem andersom in zijn bed, met zijn hoofd onder de deken. Is natuurlijk niet de bedoeling (heb er nog een topic over geopend). Hij weet natuurlijk niet wanneer het alleen een laken is of dat er nog een deken overheen ligt. Dus ja, dat moet je dan wel even in de gaten houden. Maar alleen een laken lijkt me dus niet gevaarlijk.

8. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Hier geen laken maar zijn tut-lap op zijn hoofdje. Zo slaapt hij het liefst.

9. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

Jan 23, 2010
    2,378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Mijn zoontje doet het met zijn deken om er op te bijten/sabbelen. Denk niet dat je er iets tegen kunt doen.

10. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ik heb geen tip voor je om te voorkomen dat je dochtertje het lakentje over haar gezicht trekt. Wel een (goedbedoelde!) andere vraag: zou de oplossing misschien niet zijn om minder bang te zijn voor het lakentje?

Een lakentje (tenminste die ik had) zijn denk ik niet heel gevaarlijk als het om zo'n klein omgeslagen randje gaat dat over het gezichtje van de baby komt. Daar kun je onderdoor of doorheen nog gewoon ademhalen en ook wat warmte betreft zal het denk ik wel meevallen. Het gaat niet om grote lappen losliggend beddegoed waar je kind verstrikt in kan raken ofzo.

Ik zou niet direct schrikken als mijn kindje op die leeftijd een lakentje over haar gezicht zou trekken. Ik denk dat het goed is dat we alert zijn op gevaarlijke situaties in bed, maar dat ons soms wat teveel angst voor wiegendood wordt aangepraat. Natuurlijk moet je oppassen op te warme bedekking en andere risicofactoren, maar het is ook belangrijk je niet te laten opjutten en bang maken.

Ik heb soms het gevoel dat het ons moeders steeds moeilijker wordt gemaakt om op een gezonde manier om te gaan met het moederschap. Zo'n babyfoon met camera bijvoorbeeld, geeft je misschien een gevoel van veiligheid, want je ziet alles meteen, maar dat is alléén zo als je ook echt naar dat ding kijkt. Met als gevolg: je bent beperkter in je bewegingsvrijheid dan zónder zo'n ding, want dan leer je meer vertrouwen op je gehoor en hoef je niet voortdurend een half oog op de babyfoon gericht te houden.

Bovendien: kinderen hebben ook een eigen probleemoplossend vermogen. Ik ben met mijn dochtertje vrij jong het spelletje 'trek het doekje van je gezicht af' gaan spelen, waardoor ik ook meer vertrouwen kreeg in dat ze haar eigen knuffeldoekje van haar gezicht af kon halen als ze dat wilde.

Nou ja, wat ik wilde zeggen: ik ken jou situatie en verleden niet, ik ken je kindje niet etc, maar ik zou me voor kunnen stellen dat wat opgelost moet worden niet het lakentje over het gezichtje is, maar het onrust/angstgevoel dat dat bij jou oproept. Sorry als ik voorbij ga aan bijzondere omstandigheden die dit een totaal verkeerd advies maken, maar ik wilde het toch even zeggen.

11. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Mijn dochtertje doet dat ook al een tijdje. Volgens mij kan het geen kwaad hoor - onze kindjes zijn toch ook inmiddels in staat om het lakentje zelf weer weg te halen?
    Verder sluit ik me aan bij Chantico!

Share This Page