Stagiaires bij vk, de gyna, enz..

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Mommy89, Jun 17, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mommy89

Mommy89 Lid

Jun 13, 2010
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Ik zit met het volgende.. Ik zit nu op ong 6 weken zwangerschap en heb inmiddels twee inwendige echo's achter de rug. Bij de eerste echo had de gynaecologe een stagiaire meelopen, maar die was even weggelopen en zou tijdens het maken van de inwendige echo alsnog even binnen wandelen. Er werd mij gevraagd of ik dat vervelend vond.. JAA!! Dus de gyna had het door gegeven en de stagiaire bleef weg.

Bij de 2e echo had de gyna geen stagiaire, maar omdat haar echo-apparaat niet duidelijk genoeg was moest ik naar de echoscopiste.. Zij had WEL een stagiaire.. Ook deze stagiaire was er in eerste instantie niet bij, maar zou TIJDENS het maken van de inwendige echo pas erbij komen. Wederom de vraag of ik het vervelend vond en wederom het antwoord JA!! En de stagiaire bleef weg..

Nu zit maandag mijn 3e echo eraan te komen en ik heb echt geen zin in een stagiaire erbij. Ik vind het al genant genoeg om een inwendige echo te laten maken, maar als de gyna of echoscopiste eenmaal bezig is valt het wel mee. Maar als er dan ook nog een stagiaire bij staat te kijken vind ik het helemaal niks. Nu ben ik bang dat de stagiaire er dit keer vanaf het begin al bij is en ik weet dan niet hoe ik moet aangeven dat ik dit eigenlijk niet wil.

Ik voel me ook wel een beetje lullig tegenover de stagiaires want zij moeten het ook leren, maar ik voel me er gewoon niet goed bij.

Hoe ervaren jullie de aanwezigheid van stagiaires en hoe kan ik aangeven dat ik de stagiaire er niet bij wil, als deze er vanaf het begin al bij is?? Moet ik recht in haar gezicht zeggen dat ik het liever niet heb?? :(

Ben benieuwd!
    Mommy89

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Sja ik heb er totaal geen moeite mee, heb al zo vaak met de 'billen bloot' gelegen dat het er bij mij helemaal niet meer toe doet hoor. Maar als jij het niet wilt/het liever niet hebt, kun je dit toch netjes vragen?

3. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik zeg het gewoon als ik het niet fijn vind
    je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt hoor
    ik snap best dat ze het moeten leren maar dat kunnen ze dan toch ook bij een ander

4. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Hier vorige keer met 20 wk echo
    kwam er iemand mee kijken
    vond ik niet erg, was uitwendig
    alleen toen moest er toch een inwendige echo gemaakt worden,
    omdat het ruggetje niet goed zichtbaar was.
    toen heb ik gewoon gevraagd of hij weg kon gaan.
    Was verder geen probleem hoor

5. pcomiep

pcomiep Actief lid

Mar 22, 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Officieel gezien moeten ze vragen of jij er mee akkoord gaat dat er een stagaire meekijkt. In onze MMM werd er bij de echo's ook regelmatig meegekeken met een arts in opleiding. Had hier niet zoveel moeite mee, omdat ik wel wat gewend was ondertussen, maar ik kan me ook voorstellen dat jij dat niet zo voelt. Gewoon zeggen dat jij dat niet prettig vind!

6. Missy29

Missy29 Bekend lid

Feb 6, 2010
    729
    4
    18
    Naar boven verhuisd.
    Ja kan ook aan de gyneacoloog vragen of hij/zij even een doek over je buik/vagina heen kan leggen. Misschien dat je je er dan wat makkelijker bij voelt?

En anders het gewoon aangeven, als jij je er niet prettig bij voelt, moet je het niet doen. Het is jouw lichaam en jij moet je er gewoon goed bij voelen. Er zijn genoeg andere zwangeren, waar de stagiare bij mee mag kijken. ;)

Succes in ieder geval met de volgende echo!!

