Onze baby van 5 weken spuugt sinds vorige week best veel. We hebben geen voeding opgehoogd (hij krijgt 120/4 op verzoek, drinkt niet alles altijd op en doet ongeveer 15/20 minuten over een fles). Hij weegt 4700 gram en krijgt gewoon standaard voeding. Wat ik raar vind is dat hij na de ene voeding ineens heel veel spuugt en na de andere voeding nagenoeg niets. Hij lijkt er ook de ene keer last van te hebben en de andere keer niet. We zijn bekend met reflux, ons eerste beebje heeft daar medicatie voor gehad, maar ik zie bij hem weinig ernstige symptomen. Huilen doet hij bijvoorbeeld nauwelijks. Herkent iemand dit? Of zijn er tips?
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt hoor maar misschien tussendoor iets vaker laten boeren? zit er een luchtbel vast en komt wat er boven op komt mee omhoog??? Lijkt hij er verder "last" van te hebben? of komt hij sneller voor een volgende voeding Sorry ik lees nu dat hij er soms wel last van lijkt te hebben.
Spuugt hij meer als hij erg hongerig was en dus gulzig heeft gedronken? Dat deed mijn dochter; de eerste ochtendfles kwam er altijd half weer uit. De oplossing daarvoor was 60 cc in een flesje met een kleinere speen, en de rest met een normale speen.
Hier ook een spugertje, en mijn eerste had verborgen reflux. Welke fles heb je? Hier is het verminderd nu ze uit de dr brown drinkt. Bij de bv was het veel erger. Hier lijkt het meer als ze krampjes heeft, het komt dan ook van boven eruit. Bij 6 weken is de piek van krampjes dus misschien is dat nu waar ze meer last van krijgt?
Herkenbaar. Dochter spuugt van de geboorte al snel. De ene keer meer dan de ander. ze heeft er verder geen last van en ze groeit goed. Denk dat onze kleren er meer last van hebben Na de voeding laat ik haar tijdje zitten op schoot of in de wipper. Maar helaas is de wereld te leuk dus doet ze snel druk en hup daar gaat het weer.
@Mira75 We gebruiken al de Dr Brown fles, fase 1 speen. Wat je zegt over krampjes herken ik wel. Tenminste, als hij moet poepen dan spuugt hij sowieso ook. Verder heb ik niet het idee dat hij heel vaak krampjes heeft. @Zohra Hij drinkt altijd wel aardig gulzig vind ik. Knoeit ook behoorlijk bij het drinken, maar wel minder dan een paar weken geleden. Kleinere speen zou ik kunnen proberen! @demie Tussemdoor boeren doe ik eigenlijk nooit dus dat zou ik ook kunnen proberen! Bedankt dames
De fles inderdaad rollen ipv schudden. Kleinere speen dan de fase 1 van de dr browns fles is er volgens mij niet, ik heb hem tenminste niet gevonden. Daarbij niet liggend voeden maar half zittend en tussendoor laten boeren, mocht hij echt gulzig drinken dan zelfs meerdere keren tussendoor laten boeren. Na de voeding nog even een tijdje recht houden. Ik zou niet gaan verdikken want mocht hij last hebben van een reflux dan gaat het alleen maar meer pijn doen door het verdikken. Onze voedmomenten duurde zo best wel lang door het boeren tussendoor en het ophouden (advies was een half uur) maar daardoor wel wat minder gespuug dan dat hij deed.
Ja klopt soms wel soms niet. Geen idee waarom? misschien op dat moment te vol en de andere keer weer niet.
We schudden de fles, roeren zal ik vandaag eens proberen. Als ik schud die ik echter geen luchtbelletjes meer wanneer ik hem voed (Meestal maak ik de fles, verschoon ik hem en voed ik daarna. Dus de fles staat even stil zeg maar). Maar goed, wie weet maakt het toch nog uit. Het is het proberen waard!
Fijn dat je dat zegt, ik ben daar namelijk ook bang voor...maar was ook aan het twijfelen om het toch te doen. Is wel het eerste advies dat artsen geven...
Bij reflux wordt ook geadviseerd om met 4 mnd te starten met vast voedsel, dat is ook dikker, als dat meer pijn zou doen zouden ze dat echt niet adviseren. Mijn dochter had geen reflux maar kotste echt veel gewoon projectielbraken. Er jbpm en rijstebloem in haar fles. Fruit en groente bleef er perfect inzitten 😃
Mijn kleine man spuugt ook "veel". Mijn vriendin is kinderverpleegkundige en heeft vorige week een scholing gehad van de kinderarts. Hij zei dat als je kindje goed groeit, plast en poept, het absoluut niet erg is dat hij/zij spuugt. Ik werd zelf ook best onzeker omdat het echt heel veel was in mijn ogen, maar toch schijnt dit helemaal niks uit te maken. Reflux kan natuurlijk wel pijn doen en is vervelend voor je kleine. Ik gebruik wel Nutriton door de flesvoeding en dit gaat super goed.
Waar ik bang voor ben als ik de voeding indik is dat het wel omhoog komt maar hij het niet uit kan spugen, dus er dan meer last van heeft. Maar als ik het zo lees dan wisselt het een beetje wat de ervaring is...na ja, hij groeit goed en heeft zelf volgens mij weinig last van het spugen dus ik last het wel even zo. Indikken kan altijd nog Bedankt voor jullie adviezen!
Onze dochter spuugt ook nogal eens wat uit. Ze drinkt goed, maar na de fles krijgt ze last van haar maag, gaat krampachtig doen en soms huilen en begint haar tong uit te steken (en maakt er geluid bij wat op 'blegh' lijkt). We zijn sinds een paar dagen begonnen met 2 schepjes gewone voeding en 2 schepjes voeding met johannesbroodpitmeel doorelkaar te geven. Het lijkt beter te gaan. Dr. Brown fles gebruik je al en inderdaad de voeding roeren en niet schudden.