7. Trees

Trees Niet meer actief

Gewoon aangeven als je daar niet prettig bij voelt. Zoeken ze maar een andere leerdoos en ze zijn vast wel gewend aan vrouwen die het liever niet hebben.
    Ik zei altijd 'ja' tot het moment kwam dat er acht co-assistentes in mijn doos stonden mee te gluren :$. Het was schijnbaar bijster interessant en leerzaam. De één na de ander kwam binnenlopen om mee te kijken en ik lag daar maar onbeholpen in mijn blote bips in de beugels. Ik begon me steeds ongemakkelijker te voelen en sindsdien mag niemand meer meekijken!

8. Mommy89

Mommy89 Lid

Jun 13, 2010
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    @pcomiep: ze vragen er ook wel om, maar tot nu toe waren de stagiaires niet aanwezig dus was het makkelijk om te weigeren. Als de stagiaire er maandag bij is lijkt het me rot om dan te vragen of ze even weg wilt gaan, maar ik ga het toch doen..

@missy29: goed idee! bedankt! :)

@Trees: pff, mooi is dat zeg.. ik snap dat ze het moeten leren, maar kunnen ze dan niet even rekening houden met degene die daar ligt?? je zegt ja uitgaande van 1 stagiaire en niet een hele klas..

Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties. Het zal maandag ff spannend worden. Met de stagiaire gaat het nu wel lukken, maar ik heb deze week wat gebloed dus duim aub mee voor een goede echo??

Liefs, Mommy89

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,253
    6,140
    113
    Gewoon zeggen hoor!

Ik heb er niet zo'n problemen mee met het kijken, maar met mn bevalling was er een co-assistent waarvan de begeleider vroeg of ze me ook mocht toucheren. Nou laat het toucheren bij mij extreem veel pijn doen (geef me maar liever een paar uur weeen) dus heb ik dat ook, waar zij bij stond, geweigerd. En dat was prima. Werd niet raar over gedaan of iets dergelijks. Heb bij mn volgende bevalling ook gelijk bij de vk aangegeven: kijken mag, maar aanraken niet.

Misschien kan je bij de gyn in je dossier laten zetten dat je geen stagiaires erbij wilt? Dan hoef je niet elke keer te weigeren wat me wel zo prettig lijkt voor je.

En ik duim voor je dat je een mooie echo krijgt maandag, succes!

10. Kwek

Kwek Fanatiek lid

May 16, 2009
    3,210
    1,269
    113
    Centrum België
    Had 'n stagiaire bij m'n bevalling. Stoorde me helemaal niet. Werd me netjes gevraagd of ze ook mocht voelen aan m'n bmm - geen probleem.

Ze heeft me gedurende de bevalling super begeleid en heb haar mentor achteraf dan ook nadrukkelijk gevraagd dat in haar verslag aan te geven...

11. Missy29

Missy29 Bekend lid

Feb 6, 2010
    729
    4
    18
    Naar boven verhuisd.
    Graag gedaan meid. :) Wat vervelend, dat je bloed verliest, hoop dat het niks ernstigs is.

Heel veel succes maandag en natuurlijk duim ik voor je!! ;)

12. Trees

Trees Niet meer actief

Bah wat vervelend dat je bloedverlies hebt :(. Ik zal heel hard voor je duimen dat je een goede echo krijgt!

13. La femme Nikita

La femme Nikita Fanatiek lid

Mar 21, 2009
    3,088
    0
    0
    Ow Mommy...wat ontzettend spannend, hoop dat het toch allemaal goed zit bij je...

Bij mij mogen ze eigenlijk ook altijd meekijken.
    Nu i.v.m. de IVF heb ik al bij zoveel verschillende dokters met mijn benen open gezeten, dat het me niet meer zoveel uitmaakt.
    Maar snap helemaal dat sommige vrouwen het niet zo graag willen, en daarom gewoon NEE zeggen.
    Het is jouw lijf, en jij bent de zwangere.

Laatst had ik ook weer een uitwendige echo, i.v.m. overstimulatie.
    En toen had de dr. ook een stagaire bij, en die was zo verbaasd over mijn enorme eierstokken, dat had ze nog nooit gezien.
    Toen zij de dr. ook voor de grap, dit zou eigenlijk elke leerling moeten zien, want dat krijg je niet vaak te zien...

14. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

Jan 2, 2010
    1,996
    0
    0
    Ik heb vooraf overal aangegeven dat ik me niet gemakkelijk voelde met stagiarres erbij als het zaakje open ligt, en dat is ook overal genoteert.
    Nu ben ik alleen nog maar uitwendig onderzocht en gedaan en dat vond ik niet erg, dan mogen ze er bij staan en kijken.

Maar ook tijdens de bevalling en tijdens de kraamzorg periode wil ik geen meekijkers, het is wel de bedoeling dat ik me enigzins kan ontspannen en dat vind ik persoonlijk al moeilijk genoeg met enkele vreemden tussen mijn benen.
    Zefs mijn vriend is hem op het hart gedrukt praat voor me en help me, ik wil ook niet tijdens een wee alsnog de ow mag er iemand mee kijken vraag, denk dat ik dan of dichtklap en tegen mijn zin in iemand erbij heb of heel erg fel reageer.
    Vriend trekt dan dus zeker zijn mond open.

Succes he, ook ivm de bloeding die je gehad hebt.

15. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Tijdens onze ICSI behandelingen heeft heel het ziekenhuis zo'n beetje meegekeken. Vond ik ook geen probleem, ik vind het zelfs belangrijk dat aio's en verpleegsters ook leren. Maar goed ik heb dan ook geen nare ervaringen zoals Truus. Tijdens de bevalling straks mag dat ook, maarrrr toucheren etc. mag niet, dat mag alleen de gyn of de vk. Iedereen moet zijn eigen grenzen stellen, duidelijk zijn, geen probleem lijkt me.

Succes maandag, ik hoop op een mooie echo voor je.

16. Mommy89

Mommy89 Lid

Jun 13, 2010
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn hoor, zo een forum. :) Erg prettig om te lezen hoe anderen met dezelfde situaties omgaan.
    Dus bij deze ook weer even: Iedereen weer harstikke bedankt voor de reacties en alle steun! Ik laat maandag even weten hoe de echo verlopen is..

Ik lees hier toch dat de meesten al wat gewend zijn en er dan wat makkelijker in zijn. Ik ga er zelf ook bijna makkelijker over denken.. Wie weet kijkt er maandag gewoon een stagiaire mee.. ;)

@La Femme Nikita: wat apart die grote eierstokken! maar dat is verder geen probleem hoop ik??

17. aggy

aggy Bekend lid

Jan 15, 2010
    884
    1
    0
    Verpleegkundige/Docent
    Ik zou er ook geen probleem mee hebben. Kom zelf ook uit de zorg, ben ook stagiaire geweest. Iedereen moet zijn vak leren in de praktijk en ergens beginnen. Maar dat is iedereen hun eigen keus natuurlijk! Als je je er niet fijn bij voelt moet je het niet doen.

Succes met de echo maandag!

18. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    1,797
    1
    38
    ik heb er totaal geen moeite mee, wil graag dat ze het goed leren voordat ze echt zelfstandig de praktijk in gaan.
    maar vind wel dat je als je er wel moeite mee hebt dat je dit gewoon moet kunnen aangeven.

19. jammetje

jammetje Actief lid

May 5, 2010
    216
    0
    0
    ik heb er ook geen problemen mee. bij mij was er ook een bij de bevalling, heeft me ook gehecht. Maar als je het vervelend vind zou ik het zeker zeggen. je kunt het ook gewoon melden als je weer een nieuwe afspraak maakt, zo hoe je het ook niet op het moment zelf te zeggen. Het belangrijkste is dat jij je prettig voelt.

20. Brix

Brix Fanatiek lid

Jan 25, 2009
    1,969
    0
    36
    Hoi Mommy89,

Gewoon zeggen dat je liever geen stagiair erbij wil. Dus idd recht in het gezicht. Het is jouw lijf, jouw wil.
    Ik heb zelf ervaring met stagiair zijn en hoe fijn het ook is als je er wel bij mag zijn (want je moet het nog allemaal leren), ik heb het niet als vervelend ervaren als iemand aangaf mij er niet bij te willen hebben.
    Het is je goed recht, gewoon zeggen!

Share This Page